Credit News Jus

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Krever endringer hos Facebook, Twitter og Google

- Europeiske forbrukermyndigheter
Europeiske forbrukermyndigheter ber de sosiale mediene Facebook, Twitter og Google+ om å endre avtalevilkår slik at de følger europeisk lov. Selskapene får også beskjed om å gjøre mer for å beskytte forbrukere mot svindel.
Forbrukermyndighetene i en rekke europeiske land har de siste årene fått mange klager og henvendelser fra forbrukere som har blitt utsatt for svindel via sosiale medier.
Under ledelse av Frankrike og med støtte fra EU-kommisjonen, har forbrukermyndighetene også identifisert en rekke urimelige vilkår i kontraktene til Facebook, Twitter og Google+. Kilde: forbrukerombudet.no
Les mer
21.03.17
 

Forbrukerrådet

- mener banker og forsikringsselskap villeder forbrukerne
Finansinstitusjonene påvirker kundene sine til å gjøre dårlige valg. Det stadfester forbrukernes interesseorganisasjon, i en ny rapport om forbrukertrender.
Les mer
21.03.17
 

Hva gjør man ved forventet kontraktsbrudd?

Hovedregelen i norsk rett er at det må foreligge et kontraktsbrudd fra kjøper før selger kan fremme krav som følge av kontraktsbruddet
I enkelte situasjoner kan imidlertid selger fremme krav før kjøper faktisk har misligholdt. Vilkåret er at det er helt klart at kjøperen kommer til å misligholde eller bryte avtalen. Vi snakker da om et forventet kontraktsbrudd. Kilde: visma.no
Les mer
15.03.17
 

Tilkjent millionerstatning

- etter konkurs
Bertel O. Steen Østfold AS er tilkjent tilsammen 14 millioner kroner i erstatning etter konkursen i TO JO AS. Kilde: nrk.no
Les mer
13.03.17
 

Avtalerett

Avtalerett gir en utførlig fremstilling av rettsområdet
Boken behandler reglene og prinsippene om inngåelse av avtaler etter reglene i avtaleloven og etter moderne avtaleslutningsteknikker. Kilde: adekvat.no
Les mer
10.03.17
 
Foto: Advokat Glenn Lorentzen i Conecto loser medarbeidere i SpareBank 1 Forsikring trygt gjennom juridiske aspekter av inkassosakens gang.

Kompetanse som konkurranse-fortrinn

Uten riktig kompetansenivå i alle ledd, uavhengig av funksjon, blir det vanskelig å konkurrere. Conecto tar kompetanseheving på alvor og tilbyr også skreddersydde kurs for kundene sine.
–Vi stiller høye krav, både til oss selv og til kvaliteten på våre leveranser. Våre kunder i næringslivet vet at det er resultatene som teller. Derfor har vi utviklet et kompetanseprogram kalt Conecto Kompetanse for kunder og ansatte som vil lære mer om inkassoprosessen og suksesskriteria knyttet til denne, forteller Petter Adde i Conecto.
SKREDDERSYDDE FAGLIGE OPPLEGG
–Vi stiller gjerne opp når våre kunder har behov for skreddersydd opplæring av egne medarbeidere, legger han til. Nylig gjennomførte Conecto et dagsseminar for medarbeidere i forsikringsselskapet SpareBank 1 Forsikring. I løpet av dagen ble deltagerne loset gjennom juridiske aspekter av inkassoprosessen av advokat Glenn Lorentzen i Conecto. –Her gikk vi blant annet igjennom rutiner og lovverk ved tvistesaker, behandling i forliksråd og domstolene, og sikring av krav, forteller Key Account Manager Trond Myhre i Conecto.
BEDRER KUNDERELASJONER
Men i tillegg til faglige lærdommer er det interaksjonen mellom Conecto og kunden som tilfører en reell merverdi – for begge parter. –En slik dag fører alltid til dialog og åpne diskusjoner rundt bordet. Dette er nyttig for begge parter og vi avdekker også eventuelle daglige rutiner som bør endres for å forbedre arbeidsforholdet oss i mellom. Jeg er sikker på at begge parter opplever dette som nyttig, sier Myhre. Sparebank 1 Forsikring har vært kunde i seks år og har tidligere hatt mer generell kursing i selve inkassosakens gang. –Ulike kunder i ulike bransjer vil naturlig nok ha forskjellig behov for kompetansetilførsel. Vi gjør det vi kan for å skreddersy kurs. Sammen skaper vi da enda bedre resultater, avslutter Adde.
Les mer - om Conecto
08.03.17
 

Boliglåns-forskriften

Norges Eiendomsmeglerforbund tror ikke den nye boliglånsforskriften har rukket å skape en «gisselsituasjon» i Oslo
Den ekstra strenge boliglånsforskriften skaper en gisselsituasjon i Oslo. Et vakuum der de som skal kjøpe bolig ikke får kjøpt, sier administrerende direktør Grethe Meier i Privatmegleren til E24. Kilde: msn.com
Les mer
06.03.17
 

Inkassators undersøkelses- plikt

- ved utenrettslig inndrivelse
Finanstilsynet kom i rundskriv 20/2016 med retningslinjer for inkassators undersøkelsesplikt ved utenrettslig inndrivelse. Kilde: virke.no
Les mer
06.03.17
 

Strømselskaper må rydde opp i vilkårene

Flere strømselskaper hopper bukk over sentrale lovkrav i avtalene de har med forbrukerne
Selskapene har for dårlige rutiner for å varsle om prisendring, tar for høye bruddgebyr og gir ikke lovpålagt informasjon før avtalen inngås. Kilde: forbrukerombudet.no
Les mer
23.02.17
 

Advokat Harald Røer tiltalt etter konkurs

Advokat Harald Røer er tiltalt etter konkursen i GMM Holding
Advokat Harald Røer er en av tre tiltalte etter konkursen i containerselskapet GMM Holding, skriver DN. Kilde: hegnar.no
Les mer
13.02.17
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News