Credit News Inkasso
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 25.06.2021

Forsinkelsesrente og standardkompensasjon fra 1. juli 2021

Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for andre halvår 2021.

Rentesatsen skal være 8 prosent p.a. Finansdepartementet har videre fastsatt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader i norske kroner til 400 kroner. Kilde: regjeringen.no

Les mer
22.06.21

Modhi: Fordringer er ferskvare. Ta vare på betalingsviljen

Ikke alle kunder betaler til tiden og du som arbeider med kreditt har til syvende og sist ansvar for at bedriften din har en jevn kontantstrøm. Du vil for all del unngå å tapsføre fordringer.

Det ansvaret innebærer mye arbeid, og ofte hoper antall saker seg opp slik at du har for mye å gjøre. Gode rutiner vil hjelpe deg med å etterleve ansvaret og eliminere problemer som kan oppstå underveis.

Som kredittansvarlig er du nødt til å forholde deg til mange frister, rutiner og lover/regler. Da bør du ha gode verktøy og rutiner for oppfølging rett etter du inngår avtaler med kundene dine. Slurves det i faktureringsarbeidet trues virksomhetens likviditet.

Det igjen fører til negative ringvirkninger. Her er mine konkrete tips til hvordan du bør organisere arbeidet. Kilde: Pål Christian Linnerud, Avdelingsleder Bedrift, Modhi Norge /smarterebetaling.no

Les mer
22.06.21

«Luksusfellen»-profilene utvikler inkassoregister

Skal bli lettere å bli gjeldfri.

Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim vil gjøre det lettere for privatpersoner å rydde opp i økonomien.

- Vi jobber med å lage et inkassoregister, så du kan finne dine inkassosaker samlet på én plass og få god oversikt, sier Hallgeir Kvadsheim, leder for Pengeverkstedet.no og programleder for TV3/Viaplay-programmet «Luksusfellen». Kilde: nettavisen.no

Les mer
21.06.21

Modhi: Slik integrerer du helautomatisk purre- og inkassotjeneste

Innfordring av utestående fordringer må tas mer på alvor. Dere skal jo ha inn pengene kundene skylder dere. Men enda viktigere er at prosessene gjøres skikkelig. Integrasjonsplattformen som nå er utviklet forenkler alle prosessene og leverer en helautomatisk purre- og inkassotjeneste fra Modhi Norge uavhengig av hvilket økonomisystem bedriften benytter.

Det sier seg selv at alt går digitalt i dag. Det skulle bare mangle, synes vi. Purrearbeid er sjelden det som prioriteres høyest, og det tar ofte mye tid, men dette er nå løst. Nå kan alt gå helautomatisk, med purring og inkasso-oppfølging, uten at du er nødt til å bruke tid på dette.

I tillegg styres alt direkte fra ditt økonomisystem, noe som gir bedre oversikt og kontroll. Samtidig sparer du mye tid og penger, ikke minst ettersom bedre integrasjoner gjør at pengene kommer raskere inn på konto.

MODERNE SYSTEMPLATTFORM: Integrasjonsplattformen er utviklet på en slik måte at du som ansvarlig regnskapmedarbeider velger Inkassomodulen fra Modhi Norge når du er logget inn i eget økonomisystem. Din åpen post liste vil da bli vist i et enkelt grensesnitt og du markerer de fakturaene som skal overføres til inkassoselskapet Modhi Norge.

Via egne API er henter Modhi Norge daglig fakturaer elektronisk som leses automatisk inn i inkassosystemet og det sendes en kvittering tilbake til økonomisystemet hvor Modhi Norge sitt saksnummer legges på fakturaen i reskontroen. Alt helautomatisk. Kilde: Petter Adde, Industry Lead / Strategic Sales i Modhi Norge, smarterebetaling.no

Les mer
31.05.21

Foto: Rolf Eek-Johansen, administrerende direktør i Modhi Finance AS

Modhis satsing på bank og finans gir uttelling med flere nye kontrakter i 1. kvartal

Finanskonsernet Modhi etablerte i 1. kvartal 2021 fem nye store kontrakter med nordiske og nasjonale bank- og finansaktører, med en samlet utlånsmasse på nesten 50 milliarder kroner.

- Vår satsning på optimalisering av kundereisen i kombinasjon med dedikert fokus på ECL-forbedringer, viser at vi blir det foretrukne valget når aktørene vurderer leverandørene opp mot hverandre, sier Rolf Eek-Johansen, administrerende direktør i Modhi Finance.

Det er ifølge Eek-Johansen en hårfin linje mellom det å få rask betaling og å opprettholde kundenes omdømme. At innfordringene skjer på en respektfull måte, er blitt mer og mer viktig, og noe Modhi selv tar på største alvor. Aktørene bak kontraktene har en kundemasse på mer enn 3 millioner kunder.

- Det viser tillit når Modhi har fått oppgaven å redusere forventede tap innenfor rammen av en tilfredsstillende kundereise for deres kunder, understreker Eek-Johansen. Kilde: mynewsdesk.com

Les mer
28.05.21

Foto: Magnus Solstad, analysesjef i Kredinor

Kredinor: Krisen som aldri kom

Det har ikke manglet på dommedagsprofetier som har spådd gjeldskrise og inkassoboom som følge av korona. Når Norge nå begynner å se enden på pandemien, konkluderer Kredinor med at det ble helt feil.

Det har ikke blitt noen inkassokrise, sier analysesjef i Kredinor Magnus Solstad. Under nær sagt alle økonomiske kriser de siste tiårene har tallene vist en stor økning i antall saker til inkasso. For eksempel under finanskrisen i 2008-2009 var oppgangen på opptil 20 prosent.

Vi er nå på vei ut av koronakrisen, og denne gang ble det ingen inkassoøkning. Fasiten er tvert imot at det har vært en betydelig nedgang i antall inkassosaker, og at folk har doblet sparingen sin, sier Solstad. Han reagerer på at flere aktører har forsøkt å skape et inntrykk av en gjeldskrise.

Selv om vi jevnlig har kunnet lese dommedagsprofetier og skremselspropaganda om en kommende krise, har ingenting av dette materialisert seg for de aller fleste nordmenn.

Solstad peker på at enkelte kommuner og bransjer har møtt veggen, men at dette er unntak fra hovedbildet. Kilde: kredinor.no

Les mer
19.05.21

B2Holding -Annual Report 2020

Bridging the gap: In today’s world, non-performing loans create a gap in the credit chain and represent a problem for individuals, companies, banks and society in general. As a leading pan-European debt specialist, B2Holding is a part of the solution. Kilde: b2holding-annualreport.no

Les mer
04.05.21

Statens Innkrevings-sentral: Betalings-utsettelse covid-19

Betalingsutsettelse ved økonomiske problemer som følge av covid-19 utbruddet.

Privatpersoner, næringsdrivende og selskaper som opplever økonomiske problemer som følge av koronasituasjonen kan søke om utsatt betaling av de fleste krav hos Statens innkrevingssentral. Kilde: sismo.no

Les mer
20.04.21

Modhi: Med riktig kundedata løser vi saken

Hvis vi kontakter feil person i en purresak vil vedkommende bli irritert og du får ikke pengene dine. Derfor skal du være nøye med å samle riktig kundedata i ditt register. Her er mine beste råd for å lykkes med det.

Det sier seg kanskje selv, men en av de største utfordringene når vi skal sette i gang et purreløp for å få inn et utestående beløp, er å ha korrekt og oppdatert kundedata. Om vi ikke får tak i skyldneren vil det være ekstremt vanskelig å løse saken, selv om vi er rimelig gode på detektivarbeid.

Men å lete i offentlige databaser og tilgjengelige oppslagsverk er både tidkrevende og ikke alltid helt sikre metoder. Det finnes flere feilkilder. Derfor påligger det våre kunder et stort ansvar i å samle inn data i kjøpsøyeblikket. Da får vi som oftest korrekt informasjon med en gang.

DETTE ER DATAENE DU SKAL SAMLE PÅ: Ta ikke for gitt at alle som kjøper av deg har til hensikt å gjøre opp for seg. Det finnes hundre årsaker til at noen ikke betaler, og ofte er det forklaringer som det er enkelt å forstå. Iblant oppstår det uforutsette hendelser som kan påvirke økonomien. Det har vi respekt for, naturligvis.

Det er også derfor du og din virksomhet skal være grundige når det kommer til å fylle ut kontaktkortet på kundene dine. Dette er opplysningene som bør ligge til grunn for at vi skal kunne følge opp en potensiell inkassosak: Kilde: Astrid Helene Markeng, Avdelingsleder, Modhi Norge / smarterebetaling.no

Les mer
20.04.21

Foto: Andreas Komnæs, leder for forretningsutvikling i Kredinor

Kredinor: Digitaliseringen gjør folk til bedre betalere

I takt med utviklingen innenfor digitale betalingsløsninger viser tallene våre at folk er mye bedre på å betale regningene i tide når de kan motta faktura og betale digitalt.

For svært mange handler ikke manglende betaling om viljen, men om glemsel eller sløvhet i en travel hverdag. Mange glemmer mye lettere en faktura på kjøkkenbenken eller i e-postboksen, og ender derfor med et unødvendig inkassokrav.

– Mange går rett i glemme-fellen med papirfaktura og faktura mottatt på e-post ved at man ikke har en enkel mulighet til å betale der og da, sier leder for forretningsutvikling Andreas Komnæs i Kredinor

– Løsningsgraden på inkassosaker med digital faktura og betalingsmulighet er opp mot 25 prosent bedre enn på saker der det sendes ut på papir. Tallet er viktig å merke seg for alle bedrifter. De gir et godt grunnlag for å se på egne utsendelser og hva de kan tjene på å digitalisere utsendelsene til effektive kanaler, sier Andreas Komnæs i Kredinor.

Mer enn 3,3 millioner nordmenn har sagt ja til å motta eFaktura og rundt 170 000 bedrifter har sagt ja til å motta EHF-faktura. Men fortsatt er det mange bedrifter som ikke legger opp til enkel digital betaling for kundene sine. Vi i Kredinor har derfor laget noen konkrete råd til folk. Kilde: kredinor.no

Les mer
13.04.21

Betalings-påminnelse via SMS er mest effektivt

Modhi: Penger kan ikke kjøpe lykke, heter det seg. Likevel føles det godt å gjøre opp for seg. Det er også hva de fleste av oss vil. Når regninger ikke betales i tide, noe som skjer i 10-15 prosent av tilfellene, er tidlig, tydelig og vennlig kommunikasjon nøkkelen til en rask løsning.

Purretjenester: Når Modhi etablerer purretjenester, skreddersyr vi systemer som er tilpasset vår oppdragsgivers ønsker, med aktiviteter som for eksempel: utgående telefoner, utsendelse av SMS og e-post. Formålet er å minne betalere om et uoppgjort pengekrav og sikre betaling før saken går videre til inkasso.

En vennlig påminnelse på SMS: Det er fort gjort å glemme – det skjer den beste. Men vi vet at alle egentlig ønsker å gjøre opp for seg, så når en faktura forfaller, sender vi ofte en betalingspåminnelse på SMS på vegne av oppdragsgiver.

Hvis vi har e-postadressen vi kan benytte, sender vi også påminnelsen dit. Men SMS er mer effektivt, fordi alle leser dem med en gang. Når vi tar utgangspunkt i at det hele er en forglemmelse, opplever kunden det som en vennlig påminnelse. Det er ofte nok til at de betaler regningen der og da. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.smarterebetaling.no

Les mer
17.03.2021

Foto: Terje Kvitrud er Administrerende Direktør i Modhi Norge

Modhi: Slik reduserer du antall kredittdager

Gode og effektive faktureringsrutiner kan gjøre underverker for likviditeten til virksomheten din. Et av de enkleste, men viktigste grepene du kan gjøre, er å redusere antall kredittdager du gir kundene dine ved fakturering.

Jo mer du korter ned kredittiden, desto mer frigjør du av kontanter – noe som vil virke positivt inn på likviditeten til virksomheten din.

Aller helst skal vi løse sakene lenge før de går til inkasso. Vi har eksempler på bedrifter som har løftet løsningsgraden fra 92% til 98% og opplevd umiddelbar økonomisk gevinst. For større bedrifter er det snakk om millioner av kroner bare ved å kutte antall kredittdager.

FRA UNDERSKUDD TIL OVERSKUDD: En undersøkelse vi gjennomførte i 2019 og som ble presentert i artikkelen: Ubetalte kundefordringer kan være forskjellen på overskudd og underskudd, viser at et betydelig antall norske bedrifter i praksis fungerer som en gratis bank for kundene sine.

Vi har gjennomgått regnskapet i 2018 til 1500 selskaper, beregnet deres gjennomsnittlige kredittid og identifisert viktige avvik og interessante sammenhenger. Resultatene viser at et betydelig antall virksomheter går med underskudd på grunn av dårlige rutiner ved oppfølging av utestående kundefordringer. Hele 50 av selskapene vi undersøkte, ville gått med overskudd dersom de hadde redusert kundefordringene til et normalnivå. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.smarterebetaling.no

Les mer
16.03.21

Inkassoselskaper stiller seg bak Virkes ønske om inkassoregister

Virke Inkasso ønsker seg et inkassoregister for å bedre kunne fange opp de kundene som sliter mest med å gjøre opp for seg. Det synes både Fair Group og Lindorff er en veldig god idé – med forbehold. Kilde: finanswatch.no

Les mer
15.03.21

Finanstilsynet refser Lindorff – ringte skyldnere åtte ganger per dag

Tilsynet mener Lindorff har brutt kravet til god inkassoskikk. – Helt klart noe som ikke skulle ha skjedd, svarer selskapet. Kilde: e24.no

Les mer
12.03.21

Nordmenn skylder 114 milliarder i inkasso

Nordmenn var skyldige 114 milliarder kroner i inkasso ved utgangen av fjoråret, ifølge Finanstilsynet.

Det er en økning fra 108 milliarder kroner ved slutten av 2019, samtidig som det ble registrert rundt 400.000 færre inkassosaker.

Inkassosakene blir altså stadig mer alvorlige. Kilde: e24.no

Les mer
12.03.21

Foto: Heidi Hagen Stensrud, markedssjef for Energi i Kredinor

Kredinor: Populært med enklere betaling for strømkunder

Mange strømkunder har fått høye regninger i det siste, men betalingen har i det minste blitt enklere. En ny heldigital betalingsløsning for strømkunder er nylig tatt i bruk, og kundene vet å sette pris på flere ting ved den.

Det tok mindre enn to måneder fra Kredinor og Glitre Energi satte seg ned og skisserte betalingsløsningen Let`s pay til den var ferdig utviklet. Den heldigitale betalingsløsningen skal gjøre det enkelt å betale for strømkundene via en SMS-link til betaling. Hele 22 % har så langt betalt ved å klikke på betalingslenken som sendes like etter forfall til de som ikke har betalt.

Den raskeste betaleren godkjente mindre enn et minutt fra vi sendte lenken, sier Heidi Hagen Stensrud i Kredinor. Løsningen er populær. I tillegg til Glitre Energi Strøm AS som startet opp tidlig i januar er nå 12 energiselskap i gang med løsningen. Nå ser Kredinor også mot andre bransjer for å tilpasse løsningen.

Les mer
01.03.21

Foto: Terje Kvitrud er Administrerende Direktør i Modhi Norge

Betalings-påminnelse via SMS er mest effektivt

Modhi: Penger kan ikke kjøpe lykke, heter det seg. Likevel føles det godt å gjøre opp for seg. Det er også hva de fleste av oss vil. Når regninger ikke betales i tide, noe som skjer i 10-15 prosent av tilfellene, er tidlig, tydelig og vennlig kommunikasjon nøkkelen til en rask løsning.

Purretjenester: Når Modhi etablerer purretjenester, skreddersyr vi systemer som er tilpasset vår oppdragsgivers ønsker, med aktiviteter som for eksempel: utgående telefoner, utsendelse av SMS og e-post. Formålet er å minne betalere om et uoppgjort pengekrav og sikre betaling før saken går videre til inkasso.

En vennlig påminnelse på SMS: Det er fort gjort å glemme – det skjer den beste. Men vi vet at alle egentlig ønsker å gjøre opp for seg, så når en faktura forfaller, sender vi ofte en betalingspåminnelse på SMS på vegne av oppdragsgiver.

Hvis vi har e-postadressen vi kan benytte, sender vi også påminnelsen dit. Men SMS er mer effektivt, fordi alle leser dem med en gang. Når vi tar utgangspunkt i at det hele er en forglemmelse, opplever kunden det som en vennlig påminnelse. Det er ofte nok til at de betaler regningen der og da. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.conecto.no

Les mer
08.02.21

Økt oppmerksomhet på digital inkasso er et viktig bidrag for å avskaffe papirfakturaen

Ifølge Nets ligger Norge foran mange andre land på digitaliseringen av fakturaer. Anna-Karin Østlie, direktør for Payments Norge i Nets, ønsker å fjerne papirfakturaen helt. – Betalingsgraden og betalingskvaliteten på innbetaling er dårligere for papirfakturaene, sier hun til FinansWatch. Kilde: m.finanswatch.no

Les mer
20.01.21

Foto: Ingjerd Grenne Thurmer, markedssjef i Kredinor

Kredinor: Inkasso-økning bare blant unge

– Under hele koronapandemien har vi sett en nedgang i antall inkassosaker i alle aldersgrupper, bortsett fra de unge. Tallet på inkassosaker blant unge mellom 18 og 25 år har økt i flere år, også i 2020, sier markedssjef i Kredinor, Ingjerd Thurmer.

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning, med om lag 22,5 prosent markedsandel innenfor inkasso.

– En av årsakene til inkasso-økningen er at unge ikke betaler telefonregningen sin. Det er et faresignal. Vi vet hvor viktig telefonen er for mange unge, den går foran alt. Når telefonregningen ikke blir betalt skyldes det ikke sløvhet, men at de unge rett og slett ikke har penger til å betale, sier Thurmer.

De øvrige områdene med økning i antall inkassosaker blant unge er innenfor strømkrav og bompasseringer.

– Vi har sett en trend mot at unge de siste årene har blitt dårligere betalere, men for 2020 er dette bare en del av forklaringen. Unge er kanskje den gruppen som har vært rammet aller hardest økonomisk som følge av koronapandemien. Mange har mistet ekstrajobben sin, og har fått betydelig dårligere økonomi, sier Thurmer. Kilde: kredinor.no

Les mer
18.01.21

Is a debtor worth chasing?

It is hard to point out anything that has not fallen victim to the COVID-19. From health challenges to social and economic disruption, the pandemic has thrown millions of people to a new unknown.

Businesses big and small are grappling to stay afloat in the market as the pandemic has caused a significant impact on their business cash flow and operations.

The result: a cash-strapped period for everyone. Consumers are having a hard time paying for goods and services. Consequently, it affects the ability of a business to deal with its debts. As a creditor, consider the commercial viability of debt before pursuing its recovery. Kilde: findukpeople.com

Les mer
05.01.21
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2021 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA