Credit News Reklamasjoner

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

Bedre klagemuligheter med ny pakkereiselov

- fra og med 1. juli
… vil du kunne ha de samme rettighetene når du kjøper flere reisetjenester som fly og hotell sammen på nettet, som fra et tradisjonelt reisebyrå. Kilde: forbrukerradet.no
Les mer
08.07.18
 

Forbrukerrådet: Folk tar hyppigst kontakt om bruktbil, mobiler og møbler

- viser statistikk fra første halvår 2018
Forbrukerrådet har fått 29 235 spørsmål hittil i år. De fleste tar kontakt for hjelp i et bruktbilkjøp, et IKT-produkt som mobil og nettbrett eller de tar kontakt om et møbel.
Les mer
08.07.18
 

Pakkereise-rettigheter

- forbrukere bommer på disse
Går ferien galt, så kan det være greit å kjenne rettighetene sine. En befolkningsundersøkelse Forbrukerrådet har gjort, viser at folk bommer på pakkereiserettighetene sine. Kilde: forbrukerradet.no
Les mer
07.05.18
 

Ingen tegn til at forbrukerne er mindre fornøyd med inkassobransjen

- en logisk konsekvens av at det har blitt enklere å klage på inkassoforetakene er at antall klagesaker har gått noe opp
Under overskriften «Mange flere klager på inkasso» videreformidler nettstedet forskning.no tall fra Forbrukerrådets klagestatistikk for 2017.
Et av artikkelens hovedpoeng er at tre ganger så mange forbrukere klager på inkassokrav i 2017 sammenlignet med 2015. Som hoved- og arbeidsgiverorganisasjon for den norske inkassobransjen finner vi det vanskelig å la denne påstanden passere uten en kommentar knyttet til de faktiske forholdende. Kilde: Iman Winkelman, Virke Inkasso /forskning.no
Les mer
30.04.18
 

Mange flere klager på inkasso

Tre ganger så mange forbrukere klaget på inkassokrav i 2017 som i 2015. Men Forbrukerrådet vet ikke årsaken
Blant økonomiske klager har særlig inkasso-krav økt kraftig de siste tre årene fra 280 saker til 709 saker. Det er nesten en tredobling fra 2015.
Skyldes økningen at inkassoselskapene opptrer tøffere enn før? Ikke nødvendigvis, svarer Forbrukerrådet.
Det kan handle om at inkassobyråene overtar sakene tidligere, men også at mange jobber etter gamle regler. Årsaken til veksten i inkassoklager er uklar og må kartlegges, sa Flesland på pressekonferansen.
Harald Sverdrup som leder Finansklagenemnda, vet ikke hva økningen kan skyldes. Kilde: forskning.no
Les mer
25.04.18
 

Nytt rekordår for klager

– bil, bank og bolig på klagetoppen
Nordmenn klager mest på bil, bank og bolig. Men antall flyklager har steget med hele 80 prosent de siste tre årene – og Norwegian er verstingen.
I fjor mottok forbrukerorganisasjonene i Norge over 36.000 klager, en oppgang på drøyt 7 prosent fra året før, viser Forbrukerrådets oversikt, som ble presentert onsdag.
Som tidligere år troner bil, bank og bolig øverst på statistikken. – Det er ganske logisk. Det er der det er mest penger, sier Forbrukerrådets direktør Randi Flesland. Kilde: msn.com
Les mer
19.04.18
 

Nordmenns rett til fem års reklamasjon vil trolig bestå

EU ser ut til å frede fem års reklamasjon etter ny avgjørelse
Norge har vesentlig sterkere reklamasjonsrettigheter enn mange andre lang ved at nordmenn kan påberope seg reklamasjon helt opptil fem år.
EU har imidlertid i lengre tid diskutert hvorvidt reklamasjon skal være helt lik i hele Europa, noe som har truet Norges praksis på dette området. Nå ser faren ut til å være over. Kilde: tek.no
Les mer
12.03.18
 

Angrer du på et kjøp?

- sjekk hva du har krav på
Når du handler i vanlig butikk, er du prisgitt butikkens bytteregler. Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg. Kilde: forbrukerradet.no
Les mer
12.03.18
 

Dette må du se opp for før du bytter strømleverandør

- strømprisene øker i takt med kuldegradene
Det kan være lurt å sjekke om du har den beste og billigste strømavtalen – men det er en del ting du må være obs på.
– Strømleverandører er den bransjen vi får aller flest klager på, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, til VG.
Han tror at grunnen til at strømbransjen utpeker seg i negativ forstand er at leverandørene er ekstremt aggressive i markedsføringen. Kilde: VG/msn.com
Les mer
06.03.18
 

Forbrukerklager - rekordår

Fjoråret ble et rekordår for klager til Forbrukertilsynet, med over 13.000 skriftlige henvendelser. Strøm, aviser og mobilbransjen er gjengangere. Kilde: hegnar.no
Les mer
31.01.18
 

Klager på telefonsalg

— i 2017 fikk Forbrukertilsynet 1566 klager på telefonsalg
Nå er det innført strengere regler, og Forbrukertilsynet vil raskere kunne slå ned på lovbrudd.
Svært mange blir oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg mot telefonsalg. Dette har ført til at klager på telefonsalg i lang tid har ligget på klagetoppen hos Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet).
Les mer
09.01.18
 

Klagefrist

EU vil kutte den norske klagefristen fra fem til to år
EU-kommisjonen ønsker en felles reklamasjonsfrist på to år. Forslaget vil føre til en dramatisk reduksjon av det norske forbrukervernet, og for mange varer vil klageretten kuttes med tre år. Kilde: forbrukerradet.no
Les mer
10.12.17
 

Unngå konflikt med håndverkeren

- bruk kontrakt!
Regjeringen, Standard Norge og Forbrukerrådet vil senke konfliktnivået mellom forbrukere og håndverkere.
Forbrukermyndighetene og byggebransjen er enige om en standard håndverkerkontrakt som forbrukere nå kan benytte fritt. Kilde: forbrukerradet.no
Les mer
15.09.17
 

Om konfliktrådet

Konfliktrådet er en statlig tjeneste som tilbyr megling som metode for å håndtere konflikter
Hensikten er at partene gjennom dialog kan finne fram til gode løsninger enten det gjelder å gjøre opp for konkrete lovbrudd, eller gjenopprette mellommenneskelige relasjoner.
Det finnes 22 konfliktråd over hele landet med til sammen ca. 130 ansatte.
Å være megler er et verv som blir betalt på timesbasis. Konfliktrådene i Norge har til sammen drøyt 550 meglere. Kilde: konfliktraadet.no
Les mer
08.09.17
 

Skatteklage-nemda

- skatteklagene hoper seg opp i Skatteklagenemda
Du må påberegne lang ventetid før du får svar dersom du har klaget på skatteoppgjøret ditt. Kilde: msn.com
Les mer
04.09.17
 
   
 
Abonnementspriser – Credit News
 

Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 
Nyhetsbrev fra Credit News