Credit News IKT

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Snart kan du få gjeldsbevis på to minutter

- det skal bli mye enklere å søke om lån, lover DNB
... som varsler store endringer allerede før jul. Også andre banker jobber med å digitalisere boliglånsprosessen. Kilde: e24.no
Les mer
20.11.17
 

Altinn med nytt ansikt

Tirsdag morgen våknet brukerne til et langt mer brukervennlig Altinn
Tjenesten har gått fra å være skremmende komplisert, til å bli nesten litt trivelig.
Det er mulig Altinn slik vi kjenner den har vært et glimrende verktøy for profesjonelle i regnskapsfaget. Kilde: cw.no
Les mer
14.11.17
 

Experian positioned as a Challenger by Gartner

- in the 2017 Magic Quadrant for Data Quality Tools
According to Experian, a lack of trusted information is driving data quality tool adoption to improve the customer experience and operational efficiency. Kilde: experianplc.com
Les mer
13.11.17
 

Twitter-nytt

- nå kan du skrive dobbelt så lange tweets
... men det er ikke sikkert du bør
Etter å ha gjennomført en testrunde med lengre meldinger på Twitter siden september, introduseres funksjonen nå til alle brukerne. Kilde: dinside.no
Les mer
13.11.17
 
Foto: Utviklingsdirektør Barbro Hagen i Kredinor

De første elektroniske inkasso-brevene fra Kredinor

Dette er en løsning som gjør det raskere å sende og enklere å motta og oppbevare inkassobrev
Kredinor, som er landets største inkassoselskap målt i antall saker, vil fra i dag av sende inkassovarsel og betalingsoppfordring elektronisk til de som har digipost. Dette er en løsning som gjør det raskere å sende og enklere å motta og oppbevare inkassobrev. Tidligere var det lovpålagt å sende disse brevene per post. - Mottakerne av inkassobrevene får beskjed umiddelbart på e-post eller sms om at de har mottatt digipost fra Kredinor, og kan logge seg på for å lese innholdet. Tidkrevende postforsendelse blir med andre ord helt borte, sier utviklingsdirektør Barbro Hagen i Kredinor.
NORGES STØRSTE INKASSOSELSKAP MÅLT I ANTALL SAKER - Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall inkassosaker og sender rundt 4-5 millioner inkassobrev hvert år knyttet til om lag 2,1 millioner saker. I første omgang sendes inkassovarsel og betalingsoppfordring til de som har digipost. Senere vil også varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven sendes elektronisk. De som ikke har digipost vil fortsatt få inkassobrevene per post. - Det er for tidlig å anslå hvor mange inkassobrev som vil digitaliseres, men en forsiktig antagelse er at rundt 65 % av alle inkassobrev vil sendes via en elektronisk kanal innen to år, sier Barbro Hagen.
LOVENDRING GJØR DET ENKLERE Å SENDE OG MOTTA INKASSOBREV - Frem til lovendringen 18. april 2017 var det lovpålagt å sende inkassovarsel, betalingsoppfordring og varsel etter tvangsfullbyrdelsesloven per post. Lovendringen innebærer at papir og postforsendelse av disse inkassobrevene kan erstattes med en “betryggende” elektronisk kanal. Digipost og innboksen på Min side med bankId pålogging, er eksempler på kanaler som tilfredsstiller kravet om betryggende forsendelse. - Kredinor har valgt å starte med digipost fordi den kanalen allerede er tilrettelagt for «betryggende» forsendelse og mottak, understreker Barbro Hagen.
DIGITALISERING - EN DEL AV UTVIKLINGEN - Endringen skjer som en naturlig følge av digitaliseringen innenfor alle områder i samfunnet i dag. Den nye loven om Teknologinøytralitet åpnet opp for denne omleggingen, som også er en ønsket utvikling for de som mottar brev. – Det er mange som har etterspurt elektroniske løsninger fordi det er en rask og enkel måte å motta inkassobrev på. Vi vil være i front med nye kundevennlige løsninger og er bare i startgropen på en større omlegging som kommer fra Kredinor, sier Barbro Hagen.
FORDELER VED DIGIPOST - Barbro Hagen understreker at det er en rekke fordeler knyttet til elektroniske inkassobrev. Det blir enklere å motta brev for sluttkunden. Samtidig er brevene tilgjengelig uansett hvor mottaker befinner seg. For mange kan det også være mer ryddig og lett å finne, fordi et brev i posten kan forsvinne sammen med andre ting man har liggende. Et elektronisk inkassobrev kan også hentes opp uansett hvor mottaker befinner seg når de skal betale, enten via mobil, iPad eller pc. - Dette vil gi en god kundeopplevelse for de aller fleste mottakere av brev fra Kredinor, avslutter Barbro Hagen.
07.11.17
 

Felles datakatalog legger til rette for deling av data

Nå lanserer Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) og Brønnøysundregistrene datakatalogen som gjør det enklere å gjenbruke informasjon
Brønnøysundregistrene har utviklet tjenesten Felles datakatalog som nå er tilgjengelig sammen med en løsning for registrering av dataene. Parallelt med dette har Difi ledet arbeidet med å standardisere hvordan datasettene skal beskrives. Kilde: brreg.no
Les mer
01.11.17
 

Nordmenns databruk på mobil fortsetter å øke

Norske kunder brukte i snitt tre gigabyte data i måneden over mobilnettet i første halvår i år
Det er en økning på 54 prosent fra året før. Kilde: dn.no
Les mer
31.10.17
 

Løspengevirus

Innebygget beskyttelse mot løsepengevirus i ny utgave av Windows 10
"Windows 10 Fall Creators Update" har funksjonalitet som gir bedre beskyttelse mot løsepengevirus.
17. oktober annonserte Microsoft at de starter utrullingen av Windows 10 Fall Creators Update. Blant endringene i denne utgaven, er muligheten til å begrense tilgangen uautoriserte programmer og apper har til spesifikke mapper. Kilde: norsis.no
Les mer
31.10.17
 
Foto: Iren Rutle, ansvarlig for forretningsutvikling og IT i Conecto

VIPPS ønsker inkassobransjen velkommen

Iren Rutle, ansvarlig for forretningsutvikling og IT, på Conectos fagdag, 20.oktober
Iren Rutle tok oss med på noe av det som skjer i inkassobransjen. Inkassobransjen står overfor paradigmeskifter. Dette vil påvirke både Conecto og Conecto sine kunder. 3 viktige drivere for digitalisering: - Gode kundeløsninger - Enkle og effektive skyldnerløsninger - Effektivitet i produksjon og interne prosesser
Markedet er i stor endring og vi i Conecto jobber hardt for å forstå hva som skjer, slik at vi kan levere morgendagens inkassoløsninger på en enklere og bedre måte. Inkassoloven åpnet i april 2017 for at inkassokrav skal kunne distribueres elektronisk til skyldner på en betryggende måte. Det er derfor svært gledelig at Vipps nå ønsker inkassobransjen velkommen. Vipps og Conecto har inngått intensjonsavtale og er i implementeringsfasen. Løsningen som lages vil gjøre det mulig å distribuere følgende meldinger gjennom Vipps: - Betalingspåminnelse - Inkassovarsel - Betalingsoppfordring - Rettslig varsel - Varsel
Det er forventet at Vipps med sine 2,6 millioner brukere, blir en preferert distribusjonskanal. Det anslås videre at mer enn 50% av inkassobransjens distribusjon på papir, i fremtiden vil gå gjennom Vipps. I tillegg har jo som kjent Vipps betalingsløsning, slik at vi som bransje får Norges første kanal med kombinasjonen distribusjon og betaling. Løsning vil også gi støtte for distribusjon som alternativ til SMS, enten enkeltvis eller som kampanje. Dette er en spennende utvikling, som kommer til å bli veldig bra for kundene og deres skyldnere, sier Rutle.
Hva betyr denne avtalen med Vipps for Conecto, og hvorfor ble dere og ikke et annet inkassoselskap valgt av Vipps?
For Conecto er det selvfølgelig gledelig at vi blir først i markedet med løsningen, men det blir en veldig begrenset tidsperiode. Vipps har hele veien vært tydelig på at de ønsker hele bransjen velkommen. Imidlertid ville det vært, rent administrativt, krevende for Vipps å håndtere alle inkassoselskapene direkte inn i prosjektet. At valget da falt på Conecto har den enkle forklaring at Conecto er eid av SpareBank1, som er nest største eier i Vipps. Videre er det nå under etablering en referansegruppe i prosjektet, hvor mange av inkassoselskapene har meldt sin interesse for å delta. På den måten vil vi sørge for å etablerer en god bransjestandard hvor alle inkassoselskapene som ønsker det, kan koble seg opp på løsningen så fort piloten er gjennomført. Det er forventet at løsning skal være klar til pilot senest innen utgangen av Q1-2018, avslutter Rutle.
26.10.17
 

Ny skadevare spres i Europa som ild i tørt gress

- tidligere i år ble verdensveven rammet av et omfattende angrep av skadevaren døpt «WannaCry»
Sikkerhetseksperter i Kaspersky advarer nå mot løsepengeviruset «Bad Rabbit» som spres i et høyt tempo.
I førsteomgang ser det ut til å ramme russiske og ukrainske bedrifter, men angrep har også forekommet i Tyrkia og Tyskland. Kilde: itavisen.no
Les mer
25.10.17
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News