Credit News IKT

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Slik prøver svindlere å lure deg med «phising»

- og slik unngår du å bli lurt
Datakriminalitet blir dessverre mer og mer utbredt, og metodene svindlere og hackere benytter seg av for å tjene penger blir stadig flere. Kilde: sedenne.no
Les mer
28.06.17
 
Foto: Iren Rutle, ansvarlig for forretningsutvikling og IT i Conecto

Inkassobransjen står overfor store endringer i fremtiden

Iren Rutle, ansvarlig for forretningsutvikling og IT i Conecto, på Connecting Bank/Finans 2017
Hvordan digitaliserer Conecto dagens løsninger?
Som så mange andre i bank- og finansbransjen er også Conecto opptatt av å digitalisere sine løsninger mest mulig. Bare fra høsten 2016 og frem til nå har vi levert en rekke nye og forbedrede løsninger som våre kunder og deres skyldnere vil ha glede av. Vi kan nevne noen av de viktigste.
1. Ny kundeweb med mer moderne uttrykk og mange flere funksjoner ble levert høsten 2016 2. Nytt og profesjonelt kontaktsenter er i produksjon fra mai 2017, med helt nytt callsenter, ringerobot og chat. 3. Conecto har tatt i bruk ny SMS løsning, hvor betalingspåminnelser og andre meldinger sendes skyldner, enten enkeltvis eller ved masseutsendelse som for eksempel kampanjer. 4. Fra høsten 2017 vil det også være mulig for våre skyldnere å betale direkte fra mobil, enten med kort eller VIPPS. 5. Endring i Inkassoloven åpner for mulighet til å sende inkassovarsel på digital betryggende måte. Conecto vil ta i bruk nye løsninger og starte digital forsendelse fra og med høsten 2017. 6. For å redusere brev og manuell håndtering av utleggspant, så har vi inngått avtale med Statens Kartverk om digital sletting. 7. Våren 2017 startet vi også med digital toveis korrespondanse på begjæring om pant via namsmannen. 8. I Conecto har vi også startet et omfattende lean basert arbeid for kontinuerlig forbedring, og vi robotiserer de prosesser og funksjoner som er hensiktsmessig. 9. Helt ny reskontroløsning vil vi kunne tilby markedet i løpet av høsten 2017
Hva tror Conecto om fremtiden, vil det holde for oss å digitalisere inkasso løsningene?
Nei, vi tror det kommer til å utvikle seg bransjeglidning og økt konkurranse mellom bedrifter, Bank/Finans og inkassobransjen. Vi ser en rivende utviklingen både fra nye og kjente aktører, i kombinasjon med verdikjeder og løsninger som smelter mer og mer sammen. I dette landskapet vil det vokse frem nye samarbeidsmodeller, partnerskap og forretningsmodeller, som vi ikke kjenner i dagens marked. At inkasso nå som bransje jobber med digitalisering av sine kjerneløsninger, er nok bare krusninger på overflaten i forhold til hva vi har i vente de neste årene. Det vil kunne åpne seg noen fantastiske muligheter, for de aktørene som er strategiske nok og som strekker seg litt ut av «boksen». I Conecto jobber vi med mange spennende og helt nye konsepter, men det kan jeg ikke si så mye mer om ennå, uten at jeg da røper vår fremtidige strategi, avslutter Iren Rutle.
Les mer fra konferanse - Connecting bank/finans 2017
13.06.17
 

DNB Eiendom lanserer appen «Visning»

- mener den bør bli standard for alle boligkjøpere
Å kjøpe bolig, kanskje for første gang, kan være nervepirrende nok om du ikke i tillegg skal ha usikkerhet om hva du bør se etter på visningen, sier Dan Krister Holst i DNB. -Våre meglere opplever ofte at mange stiller helt uforberedt. Det har vi ønsket å gjøre noe med.
Les mer
22.05.17
 

Vanskelig å huske alle passordene?

Fortvil ikke, her er eksperttipsene
Ikke gjør denne tabben hvis du sliter i passord-jungelen. Kilde: aftenposten.no
Les mer
27.03.17
 

Slik styrer du unna viruset som svindler flere og flere

- ny rapport
Faren for å bli lurt vokser og vokser, viser fersk rapport.
En ny skadelig programvare med virus kalt Ransomware herjer. Det er en av de nyeste forretningsmodellene innen svindelangrep. Kilde: aftenposten.no
Les mer
24.03.17
 

Løspengevirus

- blir du rammet av løsepengevirus, kan du prute på prisen
Mens det i 2012 bare fantes ett kjent tilfelle av ransomware, har veksten vært nærmest eksplosiv de siste årene. Kilde: dinside.no
Les mer
14.03.17
 
Foto: Besar Hiseni, produktsjef i Sergel Norge

Sergel først med direktebetaling på Vipps

- gjeld betalt på sekundet
Lettere blir det ikke; nå kan skyldnere betale med Vipps. Sergel ser at enklere løsninger øker betalingsfrekvensen, og derfor lanserer de ny løsning med Vipps. Som de første i Norge. – Vi setter av store ressurser på å videreutvikle systemene våre, og kundene skal vite at de alltid får innovative løsninger fra oss, sier Besar Hiseni, produktsjef i Sergel Norge. – Nå lanserer vi Vipps som betalingskanal, og dermed kan skyldnere gjøre opp inkassokrav ved noen kjente og raske klikk på mobilen. Betalingsløsningen er enda en ny tjeneste i det allerede godt etablerte Sergel Link, som tillater betaling via sms og e-post. De digitale identifiseringsløsningene er godt ivaretatt av Nets, som er ledende i Norden på å styrke og utvikle digital betaling.
BEST PÅ BETALING - Kravene til gjennomarbeidede betalingsløsninger er meget omfattende i vår bransje, og det ligger mange utviklingstimer bak Sergels systemer. Men vi skal være best på dette, ikke minst fordi vi ser at kravene i større grad blir innløst når betalingen kan foregå enkelt og på kjente, digitale flater. En vennlig påminnelse på sms, og et par tastetrykk for å få betalingen på plass, så er inkassogjelden innfridd, forklarer Hiseni. Sergel Norge har kundeservice i fokus i alle sine prosesser for behandling av inkassosaker. Nettopp derfor er kundebehandlerne grundig opplært i å håndtere kontakten med skyldnere. Målet er å finne en god løsning for både Sergels kunder og de som sliter med betalingen.
UNIK TILPASNING - Sergel Link kan spesialtilpasses kundenes behov. Det betyr blant annet at teksten kan justeres etter det kunden ønsker å formidle, det kan åpnes for delbetaling og det kan sendes link til betalingsside via SMS eller e-post. Sergel Link er online, og det betyr at betalingen umiddelbart registreres og er synlig. – Dette er solide og gjennomtestede systemer som svarer til de kravene det settes til oss som leverandører. Nå er Vipps lansert for enda enklere betaling, men vi nøyer oss ikke med det. Utviklerne ser hele tiden fremover, fordi vi alltid skal ligge i forkant, avslutter Besar Hiseni.
For mer informasjon om ny betalingsløsning, vennligst kontakt:
Besar Hiseni, Produktspesialist, Mob: 908 88 019, E-post: besarh@sergel.no eller Ken H. Bøien, Markedssjef, Mob: 907 50 400, E-post: ken.boien@sergel.no
Les mer - Sergel først med direktebetaling på Vipps
01.03.17
 

Passord på avveie – husk 2-trinns bekreftelse

I følge VG har flere hundre norske politikere, regjeringsmedlemmer og ambassadeansatte fått sensitiv informasjon lekket på nett etter store hackerangrep
Sitat VG: «De siste årene har en rekke store nettjenester som blant andre LinkedIn, Adobe og Dropbox blitt utsatt for hackerangrep der passord og påloggingsinformasjon til brukerne er stjålet. Denne informasjonen ligger åpent og er søkbar i databaser på internett. Kilde: norsis.no
Les mer
13.02.17
 
Foto: Barbro Hagen, direktør for Utvikling, Salg og Marked i Kredinor

Enklere å betale inkassogjelden hos Kredinor

- betaling uten innlogging
Som første inkassoselskap lanserer Kredinor «Betal nå» - en betalingsløsning hvor kunden kan betale inkassogjelden sin der og da – uten innlogging – fra mobil, nettbrett eller PC. Betalingsløsningen tilfredsstiller alle krav til sikkerhet rundt betaling av gjeld. – Vi tror denne betalingsløsningen vil bidra til at flere betaler raskere, sier Barbro Hagen som er direktør for Utvikling, Salg og Marked i Kredinor. – Mange av kundene faller av når de må logge seg inn for å betale. Dessuten tar det for lang tid. Ved å tilby denne betalingsløsningen uten innlogging gjør vi det enklere for alle, sier Barbro Hagen.
STORT VOLUM INKASSOSAKER
Kredinor mottar 1,6 millioner saker på totalt 10,7 milliarder kroner til inkasso hvert år og disse betales i hovedsak via kundens egen nettbank eller på innloggede sider på kredinor.no. – Med Betal nå har disse en ny og enklere kanal for betaling. Vi har også et økende antall kunder som vil motta SMS og e-post fra oss. De kan i prinsippet nå bare klikke på linken fra oss og så er betalingen raskt unnagjort, forteller Barbro Hagen.
INNOVASJON INNENFOR BETALINGSOMRÅDET – RASKERE BETALING
– Vår ambisjon er å ligge i front med enkle og lett tilgjengelige betalingsløsninger for våre oppdragsgivere og deres kunder, sier Barbro Hagen videre.  I desember lanserte vi Vipps faktura for fakturaservice. Nå tar vi enda et viktig skritt i retning av å tilby stadig mer fleksible og kundevennlige betalingsmåter med denne nye betalingsløsningen for kunder med inkassogjeld. For våre oppdragsgivere betyr dette mindre arbeid med betalingsoppfølging, raskere tilbakebetaling – og dermed økt lønnsomhet, avslutter Barbro Hagen, direktør for Utvikling, Salg og Marked i Kredinor.
Betalingsløsningen er utviklet i samarbeid med det svenske selskapet Bambora, som er en ledende leverandør av nye og innovative betalingstjenester. www.bambora.com
1.02.17
 

Sikkerhets-­sertifikater

I dag vil mange sikkerhets­sertifikater begynne å feile
Fra og med tirsdag 24. januar vil Firefox-brukere kunne oppleve at nettsteder som til nå har fungert helt fint i nettlesere, vil bli blokkert. Kilde: digi.no
Les mer
24.01.17
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News