|
Foto: Christine Bischoff, Head of «People, Culture and Sustainability», i Sergel |
Bærekraft i Sergel, hvorfor og hva er det ? |
|
Christine Bischoff, Head of «People, Culture and Sustainability», i Sergel, med presentasjon på frokostseminaret.
|
Våre hovedfokusområder i Sergel er: - Gi økonomisk stabilitet for våre kunder. - Skape tillitsfulle relasjoner med sluttkunder. - Være en engasjerende arbeidsplass for våre ansatte. - Vær en etisk og ansvarlig virksomhet.
|
Vi lykkes ikke om ikke hver og en av oss prioriterer dette i valgene vi tar hver dag.
Hva er bærekraftig utvikling ?: Økonomi – Klima/miljø – Sosial.
Hvorfor bærekraft ? Tøffe tider: Klima er mindre viktig for velgerne.
|
Hvordan jobber vi med bærekraft? Det er fokusområde i 2023. Hvordan lykkes vi ? Begynne med egen motivasjon.
|
|
Les mer |
11.07.23 |
|
|
Foto: Trond Juvik, administrerende direktør i Ferde AS og administrerende direktør Tove Giske i Ropo Capital Norway |
Ropo Capital Norway har kjøpt inkassoselskapet Demand Norge |
|
Gjennom en offentlig anbudsprosess har Ferde AS gitt Ropo Capital Norway AS tilsagn om å kjøpe inkassoselskapet Demand Norge AS. Demand Norge var 100% eid av Ferde AS. |
Ferde AS er et regionalt bompengeselskap som, med mandat fra staten, finansierer bompengeprosjekter og driver bompengeinnkreving. Ferde AS ble etablert av de nåværende fylkeskommunene Agder, Rogaland og Vestland. Det overordnede målet for Ferde er å sørge for bompengefinansiering gjennom effektiv bompengeinnkreving og gode finansieringsvilkår i bomregion sørvest. |
Anbudsprosessen har bestått av en kvalifiseringsrunde og en tilbudsrunde hvor Ropo Capital Norway til slutt hadde det beste tilbudet basert på kvalitet og pris. «Vi er trygge på at Ropo Capital Norway vil bli en god eier for Demand Norge som kan videreutvikle selskapet og ivareta de ansatte på en god måte, sier Trond Juvik, administrerende direktør i Ferde AS.» |
Ropo Capital Norway kjøper 100% av aksjene i Demand Norge. Selskapet er lokalisert i Bergen og betjener i dag, med sine 9 ansatte, Ferdes inkassoportefølje for ubetalte bompengeavgifter. «Vi har gjennom evalueringsprosessen av Demand, opparbeidet et svært godt inntrykk av et kompetent, strukturert og velorganisert selskap, og dette skal vi selvsagt ta med oss videre i våre vekstplaner i Norge, sier Administrerende direktør Tove Giske i Ropo Capital Norway.» Kilde: ropocapital.no |
|
Les mer |
11.01.23 |
|
|
Magnus Solstad, analysesjef i Kredinor |
Kredinor: En gruppe har betydelig økning i antall inkassosaker |
|
Et faresignal: Det blir sendt ut færre inkassosaker, men en gruppe får betydelig flere inkassoer i år enn i fjor, ifølge Kredinor. Økonom kaller utviklingen for dramatisk. |
Til tross for pris- og renteøkninger, er det 15 prosent færre inkassosaker i år sammenlignet med 2021, viser ferske tall fra inkassoselskapet Kredinor. |
I aldersgruppen 18 til 25 år har derimot antallet inkassosaker økt i år sammenlignet med fjoråret, ifølge Kredinor. Kilde: tv2.no |
|
|
Les mer |
29.11.22 |
|
|
Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor |
Kredinor vil kutte inkassogjelden på Black Friday |
|
Norges største inkassoselskap, Kredinor, vil som et bærekraftig motsvar til Black Friday gi en hjelpende hånd og sende ut et løsningsforslag til omtrent 75 000 kunder. |
- Med høye strømpriser og stigende renter vet vi at mange kommer til å slite utover vinteren. Derfor ønsker vi å rette fokuset mot nedbetaling av gjeld fremfor å pådra seg ny, sier administrerende direktør Klaus-Anders Nysteen i Kredinor. |
November er en måned med generelt høyt trykk på å få folk til å bruke penger, med Black Friday som det absolutte toppunktet. Det utgjør en risiko å øke inkassobelastningen for dem som sliter mest.
Kilde: Kredinor/kommunikasjon.ntb.no |
|
|
Les mer |
23.11.22 |
|
|
Foto: Sven Ingebretsen Managing Director |
Sergel: Markedet endrer seg når bedrifter går fra vekst til lønnsomhet |
|
Vi ser at bedriftene blir stadig mer interessert i kundetilfredshet. Det å beholde kundene blir viktigere, og behandlingen gjennom hele kundeprosessen blir essensielt. |
God behandling starter med forståelsen av at alle er forskjellige. Et liv er sjelden en rett reise – det å være en god eller dårlig betaler er ikke et statisk stempel eller et spørsmål om personlighet. Betalingsevne avhenger av dynamiske faktorer i individers liv. Disse faktorene øker eller reduserer sannsynligheten for om man kan eller vil huske å betale regningen sin også denne gangen. |
Er livet rotete for tiden, har personen mistet jobben, skilt seg eller flyttet? Kanskje har man fått barn, giftet seg eller blitt syk? Vært involvert i noe midlertidig som tar mye tid, tanke og energi, og som påvirker betalingsevnen for øyeblikket. |
Heldigvis går det ofte over – personen får forhåpentligvis ny jobb, finner balanse og struktur igjen. Det er viktig å se at det er snakk om individer som lever et liv i endring, og hvor det går opp og ned. |
Alle mennesker har ulike forutsetninger. På den ene siden kan det være aldersrelatert, ved at ungdom ofte ikke har rukket å akkumulere så mye sparekapital. Ungdom blir dermed mer avhengig av når lønnen utbetales hver måned. På den annen side kan det være at eldre har en økt tendens til å ønske å betale fakturaene sine via manuelle kanaler, fremfor digitalt. Kilde: sergel.no |
Les mer |
17.10.22 |
|
|
Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor |
Kredinor og Modhi-fusjon klar |
|
Fusjonen mellom Kredinor og Modhi har fått godkjenning og det er satt dato for formell fusjon. |
Finanstilsynet godkjente fredag fusjonen mellom Kredinor og Modhi. Dermed er alle formelle godkjenninger på plass, og fusjonen gjennomføres 1. oktober 2022. |
– Endelig blir to solide inkassoselskap til ett, og vår størrelse skal brukes til kundenes beste. Vår historie som går helt tilbake til 1876 er et sterkt fundament når vi nå bygger fremtiden sammen. |
Kredinor og Modhi har mange fellesnevnere i vår kulturbakgrunn, og av den grunn vil både oppdragsgivere og kunder oppleve oss like våre opprinnelige selskap. Sammen vil vi levere bedre løsninger enn hver for oss, sier administrerende direktør Klaus-Anders Nysteen i Kredinor. Kilde: finanswatch.no |
|
Les mer |
03.10.22 |
|
|
Foto: Administrerende direktør Tove Giske i Ropo Capital |
Ropo Capital endrer normen i markedet for fakturadistribusjon og innfordring |
Credit News tar en prat med Administrerende direktør Tove Giske i Ropo Capital |
Ropo Capital har tatt den tekniske utviklingen videre innenfor fakturering- og innfordringsmarkedet, for å kunne levere en helhetlig prosess fra faktura genereres til pengene er på konto. Gjennom sin egenutviklede plattform Ropo 24, leverer Ropo Capital nå hele fakturaens livssyklus i ett og samme system. Dette vil bli den nye normen i markedet, og det er Ropo Capital som nå er i førersetet for denne endringen, sier Administrerende direktør i Ropo Capital Tove Giske. |
Tove, du har ca 25 års erfaring i bransjen hvorav de 15 siste årene som medgründer i to suksessfulle oppstartsselskaper, deriblant Ropo Capital. Hvilke tanker gjør du deg når du ser tilbake?
|
Min første jobb i denne bransjen var hos Lindorff, da var de et selskap med 100 ansatte i Norge. Jeg trodde da at jeg hadde funnet drømmejobben og arbeidssted, men det bodde nok en skjult Gründerspire i meg. Den fikk lov til å blomstre etter 10 år i Lindorff da jeg tok jobben som Administrende direktør i et lite Gründerselskap i Sandefjord, som i dag er Sergel Norge. Det er Gründerne fra dette selskapet jeg startet opp igjen sammen med og som nå er Ropo Capital. |
Det har fra jeg startet for ca 25 år siden vært en fantastisk reise i et marked som har vært under stadig endring teknologisk og ikke minst i forhold til regelverk. Det jeg imidlertid har sett og som hele tiden har forundret meg er at bransjen, etter min mening, har levert en stykkevis og delt tjeneste. Det har vært utmerkede leveranser på deler av verdikjeden, men jeg har lenge hatt en idè om at verdikjeden i vårt marked starter når fakturaen skal genereres og distribueres til kunde. |
Da Ropo Capital i Finland tok kontakt med oss (den gang BAHS Kapital) vedrørende oppkjøp tenkte vi at dette er for tidlig, men da vi forsto hva de hadde utviklet i en egen plattform - Ropo 24 - falt brikkene på plass. En plattform for hele verdikjeden. Dette har vært en stor suksess i Finland hvor hver 6. faktura går gjennom Ropo 24 og dette ruller vi nå ut i Norge. Jeg gleder meg veldig til reisen videre sier Tove Giske. |
Les hele artikkelen |
14.09.22 |
|
|
Foto: Administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen sammen med Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim |
Kredinor blir partner i Inkassoregistreret |
|
Luksusfellen-programledernes inkassoregister startet i det stille i sommer. Nå vil de knytte til seg resten av inkasso-Norge. |
Under arbeidet med Luksusfellen så Hallgeir Kvadsheim og Lene Drange behovet for et inkassoregister som kunne gjøre det enklere for gjeldsrådgivere og enkeltpersoner å få oversikt over egne inkassosaker. |
Som sagt så gjort. Inkassoregisteret fikk en såkalt stille lansering i sommer, og siden juni har norske privatpersoner gratis kunnet logge inn med BankID og søke opp egne inkassosaker i registeret. |
Innkassoregisteret lagrer ikke informasjon om alle kunder, i motsetning til Gjeldsregisteret. I stedet hentes informasjonen ut på forespørsel fra kunden selv. |
KREDINOR INN SOM PARTNER: Nå går Kredinor inn som partner i Inkassoregisteret. Det betyr at Kredinor gjør sine kundedata tilgjengelige for registeret gjennom et programmeringsgrensesnitt, noe som gjør at registeret vil få tilgang til treff fra Kredinor-saker i løpet av sekunder. Kilde: finanswatch.no |
Les mer |
01.09.22 |
|
|
Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor |
Kredinor: Kraftig inkassoøkning for bedrifter |
|
Norske bedrifter sliter med å betale strømregningen, viser nye tall fra Kredinor, et av Norges største inkassoselskap. |
Antall inkassosaker for bedrifter er opp 10 prosent første halvår, mens den totale inkassogjelden går opp med 50 prosent. Samtidig går antall inkassosaker ned for folk flest. |
– Vi ser en urovekkende utvikling for norske bedrifter i tallene våre. Mens inkassosakene faller for privatpersoner første halvår, er det en kraftig økning for bedrifter. |
Det er spesielt strømregningene bedriftene sliter med å betale, og som dermed går til inkasso, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen. |
Kredinor er et av Norges største inkassoselskaper, og har 22 prosent markedsandel. Tallene til Kredinor er derfor en god pekepinn på inkassoutviklingen i Norge. Ser vi samlet på bedrifter og forbrukere har Kredinor en nedgang i antall nye inkassosaker på -14,9 prosent første halvår 2022. Tallene for unge og bedrifter er imidlertid økende. Kilde: Kredinor/kommunikasjon.ntb.no |
Les mer |
26.08.22 |
|
|
Foto: Bærekraftansvarlig Edda Flatlandsmo i Kredinor |
Hele Kredinor er nå sertifisert Miljøfyrtårn |
|
Sommerens gledelige nyhet er at hele Kredinor nå er sertifisert Miljøfyrtårn, etter at byene Kristiansund og Bergen fikk sertifiseringen i juni 2022. |
Disse byene kompletterer nå hovedkontoret i Oslo og avdelingskontoret i Kristiansand som allerede er sertifisert Miljøfyrtårn. |
– Oppmerksomhet rundt miljø er ikke et engangstiltak, men noe som må ha løpende oppfølging, sier bærekraftansvarlig Edda Flatlandsmo i Kredinor (foto). – Derfor var det gledelig at vi nå har fått på plass de to siste sertifiseringene slik at hele Kredinor er Sertifisert Miljøfyrtårn, sier hun. |
For å klare kravene til å bli Sertifisert Miljøfyrtårn kreves det en betydelig innsats fra de enkelte kontorene sin side. Ansatte skal involveres og få instruksjoner, miljøkonsulenter skal følges opp, avfall må veies og sorteres, energiforbruket registreres, avfallsbokser merkes, etc. Kilde: kredinor.no |
|
Les mer |
19.07.22 |
|
|
Foto: (f.v.) adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor og Christoffer Andvig, Neonomics |
Neonomics og Kredinor med løsninger som gjør det enklere for inkassokundene |
|
Kredinor har inngått en avtale med fintechselskapet Neonomics om å levere en åpen bankløsning som blant annet muliggjør betaling av inkassosaker direkte fra egen konto via Min side på kredinor.no. |
Avtalen åpner også for andre innovative løsninger som gjør det enklere å være inkassokunde, for eksempel løsninger som kan hjelpe kunder å prioritere, dele opp betaling eller slå sammen flere betalinger til en. |
– Hos oss er kundene og deres behov vår viktigste prioritering, sier administrerende direktør Klaus-Anders Nysteen, i Kredinor. – Vi vil hjelpe de som har økonomiske utfordringer med å få oversikt og kontroll med sin økonomi, og bidra til å forenkle betaling. |
Vi kan inkassohåndtverket, men det alene er ikke nok. Derfor trenger vi innovative partnere som Neonomics, som er kjent for å ha en av de sterkeste og mest robuste API-plattformene for banker i Norden. Sammen vil vi utvikle løsninger som leverer på kundebehov før kundene selv vet at de trenger det, sier Nysteen. Kilde: kredinor.no |
|
Les mer |
06.07.22 |
|