Brukernavn:
Passord:
Credit News - Temasider
Startsiden Credit News
Betalingsløsninger
Cash Management
Factoring & Leasing
Fagbøker & Publikasjoner
Fakturering
IKT
Inkasso
Jobbmarked
Jus
Konkurser
Kreditt
Kurs & Konferanser
Nyheter Internasjonale
Nyheter Nasjonale
Privatøkonomi
Regnskap & Revisjon
Reklamasjoner
Økonomisk kriminalitet
Økonomisystemer
Om Credit News
Ønsker Nyhetsbrev
Kontakt oss
Bank/Finans
Autolease
Bank Norwegian
DNB Finans
Finfo
Handelsbanken
Santander
Storebrand Bank
Inkasso og fordringsadministrasjon
Aptic
Fenca
Inkassoklagenemda
Maik
NAV Innkreving
Ropo Capital
Sergel
Settl
Statens Innkrevingssentral
Virke Inkasso
Kreditt
Axeptia
Billigeforbrukslån.no
Creditsafe
Dun & Bradstreet
Eiendomskreditt
Fecma
Forbrukslån
Forbrukslån på dagen
Kjøpe Bitcoin
Kredittkort
Låne-penger.com
Lånepenger24.no
Norgeskreditt
Norsk Gjeldsinformasjon
Proff Forvalt
Regnskapstall.no
Søk Forbrukslån
UC
Kurs/Utdannelse
BDO
Deloitte
Dun & Bradstreet
EY
KPMG
PWC
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 26.04.2024
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO).
Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater
- Etter å ha satt ut og strømlinjeformet purreog inkassorutinene sine, opplevde Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus en enorm nedgang i antall førstegangspurringer.
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer hver eneste måned. Nå sender vi over i underkant av 500 saker til Conecto månedlig, forteller Trude Christiansen, Regnskapskonsulent ved SiO. SiO har vært kunde hos Conecto siden 2006, men har i de siste årene utvidet samarbeidet etter forhandlinger og i konkurranse med andre inkassobyråer. Det er hovedsakelig inndriving av krav relatert til 8000 studentboliger Conecto jobber med på oppdrag fra SiO. – Vi har hatt en grundig og profesjonell gjennomgang av purrerutiner med Conecto og har sammen lagd en ny purreløype tilpasset både organisasjonen vår og studentene, kommenterer Regnskapssjef Jørgen Knap.
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye tidligere i prosessen – fra første varsel om inkasso. Før det får studentene en sms og en e-post fra SiO som varsler om forfalt husleie. – Overgangen fra å håndtere dette internt til å la Conecto håndtere hele livsløpet til fordringen har gått smertefritt både for oss og studentene. Det har nok vært en bratt læringskurve for studentene, men det har vært overraskende positivt mottatt, forteller Kari Laudani, Utleiekonsulent hos SiO. Det er også en stor fordel at studentene nå forholder seg til én kontaktperson hos Conecto istedenfor en stor organisasjon som SiO. – Vi opplevde at studentene ringte rundt til flere avdelinger for å finne en person som var villig til å gi utsettelse eller tillatelse til gjeninnflytting etter utkastelse, kommenterer Laudani.
Antall utkastelser har også gått drastisk ned etter at Conecto overtok. – Det er gått ned med 70 prosent. Vi er ikke lenger den største kunden til namsfogden, smiler Christiansen. Elektronisk samarbeid Dette betyr at mye papirarbeid er spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet i organisasjonen. En annen arbeidsbesparende faktor i samarbeidet er integrasjonen mellom datasystemene hos Conecto og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter i starten, men gjør at det daglige samarbeidet går knirkefritt.
– Det var viktig for alle parter i starten at behov og rutiner ble grundig gjennomgått og diskutert før prosedyrer ble satt i drift. På den måten avdekket vi de behov som var viktig for SiO – og for studentene, sier Trond Myhre som har vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009. – Studentene har tilgang til informasjon om inkassosaken sin via «Min side» på SiO sine hjemmesider. Her finner de beløp og status på saken sin, forteller regnskapskonsulent Lill Iren Solberg som har daglig kontakt med Conecto via kundeweb-løsningen, telefon eller e-post. – Vi har klart å kutte ned tidslinjen til pengekravet ganske kraftig. Før Conecto kom inn på hele prosessen kunne det ta 170 dager før Conecto tok over, legger hun til.
Dette innebærer at SiO har færre uønskede leietagere med den nye og tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy og rutiner. – En stor studentmasse krever en viss firkantethet. Hvis noen «slipper unna» med betaling for sent går jungeltelegrafen fort. Det å forholde seg til en tredjepart som Conecto gjør nok at studentene tar saken mer alvorlig, avslutter Knap.
06.05.14
Oslo Børs-noterte Univid begjært konkurs
Varsler masseoppsigelser
Dun & Bradstreet: Forventer et konkursras på nyåret
Gikk konkurs - igjen
151 konkurser i uke 51-52, inkl. Oslo Bilspa AS, Umi Sushi AS og Spot Nattklubb AS
Firma med over 60 ansatte konkurs: – Det er ekstreme tider
Frykter eksplosjon av strømregninger som går til inkasso
Firma gikk konkurs med en gjeld på 13,3 millioner kroner
96 konkurser i uke 50, inkl. PRA Bygg AS, Tasty Thaimat AS og Den Runde Pizza AS
Oslo Børs-noterte Univid begjært konkurs
Skulle på børs med musikkprosjekt – endte i dundrende konkurs etter tap på over 80 mill.
Økt bekymring for nordmenns privatøkonomi
89 konkurser i uke 49, inkl. Totalrenovering AS, Balkongsenteret AS og Gullsmed AS
Utelivsgigant konkurs
Byggefirma slått konkurs av Skatteetaten
Nå avvikles siste del av 350-kronersgrensen
Fiskeri-selskap gikk konkurs
Rørleggerfirma gikk konkurs
Sverige: konkurser
Bilverkstedsgigant konkurs etter 60 år
Byggefirma gikk konkurs
Forbrukerrådet advarer mot å heve klagegrensen til 5000 kroner
Stenger dørene: 40 ansatte berørt
Profilert reklamebyrå konkurs
Båtbutikk gikk konkurs
Kontormøbel-firma gikk konkurs
Steinleggingsfirma gikk konkurs
Transportfirma ble tvangsoppløst
Så mye tjener staten på dårlige betalere: − Absurd
Dun & Bradstreet: Én tredel av konkurser i bygg- og anleggsbransjen
Svensk nettbutikk har begjært seg konkurs
Stort firma i oljebransjen gikk konkurs
Boligutbygger konkurs
Transportfirma ble slått konkurs
Frykt for konkursbølge for boligbyggere
Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor
Kredinor–sjef Klaus-Anders Nysteen får sparken
117 kan miste jobben etter entreprenørkonkurs
Cateringfirma gikk konkurs
Antall konkurser i Norge øker
83 konkurser i uke 48, inkl. Polar Cruising AS, Togreiser Nord AS og Lisa Frisør AS
Forbrukertilsynet ser på høye fakturagebyr fra teleselskap
Danmark: konkurser
Husholdningenes økonomiske fremtidstro svekkes
Staten er gjeldsinnkrever og kan hjelpe de som skylder penger
Datafirma gikk konkurs
Distribusjonsfirma gikk konkurs
Sparebankalliansene samler kreftene i felles kredittselskap
Historisk søksmål mot Google for retten i USA
Murerfirma gikk konkurs
Her er avgiftsøkningene for hver enkelt bilmodell
Hvilket problem skal inkassoloven løse?
81 ansatte mister jobben etter at bemanningsselskap går konkurs
Enorme forskjeller på billån
Samlet forbruksgjeld har økt det siste året
Dette er fullstendig krise for leasing
Foto: Marie Louise Sunde, Daglig leder i Equality Check og Ken Andersen Head of Sales & Marketing i Sergel
Sergel: Mangfold og likestilt arbeid
Nedbemanner rundt 50 årsverk
Hjørnesteinsbedrift stenger dørene
Har gått fra seks til én butikk
Bilbransjen vil ha omstridt leasing-gebyr
81 konkurser i uke 47, inkl. Bass Mat & Bar AS, ZNM Bygg AS og Kvitfjell Alpingrend AS
Wework er konkurs
Arkitektkontoret bak Ruten er konkurs for andre gang
Byggmakker er nødt til å ta krise-grep
Norges største vinbar er konkurs
Fra neste år må skattemeldingen leveres digitalt via årsoppgjørsprogram
Nå er det nye triste nyheter fra SAS
Transportselskap konkurs: 27 ansatte mister jobben
Slutt for ferjeselskap etter store pengeproblemer
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA