Credit News Kreditt
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 04.12.2022

Rekordmange kredittsøk under Black Week

Nye tall viser en vekst på 16,9% i antallet søknader for å handle på kreditt under Black Week, inkludert Cyber Monday. For Black Friday har veksten vært på 20,1% når det sammenlignes med fjoråret.

Julie Berg, analytiker i Experian, sier veksten er noe overraskende med tanke på den usikre verdenssituasjonen, høyere renter, inflasjon og rekordhøye energipriser. Kilde: experian.no

Les mer
02.12.22

Dun & Bradstreet: Hvor mye må du selge for å dekke et tap?

Hvis du får bedre struktur på kredittvurderingene dine, kan selskapet få bedre kontroll på tap.

Viktigheten av en kredittpolicy handler om god styring og samspillet mellom salg og kreditt. Bedre kredittstyring gir reduserte kredittkostnader, økt fortjeneste og styrket konkurransekraft.

Et illustrert eksempel forklarer dette nærmere: En bedrift som eksempelvis opererer med en fortjenestemargin på 5%, må på slutten av året dessverre tapsføre 100.000 kroner. Kilde: Liv Anne Holst/dnb.com

Les mer
29.11.22

Forbrukerrådet reagerer på forhåndsbetalinger: Her er bransjene du bør passe på

Når du kjøper noe i en butikk, får som regel du omgående varen du har betalt for. Spiser du på restaurant, betaler du rett etter måltidet.

Men for en rekke varer og tjenester må du betale til dels lenge før du får det du skal ha. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
14.11.22

Foto: Janne Jansen, Subject Matter Expert i Dun & Bradstreet

Dun & Bradstreet: En offensiv kredittstyring gir bedre lønnsomhet – 4 steg til bedre kredittstyring

Her forklarer vi hvordan du får lønnsomhet i ditt selskap med god kredittstyring, og unngår unødvendig store tap på forsinket betaling.

Viktigheten av en kredittpolicy handler om god styring og samspillet mellom salg og kreditt. Slik går du frem: 1. Ta stilling til risiko – hvor mye kan selskapet ditt akseptere å ha i tap?

Hvor mye selskapet ditt kan akseptere i tap, avgjør kredittvurderingene du må gjøre. Selskapet må først av alt ta stilling til hvilken risikoprofil de er komfortable med. Gjør en god kredittvurdering og sørg for at du vet hvem kundene dine er. Kilde: dnb.com

Les mer
08.11.22

Navigate Global Credit Risks

Dun & Bradstreet - free webinar: How to optimize the credit management process in a global setting.

WHEN: Thursday 17th November 2022, 9.00-10.00 CET WHERE: A Zoom link will be sent out to participants.

Dun & Bradstreet offers advisory services, free and paid products, and reports that provide valuable information to help you identify where your business may be at risk and prepare for changing market conditions—so you can stay focused on your long-term goals. Kilde: dnb.com

Les mer
08.11.22

Dun & Bradstreet: Kan du stole på dine compliance-data?

Last ned gratis sjekkliste med 7 praktiske tips til hvordan du kan få bedre kontroll.

Betydningen av å ha tilgang til pålitelig, oppdatert og kvalitetssikret data er uvurderlig for å kunne være proaktiv og identifisere potensielle risikoer.

Det reiser samtidig noen avgjørende spørsmål: Fra hvilke kilder bør disse dataene hentes? Hvor nøyaktig, tilgjengelig og aktuell er dataen? Hva med sikkerhet?

Disse spørsmålene er like viktige når du navigerer i kompleksiteten innenfor forskrifter, lover, mandater og standarder som stadig oppdateres på tvers av alle sektorer, globalt så vel som lokalt. Kilde: dnb.com

Les mer
26.10.22

Færre nordmenn har betalingsproblemer

Selv om gjennomsnittsbeløpet for personer med betalingsanmerkninger stiger, har antallet personer med betalingsproblemer gått ned.

Cirka 227.000 nordmenn er per dags dato registrert med minst én betalingsanmerkning. Dette er en 9,5 prosent mindre enn starten av i fjor, skriver Experian i en pressemelding. Kilde: abcnyheter.no

Les mer
25.10.22

Gjeldsregister, gjeldsordning, økonomisk rådgivning og hjelp til selvhjelp

Barne- og likestillingsdepartementet melder i årets statsbudsjett at de skal vurdere å utvide gjeldsregistrene med informasjon om flere typer gjeld.

Gjeldsregistrene er et svært viktig hjelpemiddel for bankene når de skal gjøre sine kredittvurderinger, sier Gry Nergård i Finans Norge. Kilde: finansnorge.no

Les mer
07.10.22

Foto: Administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen sammen med Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim

Kredinor blir partner i Inkassoregistreret

Luksusfellen-programledernes inkassoregister startet i det stille i sommer. Nå vil de knytte til seg resten av inkasso-Norge.

Under arbeidet med Luksusfellen så Hallgeir Kvadsheim og Lene Drange behovet for et inkassoregister som kunne gjøre det enklere for gjeldsrådgivere og enkeltpersoner å få oversikt over egne inkassosaker.

Som sagt så gjort. Inkassoregisteret fikk en såkalt stille lansering i sommer, og siden juni har norske privatpersoner gratis kunnet logge inn med BankID og søke opp egne inkassosaker i registeret.

Innkassoregisteret lagrer ikke informasjon om alle kunder, i motsetning til Gjeldsregisteret. I stedet hentes informasjonen ut på forespørsel fra kunden selv.

KREDINOR INN SOM PARTNER: Nå går Kredinor inn som partner i Inkassoregisteret. Det betyr at Kredinor gjør sine kundedata tilgjengelige for registeret gjennom et programmeringsgrensesnitt, noe som gjør at registeret vil få tilgang til treff fra Kredinor-saker i løpet av sekunder. Kilde: finanswatch.no

Les mer
01.09.22

Modernisering av Folkeregisteret

Trenger du tilgang til opplysninger fra Folkeregisteret må du ta i bruk ny løsning innen 1. oktober 2022. Kilde: revisorforeningen.no

Les mer
22.08.22

Datatilsynet: Nytt kredittopplysnings-regelverk og ny veiledning

Ny kredittopplysningslov med forskrift har trådt i kraft.

Den nye kredittopplysningsloven med forskrift trådte i kraft 1. juli 2022. Samtidig ble overgangsbestemmelsene om behandling av personopplysninger opphevet. Den nye kredittopplysningsloven erstatter den tidligere konsesjonsordningen. Kilde: datatilsynet.no

Les mer
03.08.22

Foto: Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge

Sergel scorer høyt på kundetilfredshet

Utfordrer i kredittbransjen med fokus på økonomisk bærekraft.

Vi i Sergel ønsker å utfordre markedet ved å skape en bærekraftig økonomi basert på kreditt. Bransjens oppdrag har lenge vært å kreve inn mest mulig gjeld som skyldnere har til kreditorer. Vi tror på det å være et inkassoselskap med en positiv merkevare som aktivt jobber for å hjelpe enkeltpersoner og bedrifter til å komme seg ut av sine betalingsproblemer.

– Det er ingen hemmelighet at vi anser oss for å ha bransjens beste saksbehandlere og team. Dette viser seg i de svært positive tilbakemeldingene vi får fra kundene våre. Vi er stolte av at kundene som er i kontakt med oss scorer 9 av 10 på kundeopplevelse, sier Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge.

TILLIT SOM KONKURRANSEFORTRINN: Tillit i kredittmarkedet er grunnleggende for alle utviklede samfunn. I Norge har vi ett samfunn med tillit mellom folk og selskaper – når vi stoler på hverandre, blir alle transaksjoner og relasjoner billigere, enklere, og mer effektive. Vi i Sergel tar samfunnsansvaret vårt på alvor, og er opptatt av å finne bærekraftige løsninger for kunden og de som skylder penger. Med omtanke og lidenskap sørger vi for ​at selgere og kjøpere møtes, og gjør forretninger.

– Det handler ikke bare om å sende enkeltpersoner direkte til namsmannen, men om en individuell behandling. Det å se individet, og med ulike virkemidler møte den som skylder penger med riktig retorikk i de rette kanalene. Individuelle løsninger, basert på data og innsikt, gjør at vi kan skape bedre forutsetninger for at flere skal kunne betale gjelden sin, sier Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge. Kilde: sergel.no

Les mer
21.06.22

Datatilsynet har oppdatert sin gjennomgang av reglene for kredittvurdering

Kredittvurdering eller kredittsjekk kan gjerast dersom ei verksemd treng å vite om har betalingsevne (har kredittevne).

Verksemda kan berre be om kredittsjekk dersom det er sakleg grunn for det. Her er ein gjennomgang av reglane.

Dersom du gjer ein avtale som inneber at du får kreditt, for eksempel når du kjøper ei vare du skal betale med faktura, kan det vere at dei du kjøper av har ein slik sakleg grunn for å sjekke om du kan betale.

Ei verksemd kan ikkje gjere ein kredittsjekk av deg dersom du betaler kontant for vara du kjøper. Kilde: datatilsynet.no

Les mer
18.06.22

Har din virksomhet tatt i bruk det moderniserte Folkeregisteret?

Nå er det enkelt å sjekke om din virksomhet er blitt overført fra Det Sentrale Folkeregisteret (DSF) til det nye moderniserte Folkeregisteret (FREG) på infotorg. Kilde: infotorg.no

Les mer
09.06.22

Dun & Bradstreet: Ny kreditt-opplysningslov

– endringer i forhold til enkeltpersonforetak (ENK).

Det er vedtatt en ny kredittopplysningslov som trer i kraft fra 01.07.2022. I den nye loven er alle ENK definert som «fysiske personer» og likestilles med alle privatpersoner ved en kredittvurdering. Kilde: dnb.com

Les mer
07.06.22

Før ansettelse - bakgrunns-undersøkelser

I rekrutteringsprosessen kan arbeidsgiveren ha behov for å undersøke arbeidssøkerne nærmere ved å samle inn mer informasjon om dem enn det som står i søknadene.

Slik informasjon handler om de enkelte kandidatene og regnes som personopplysninger. Kilde: datatilsynet.no

Les mer
31.05.22

Tjeneste som skal sikre deg mot ID-tyveri var nede i over tre døgn

Tirsdag ettermiddag ble det avdekket et stort innbrudd i søketjenesten til kartselskapet Norkart. Personopplysninger om 3,3 millioner nordmenn ble lastet ned før lekkasjen var «tettet».

Datalekkasjen gjør at personopplysningene til alle norske boligeiere potensielt kan misbrukes til ID-tyveri. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
18.05.22

Gode råd for dyre tider

Det er på høy tid å forberede seg på at flere kan havne i økonomiske problemer.

Kampen mot økonomiske forskjeller blir viktigere, og derfor kommer Forbrukerrådet med flere forebyggende råd til norske forbrukere.

Det er dyre tider i Norge. Lommeboka merker det godt; stigende rente i tillegg til økte matvare-, strøm- og drivstoffpriser legger press på husholdningsøkonomien.

– Vi er bekymret for at de økonomiske forskjellene kan øke som følge av at helt nødvendige varer blir dyrere. Forbrukere står i fare for å utvikle betalingsproblemer når prisene går opp, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Kilde: forbrukerradet.no

Les mer
26.04.22

Credit Quarterly Q1 - 2022

Hvordan vil PSD2 og open banking påvirke kredittrisiko?

Dette kan du lese om i Credit Quarterly Q1 - 2022: Fremtidens betalingsløsninger... Kilde: cq.fair.no

Les mer
25.04.22

Dun & Bradstreet: 6 tips for å få raskere betaling

En rask handel er ofte en god forretning. Likevel har mange foretak problemer med sene betalinger og kunder som ikke betaler i det hele tatt. Her er seks tips som øker sjansene for å få betalt i tide.

KJENNER DU DEG IGJEN ?: Å ikke få betalt kan få tøffe konsekvenser. Å få betalt kan være avgjørende for at du skal klare deg og kunne utvikle virksomheten.

Så hvordan få kundene til å betale raskere? Ifølge kredittekspert August Molin i Bisnode er hemmeligheten å skape god struktur i betalingsrutinene.

IKKE VÆR BANK FOR DINE KUNDER: – Når du ikke får betalt i tide, er du bank for dine kunder i stedet for å la pengene styrke og utvikle ditt eget foretak. Kilde: Liv Anne Holst, Head of Marketing and Communications/dnb.com

Les mer
12.04.22
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2022 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA