Credit News IKT

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Nasjonal undersøkelse om ID-tyveri

- viser at handel på nett med en annens identitet er mest fremtredende
I samarbeid med Skatteetaten gjennomfører Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) årlig en undersøkelse for å kartlegge omfanget av identitetstyveri i Norge. Årets undersøkelse viser en (ikke signifikant) nedgang av ID-tyveri fra 4,2 % til 3,3 %.
Undersøkelsen som er gjennomført av Respons Analyse viser liten nedgang fra 4,2 % i 2016 til 3,3 % i 2017.
Endringen er relativt liten, og denne kriminalitetsformen har fortsatt nesten 150 000 ofre som har opplevd at noen har benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger i løpet av de to siste år. Menn og dem under 30 år er litt mer utsatte enn gjennomsnittet.
De med høy utdanning er også mer utsatt. Kilde: norsis.no
Les mer
14.02.18
 

Kan stjele kredittkort-nummeret ditt

- advarer mot Google Chrome-tillegg
Sjekk om du har et av disse installert.
Sikkerhetsforskerne i Trend Micro advarer mot 89 ulike tillegg til nettleseren Google Chrome.
Hvis du har installert Chrome-tillegg som «Cheesy Barbecue Bacon» eller «Perfect Steaks», kan det være lurt å sjekke korttransaksjonene dine. Ifølge Trend Micro ble disse tilleggene lastet ned 424 000 ganger før Google fjernet dem. Kilde: itavisen.no
Les mer
05.02.18
 

Sikkerhetshull i prosessorer

- kan ramme alle med mobiltelefon, nettbrett eller PC
Sikkerhetshullet gjør at kriminelle kan få tilgang på passord, kredittkortopplysninger og annen sårbar informasjon. Kilde: aftenposten.no
Les mer
05.02.18
 

Snart blir det tryggere å bruke åpne nettverk

Fire viktige nyheter i WPA3
De aller fleste rutere i dag bruker WPA2-protokollen for kryptering av trafikk, men i høst ble det flere skriverier om at noen hadde klart å cracke WPA2-protokollen, som frem til da var ansett for å være svært sikker. Kilde: dinside.no
Les mer
23.01.18
 

Flere velger digital innsending

Brønnøysundregistrene
Elektroniske meldinger til foretaksregisteret utgjorde 91,4 prosent i 2017. 99 prosent fusjoner og fisjoner ble foretatt digitalt.
99 prosent av fusjoner og fisjoner foregikk digitalt i 2017, og Elektroniske meldinger til foretaksregisteret utgjorde 91,4 prosent. Antallet nye aksjeselskap økte mer i 2017 enn året før. Kilde: brreg.no
Les mer
15.01.18
 

Fikset folkelån på fem timer

I løpet av fem timer tegnet 70 privatpersoner seg for å låne en halv million kroner til oppstartsselskapet Hjemmelegene
Tilretteleggeren Monner feirer.
Onsdag omtalte DN hvordan oppstartsselskapet Hjemmelegene ville låne penger fra privatpersoner via en ny plattform fra finansteknologiselskapet Monner.
Etter det ble lånet på 500.000 kroner fulltegnet på bare fem timer. Kilde: dn.no
Les mer
15.01.18
 

Altinn doblet på fire år

Altinn behandlet nær 60 millioner skjemaer og meldinger i 2017
Det er dobbelt så mange som i 2013. Det er meldinger via Altinn meldingsboks som øker mest.
Bruken av Altinn har økt jevnt og trutt helt siden lanseringen i 2003. Ny statistikk som er publisert på Forenklingsbloggen til Brønnøysundregistrene viser at nær 60 millioner skjema og meldinger ble sendt inn i løpet av 2017. Kilde: cw.no
Les mer
09.01.18
 
Foto: prosjektleder Siri Jensen, leder for robotiseringsprogrammet i Kredinor og Ingjerd Thurmer som er markedssjef.

Vi lanserer Nora - vår nye digitale hjelper på kredinor.no

For å være enda mer tilgjengelige for våre kunder lanserer vi Nora, vår egen chatrobot på kredinor.no i januar 2018
Kredinor.no har rundt en million besøkende i løpet et år, de fleste av dem har spørsmål rundt inkasso – og antallet er økende. Gjennom den digitale hjelperen Nora kan vi i Kredinor tilby hjelp til de besøkende hele døgnet – 365 dager i året.– Vi har som ambisjon å lede an i utviklingen innenfor robotisering, sier Siri Jensen som er ansvarlig for robotiseringsprogrammet i Kredinor. – Chat er en kanal som er i rask vekst, og for oss er det naturlig å bruke det nyeste innenfor kommunikasjonsteknologi for å tilpasse oss og være der hvor vi treffer sluttkunden. I tillegg til økt kundetilfredshet vil chatroboten bli viktig i arbeidet med å kartlegge behov for informasjon og kundeatferd knyttet til inkasso og betaling. Basert på innsikten det gir kan vi videreutvikle Nora slik at flere av kundene får den hjelpen de trenger – der og da. –Vi er veldig glade for å tilby en chatløsning på kredinor.no, sier Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor. – Gjennom Nora blir vi tettere på gjennom en ny kanal. For kundene av våre oppdragsgivere vil den være spesielt kjærkommen, fordi noen vegrer seg for å ringe oss. Nora er online hele døgnet og kombinasjonen av gode svar og guiding inn på Min side, er spesielt bra. Vi håper og tror at Nora vil gi positive kundeopplevelser for våre sluttkunder, sier Ingjerd Thurmer.
KUNSTIG INTELLIGENS SOM BLIR SMARTERE OVER TID - Denne chatroboten, eller chatbot løsningen er en teknologi som består av kunstig intelligens som utvikles i takt med bruken. Over tid vil Nora programmeres til å svare på et større spekter av spørsmål, og vi lærer hvordan vi kan bli enda bedre på å hjelpe våre kunder. – Jo flere som bruker Nora jo bedre blir hun til hjelpe dem som spør, sier Siri Jensen. – Vi sørger for å kombinere ny teknologi med de aktive brukerne. Chatløsningen videreutvikles derfor løpende slik at Nora svarer mer og mer presist ut fra spørsmålene til dem som bruker den, sier Siri Jensen.
MARKEDETS BESTE KUNDESERVICE - Frem til lansering vil Nora utvikles i samarbeid med vår kundeservice som håndterer 3-4000 samtaler på telefon med sluttkunder hver dag. De vet hva kundene lurer på og kan planlegge svar eller videre guiding slik at Nora vet hva hun skal gjøre når spørsmålene kommer. På en skala fra 1 til 6 har vår kundeservice en snitt kundetilfredshet (KTI) på 5. Etter lansering vil Nora bli en bidragsyter til å opprettholde dette gode nivået på kundetilfredshet blant de som er i kontakt med oss.
RASKERE BETALING - Gjennom tilgjengelighet og god dialog har Kredinor blant markedets høyeste løsningsgrad. Nora vil lære seg hvordan vi best kan hjelpe våre sluttkunder med å betale. Det å være tett på kundene er også ofte utslagsgivende for at betalingen kommer raskere, for eksempel gjennom vår egen betalingsløsning Betal nå på kredinor.no som ikke krever innlogging. Kredinor lanserte sine første automatiserte prosesser i desember 2016, og har nå flere roboter "i arbeid" med rutineoppgaver hvor det ikke er menneskelig kontakt. Chatroboten Nora er den første roboten som kan erstatte menneskelig kontakt.
– Nora vil kunne si hei til deg på kredinor.no fra januar 2018, avslutter Ingjerd Thurmer, markedssjef i Kredinor
19.12.17
 

Why Technology Alone Is Not Enough

There is no doubt that the digital transformation is in full swing
Innovation and technology cycles have become significantly shorter, and driving innovation feels like being in the fast lane on the digital journey highway. Whenever time allows, it’s good to take a moment and think about the direction this journey is taking.
I would like to share some thoughts about an important aspect of the digital age that is not only a priority for me, but also for many partners and customers I speak with. Kilde: sap.com
Les mer
11.12.17
 

Telia kjøper 38.000 privatkunder

Telia kjøper de private mobilkundene til NextGenTel. 38.000 i tallet
I 2013 solgte Telia seg ut av selskapet NextGenTel. Nå kjøper de opp selskapets private mobilkunder. Kilde: cw.no
Les mer
04.12.17
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News