Credit News Kreditt
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 01.07.2022

Foto: Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge

Sergel scorer høyt på kundetilfredshet

Utfordrer i kredittbransjen med fokus på økonomisk bærekraft.

Vi i Sergel ønsker å utfordre markedet ved å skape en bærekraftig økonomi basert på kreditt. Bransjens oppdrag har lenge vært å kreve inn mest mulig gjeld som skyldnere har til kreditorer. Vi tror på det å være et inkassoselskap med en positiv merkevare som aktivt jobber for å hjelpe enkeltpersoner og bedrifter til å komme seg ut av sine betalingsproblemer.

– Det er ingen hemmelighet at vi anser oss for å ha bransjens beste saksbehandlere og team. Dette viser seg i de svært positive tilbakemeldingene vi får fra kundene våre. Vi er stolte av at kundene som er i kontakt med oss scorer 9 av 10 på kundeopplevelse, sier Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge.

TILLIT SOM KONKURRANSEFORTRINN: Tillit i kredittmarkedet er grunnleggende for alle utviklede samfunn. I Norge har vi ett samfunn med tillit mellom folk og selskaper – når vi stoler på hverandre, blir alle transaksjoner og relasjoner billigere, enklere, og mer effektive. Vi i Sergel tar samfunnsansvaret vårt på alvor, og er opptatt av å finne bærekraftige løsninger for kunden og de som skylder penger. Med omtanke og lidenskap sørger vi for ​at selgere og kjøpere møtes, og gjør forretninger.

– Det handler ikke bare om å sende enkeltpersoner direkte til namsmannen, men om en individuell behandling. Det å se individet, og med ulike virkemidler møte den som skylder penger med riktig retorikk i de rette kanalene. Individuelle løsninger, basert på data og innsikt, gjør at vi kan skape bedre forutsetninger for at flere skal kunne betale gjelden sin, sier Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge. Kilde: sergel.no

Les mer
21.06.22

Datatilsynet har oppdatert sin gjennomgang av reglene for kredittvurdering

Kredittvurdering eller kredittsjekk kan gjerast dersom ei verksemd treng å vite om har betalingsevne (har kredittevne).

Verksemda kan berre be om kredittsjekk dersom det er sakleg grunn for det. Her er ein gjennomgang av reglane.

Dersom du gjer ein avtale som inneber at du får kreditt, for eksempel når du kjøper ei vare du skal betale med faktura, kan det vere at dei du kjøper av har ein slik sakleg grunn for å sjekke om du kan betale.

Ei verksemd kan ikkje gjere ein kredittsjekk av deg dersom du betaler kontant for vara du kjøper. Kilde: datatilsynet.no

Les mer
18.06.22

Har din virksomhet tatt i bruk det moderniserte Folkeregisteret?

Nå er det enkelt å sjekke om din virksomhet er blitt overført fra Det Sentrale Folkeregisteret (DSF) til det nye moderniserte Folkeregisteret (FREG) på infotorg. Kilde: infotorg.no

Les mer
09.06.22

Dun & Bradstreet: Ny kreditt-opplysningslov

– endringer i forhold til enkeltpersonforetak (ENK).

Det er vedtatt en ny kredittopplysningslov som trer i kraft fra 01.07.2022. I den nye loven er alle ENK definert som «fysiske personer» og likestilles med alle privatpersoner ved en kredittvurdering. Kilde: dnb.com

Les mer
07.06.22

Før ansettelse - bakgrunns-undersøkelser

I rekrutteringsprosessen kan arbeidsgiveren ha behov for å undersøke arbeidssøkerne nærmere ved å samle inn mer informasjon om dem enn det som står i søknadene.

Slik informasjon handler om de enkelte kandidatene og regnes som personopplysninger. Kilde: datatilsynet.no

Les mer
31.05.22

Tjeneste som skal sikre deg mot ID-tyveri var nede i over tre døgn

Tirsdag ettermiddag ble det avdekket et stort innbrudd i søketjenesten til kartselskapet Norkart. Personopplysninger om 3,3 millioner nordmenn ble lastet ned før lekkasjen var «tettet».

Datalekkasjen gjør at personopplysningene til alle norske boligeiere potensielt kan misbrukes til ID-tyveri. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
18.05.22

Gode råd for dyre tider

Det er på høy tid å forberede seg på at flere kan havne i økonomiske problemer.

Kampen mot økonomiske forskjeller blir viktigere, og derfor kommer Forbrukerrådet med flere forebyggende råd til norske forbrukere.

Det er dyre tider i Norge. Lommeboka merker det godt; stigende rente i tillegg til økte matvare-, strøm- og drivstoffpriser legger press på husholdningsøkonomien.

– Vi er bekymret for at de økonomiske forskjellene kan øke som følge av at helt nødvendige varer blir dyrere. Forbrukere står i fare for å utvikle betalingsproblemer når prisene går opp, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet. Kilde: forbrukerradet.no

Les mer
26.04.22

Credit Quarterly Q1 - 2022

Hvordan vil PSD2 og open banking påvirke kredittrisiko?

Dette kan du lese om i Credit Quarterly Q1 - 2022: Fremtidens betalingsløsninger... Kilde: cq.fair.no

Les mer
25.04.22

Dun & Bradstreet: 6 tips for å få raskere betaling

En rask handel er ofte en god forretning. Likevel har mange foretak problemer med sene betalinger og kunder som ikke betaler i det hele tatt. Her er seks tips som øker sjansene for å få betalt i tide.

KJENNER DU DEG IGJEN ?: Å ikke få betalt kan få tøffe konsekvenser. Å få betalt kan være avgjørende for at du skal klare deg og kunne utvikle virksomheten.

Så hvordan få kundene til å betale raskere? Ifølge kredittekspert August Molin i Bisnode er hemmeligheten å skape god struktur i betalingsrutinene.

IKKE VÆR BANK FOR DINE KUNDER: – Når du ikke får betalt i tide, er du bank for dine kunder i stedet for å la pengene styrke og utvikle ditt eget foretak. Kilde: Liv Anne Holst, Head of Marketing and Communications/dnb.com

Les mer
12.04.22

Enighet om overføring av person-opplysninger til USA

EU-kommisjonen og amerikanske myndigheter har kommet til en overordnet enighet om et rammeverk for å gjøre det lettere å sende personopplysninger til USA. Kilde: datatilsynet.no

Les mer
01.04.22

Strømkunder avvist etter kredittsjekk - uten betalings-anmerkninger

Dette er ikke til å begripe.

Kunder uten betalingsanmerkninger blir vurdert som for risikable av Meløy Energi, og får dermed ikke beholde sin gunstige strømavtale. – Jeg har aldri noensinne opplevd lignende, sier Trond Johnsen. Kilde: e24.no

Les mer
25.03.22

Foto: Leder for fakturaservice Siri Jensen i Kredinor

Nyhet! Kredinor Innsikt – for bedre kredittstyring

Vi lanserer nå dashboardløsningen Kredinor Innsikt som skal bidra til økt kundeinnsikt og bedre kredittstyring for deg som benytter våre løsninger innenfor fakturering og reskontro.

Dette verktøyet ligger som en del av våre innloggede løsninger på Kredinor Online, og er enkelt å bruke – samtidig som det gir høy merverdi når det blir brukt over tid.

– Vi er stolte over å kunne lansere Kredinor Innsikt, der alle relevante reskontro- og faktureringsdetaljer presenteres i visualiseringsverktøyet Microsoft Power BI på en, dynamisk og intuitiv måte, sier leder for fakturaservice Siri Jensen, i Kredinor. Kilde: kredinor.no

Les mer
15.03.22

Gjeldsordningen bør være forbeholdt de med alvorlige gjeldsproblemer

Alle må i utgangspunktet ta ansvar for å nedbetale sin egen gjeld. Andre løsninger vil stride med pliktfølelsen om å gjøre opp for seg og virke støtende for skyldnere som gjør opp egne låneopptak til tross for stram og vanskelig økonomi.

Det skriver Finans Norge i høringssvar til Barne- og familiedepartementet om deres endringsforslag i gjeldsordningsloven. Kilde: finansnorge.no

Les mer
17.01.22

Forsinkelsesrente og standardkompensasjon fra 1. januar 2022

Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for første halvår 2022.

Rentesatsen skal være 8,5 prosent p.a. Finansdepartementet har videre fastsatt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader i norske kroner til 390 kroner. Kilde: regjeringen.no

Les mer
21.12.21

Foto: Kari Mette Berg Almskog, analysesjef i Dun & Bradstreet Norge

Dun & Bradstreet: Slik avdekker du kundene med høyest risiko

Mange selskaper sliter fortsatt med store ettervirkninger av korona. Klarer du å avdekke kunder som driver med høy risiko? Her får du tips til hvordan din bedrift unngår å bli skadelidende når kundene sliter økonomisk.

I løpet av noen få kritiske uker i mars 2020 ble økonomien snudd på hodet i mange markeder. Selv om den mest kritiske fasen er overstått, er veien tilbake til normalen lang for flere aktører i næringslivet.

– Skiftende restriksjoner førte til raskere endring i markedet enn det vi er vant til. Plutselig kunne en hel næring eller region bli kraftig påvirket av en enkelt restriksjon, sier analysesjef i Dun & Bradstreet Norge, Kari Mette Berg Almskog.

Selv om de nasjonale restriksjonene nå er lagt på is, og samfunnet i stor grad er åpnet opp, ser vi at økende smittetall denne høsten igjen skaper bekymring. Myndighetene har også varslet om at det er sannsynlig at vi vil oppleve lignende virus også i fremtiden.

– Det er likevel viktig å huske at de aller fleste bedrifter har klart seg godt. Imidlertid er det noen skjulte og forhøyede risikoer med for eksempel forsyningskjeder som kan påvirke helt ut til din egen virksomhet. Det er her vi fortsatt må være litt ekstra på vakt, sier Almskog. Kilde: Liv Anne Holst, Head of Marketing and Communications/ dnb.com

Les mer
13.12.21

Inkassoregistrene skal rydde opp i en «jungel»

Det brukes uforholdsmessig mye tid på å kartlegge folks inkassogjeld, ifølge Forbrukerrådet. Nå kommer det inkassoregister fra både private aktører og bransjen selv. Kilde: dinside.dagbladet.no

Les mer
06.12.21

Dun & Bradstreet: Smartere kredittstyring

Reduser risiko og øk kontantstrømmen med automatisering.

Automatiserte løsninger med kvalitetsdata: Automatisering av credit-to-cash-prosessen kan hjelpe virksomheter til å optimalisere ressursene langt bedre. Dette gir kostnadsbesparelser og økt effektivitet.

I denne rapporten belyser vi noen av trinnene i credit-to-cash-prosessen, samt noen løsninger som kan forbedre og forenkle arbeidsflyten i din bedrift. Kilde: dnb.com

Les mer
26.10.21

Ønsker fortgang i utvidelse av gjeldsregistrene

Finans Norge er fornøyd med at Sifo i ny rapport er enig i at gjeldsregistrene fungerer etter sitt formål – færre nordmenn får ta opp mer forbrukslån enn de kan håndtere. Kilde: e24.no

Les mer
04.10.21

Foto: Audun Danielsen, kommersiell direktør i Kredinor

Kredinor: Glem boliglånsrenten: – Vi er langt mer bekymret for høyere strømpris

Kredinor er lite bekymret for at en renteøkning vil slå ut i økt inkassogjeld med det første.

Ca. 230.000 personer har betalingsanmerkninger i Norge. Det er denne gruppen som har størst betalingsutfordringer. Kredinor mener at gruppen i liten grad rammes av dagens renteøkning.

– De som har havnet i alvorlig økonomisk uføre eier oftest ikke sin egen bolig. Derfor vil dagens renteøkning bety lite for dem, sier kommersiell direktør Audun Danielsen i Kredinor.

Gruppen med de største betalingsutfordringene leier gjerne bolig. Ettersom leiekostnadene ikke påvirkes av renten, er strømprisen ifølge Kredinor en mye større trussel for gruppen. Kilde: kommunikasjon.ntb.no

Les mer
28.09.21

Foto: Magnus Solstad, analysesjef i Kredinor

Kredinor: Pandemien har gjort oss til bedre betalere

Det siste halvåret har nordmenn fått 1 milliard kroner mindre i betalingsanmerkninger. En slik nedgang i betalingsanmerkninger er første gangen Norge opplever på svært lang tid. Det har sammenheng med at folk bruker mindre, betaler tidligere enn før og unngår inkasso.

– Vi må antagelig mer enn 15 år tilbake i tid for å finne noe tilsvarende, jeg kan i hvert fall ikke huske å ha observert noe slikt. Inflasjon og innvandring, samt at en stadig større andel av befolkningen handler på kreditt, gjør at tallet normalt «alltid» skal stige, sier analysesjef i Kredinor Magnus Solstad.

Beløpet som er til betalingsanmerkning har gått ned med over en milliard kroner, fra 63,6 milliarder 1. januar i år til 62,2 pr. 1. august. Dette ifølge tall som Dun & Bradstreet, tidligere Bisnode, har utarbeidet på oppdrag for Kredinor. Kilde: kredinor.no

Les mer
28.09.21
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2022 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA