Credit News Inkasso
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 20.09.2021

Dun & Bradstreet: 6 tips for å få raskere betaling

En rask handel er ofte en god forretning. Likevel har mange foretak problemer med sene betalinger og kunder som ikke betaler i det hele tatt. Her er seks tips som øker sjansene for å få betalt i tide.

KJENNER DU DEG IGJEN? Å ikke få betalt kan få tøffe konsekvenser. Å få betalt kan være avgjørende for at du skal klare deg og kunne utvikle virksomheten. Så hvordan få kundene til å betale raskere? Ifølge kredittekspert August Molin i Bisnode er hemmeligheten å skape god struktur i betalingsrutinene.

IKKE VÆR BANK FOR DINE KUNDER: – Når du ikke får betalt i tide, er du bank for dine kunder i stedet for å la pengene styrke og utvikle ditt eget foretak.

Unngå å havne der og øk dine sjanser til å få betalt raskt ved å skape struktur i betalingsrutinene. Det mange glemmer er at det er mennesker, ikke foretak, vi gjør business med. Sikrer du god kontroll på betalingsprosessen, ligger du bedre an. Kilde: Liv Anne Holst, Head of Marketing and Communications i Dun & Bradstreet Norge/dnb.com

Les mer
20.09.21

Modhi nyter stor tillit i markedet og signerte flere store kontrakter i 2. kvartal

Etter en fin start på året med flere nye kontrakter i 1. kvartal, fortsetter finanskonsernet Modhi veksten og har inngått åtte nye betydelige kontrakter.

- Vi er veldig godt fornøyde med at vi i 2. kvartal har solgt hele spekteret av våre produkter og tjenester fra forward flow-avtaler til rene tredjeparts inkassotjenester, sier Abbe Fransson, CCO i Modhi Finance.

Flere av kontraktene er med nordiske selskaper, og er et resultat av Modhis satsning i Norge, Sverige og Finland.

- Det viser at vårt fokus på å optimalisere kundereisen og å opprettholde våre oppdragsgiveres omdømme, også når fordringene overdras til Modhi, gir oss betydelig tillit i alle markedene. Mye av årsaken til suksessen ligger i våre ansattes gode kompetanse i kommunikasjonen med kundene som skylder penger, understreker Fransson. Kilde: mynewsdesk.com

Les mer
13.09.21

Modhi: Alltid oppdatert saldo i kundereskontroen med gode integrasjons-løsninger

Løsninger som kobler regnskapsbyråets ERP-system sammen med inkassoselskapets fagsystem på en god måte, sørger for at saldoen alltid er oppdatert i begge systemer. Helt automatisk. Det gjør straks regnskapsmedarbeiderens jobb mye enklere.

Til tross for gode avtaler og klare rutiner for fakturering, er det ikke alle kunder som gjør opp for seg i tide – dessverre. I slike tilfeller må regnskapsførere brette opp ermene og gjøre det de kan for å få inn det de har utestående hos kundene sine. Denne prosessen er sjelden veldig givende, ettersom den hjemsøkes av en rekke manuelle arbeidsoppgaver og flere lover og regler som må hensyntas.

Ikke minst er risikoen for feil og menneskelig svikt betydelig, når både purreprosessen og oppdateringen av kundereskontroene er preget av mye manuelle prosesser og tidkrevende arbeid

Heldigvis finnes det innovative og digitale integrasjonsløsninger på markedet, som automatiserer disse prosessene, reduserer risikoen for menneskelige feil og sørger for at saldoen alltid er oppdatert med riktige tall. Kilde: Petter Adde, Industry Lead/Strategic Sales i Modhi / smarterebetaling.no

Les mer
13.09.21

Inkassotallene bekymrer: - Ikke pent

Siden årsskiftet har det i snitt dukket opp nær 100 000 nye uløste saker hver måned. Kilde: borsen.dagbladet.no

Les mer
07.09.21

Slik unngår du foreldelse av dine fordringer

Har du krav til en privatperson eller en bedrift? Du kan gå på et økonomisk tap hvis du ikke kjenner til reglene rundt foreldelsesfrister på fordringer. Dette bør du vite for å unngå tap. Kilde: kred.no

Les mer
06.09.21

Foto: Bærekraftansvarlig Edda Flatlandsmo i Kredinor

Kredinor med bærekraft på agendaen

I tillegg til mer kundevennlige løsninger og raskere betaling vil digitaliseringen innenfor inkasso ha svært positive effekter knyttet til bærekraft. Kredinor anslår at de alene vil spare mer enn 700 trær årlig gjennom digitaliseringen av mer enn 9 millioner inkassobrev.

Selskapet har hatt bærekraft på agendaen i flere år. Tidligere i år ble Edda Flatlandsmo ansatt som bærekraftansvarlig i Kredinor, og hun vil sørge for å ha oppmerksomhet rundt bærekraft både i den daglige driften og som del av fremtidsplanene.

Edda Flatlandsmo har blant annet følgende kommentar til de positive effektene av digitaliseringen. - Det er en vinn-vinn-situasjon; vi reduserer miljøbelastningen, samtidig som vi sparer kostnader. I tillegg er våre oppdragsgivere og kundene deres, svært fornøyde med de digitale løsningene, som gjør det enklere å sende, motta og betale.

Les mer
30.08.21

Økning i inkassokrav blant husholdninger med lav inntekt

Den nyeste utgaven av Lindorffanalysen viser en økning i inkassosaker blant husholdninger i Norge som sliter med å betale nødvendige utgifter. Det er særlig dem med lav inntekt som har betalingsvansker. Kilde: lindorff.no

Les mer
25.08.21

Resultatløft for Axactor

Axactor bedret bunnlinjen betydelig fra samme kvartal i fjor og oppnådde et resultat før skatt på 8 millioner euro i årets andre kvartal. Kilde: finansavisen.no

Les mer
23.08.21

Den store hodepinen: Likviditets-problemer i norske småbedrifter

MODHI: Likviditetsproblemer er en stor hodepine for mange norske bedrifter. Har du merket smerter selv? Eller kanskje er du i gang med et firma og sliter med å få hodet over vannet?

Du er ikke alene. Undersøkelser viser at små norske firmaer sliter med likviditeten i oppstarten. Hver tredje norske bedrift har hatt problemer med likviditeten det siste året. Verst er det for de små, viser en undersøkelse fra noen år tilbake: •37 prosent av bedrifter med 1-4 ansatte. •33 prosent av bedrifter med 5-19 ansatte.

Det å ha god kontroll på bedriftens likviditet er ekstremt viktig. Likviditet er et uttrykk for evnen til å kunne betale løpende utgifter som regninger, lønn, utviklingskostnader, skatt m.m. For små og mellomstore bedrifter kan det være avgjørende å ha tilgang på penger når man trenger det.

Det kan være muligheter man ønsker å være med på eller uforutsette utgifter som dukker opp. Kilde: Petter Adde, Industry Lead / Strategic Sales i Modhi / samarterebetaling.no

Les mer
16.08.21

Lavere inkassogjeld, men frykter mørketall

Fallet i samlet inkassogjeld vitner ikke nødvendigvis om bedre betalingsevne.

Ved utgangen av april var den totale inkassogjelda til nordmenn på 112 milliarder kroner, noe som er to milliarder lavere enn ved utgangen av fjoråret. Men samtidig har gjelda som er eldre enn 18 måneder økt med nesten 12 prosent, ifølge tall fra Finanstilsynet. Kilde: dinside.dagbladet.no

Les mer
10.08.21

Foto: Jo Fjeldstad, konseptansvarlig innenfor fakturaservice i Kredinor

Kredinor: Enklere og raskere betaling

En forutsigbar pengestrøm og god likviditet påvirkes i stor grad av tiden det går fra faktura sendes til innbetalingen kommer. Kjernen for raskere betaling fra kunden er digital forsendelse og enkle betalingsløsninger samt gode rutiner for oppfølging hvis betaling uteblir.

For å sikre gode rutiner for oppfølging er det viktig at all kundeinformasjon registreres. Altfor mange virksomheter bruker for mye tid på å lete opp og korrigere kundeinformasjon som er lagt inn på en ufullstendig måte. Noen ekstra minutter for selger og kjøper i kjøpsøyeblikket kan spare timevis som går med til leting og merarbeid senere i kundeforholdet.

5 TIPS TIL GODE RUTINER som forenkler kundeoppfølging og betaling: 1. Legg inn korrekt navn, adresse, e-post og mobil til kunden 2. Registrer organisasjonsnummer eller fødsels-/personnummer 3. Få samtykke / aksept fra kunden om å sende SMS og e-post 4. Velg digital forsendelse av faktura til kunden 5. Følg opp med SMS og betalingslink ved forfall.

Jo Fjeldstad, konseptansvarlig i Kredinor, forteller mer om bakgrunnen for at alle virksomheter bør etablere heldigitale kundeforhold. Kilde: Markedssjef Ingjerd Thurmer/kredinor.no

Les mer
09.08.21

Danske Bank har tatt for høye renter på purregebyrer – 190.000 norske kunder kan være rammet

Banken har i enkelte tilfeller også tatt for høye purregebyrer.

«Det er fortsatt uklart hvor mange som er blitt feilbelastet, men vi understreker at undersøkelsene vi har gjort til nå tyder på beløpet som er belastet for mye, er relativt lavt for deg som kunde», skriver banken på sine egne nettsider, ifølge Dagens Næringsliv. Kilde: ntb/msn.com

Les mer
04.07.21

Foto: Adm. direktør Siv Hjellegjerde Martinsen i Lindorff

Rekordresultat for inkassokjempen Lindorff

Lindorff AS er Norges ledende inkassoselskap og siden 2017 en del av verdens største kreditthåndteringsselskap, Intrum. I Norge holder selskapet til i hovedkontoret i Oslo, i Trondheim og i Røyken.

Og det gikk veldig bra i fjor for Norges ledende inkassoselskap, 2020-tallene ble bedre enn rekordresultatet fra 2018 på 202 millioner kroner før slatt. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
04.07.21

Pakkeløsning for mindre bedrifter – oppfølging innen faktura og inkasso

Gjennom et samarbeide mellom NorKred og Kredinor tilbys mindre bedrifter ukompliserte løsninger innenfor fakturering, purringer og inkasso.

Vi tar oppfølgingen fra det tidspunktet bedriften ønsker. Og kundene – de behandler vi på en like god måte, uansett hvor i betalingsløpet de er. Kilde: kredinor.no

Les mer
29.06.21

Forsinkelsesrente og standardkompensasjon fra 1. juli 2021

Finansdepartementet har i forskrift fastsatt forsinkelsesrenten for andre halvår 2021.

Rentesatsen skal være 8 prosent p.a. Finansdepartementet har videre fastsatt standardkompensasjon for inndrivelseskostnader i norske kroner til 400 kroner. Kilde: regjeringen.no

Les mer
22.06.21

Modhi: Fordringer er ferskvare. Ta vare på betalingsviljen

Ikke alle kunder betaler til tiden og du som arbeider med kreditt har til syvende og sist ansvar for at bedriften din har en jevn kontantstrøm. Du vil for all del unngå å tapsføre fordringer.

Det ansvaret innebærer mye arbeid, og ofte hoper antall saker seg opp slik at du har for mye å gjøre. Gode rutiner vil hjelpe deg med å etterleve ansvaret og eliminere problemer som kan oppstå underveis.

Som kredittansvarlig er du nødt til å forholde deg til mange frister, rutiner og lover/regler. Da bør du ha gode verktøy og rutiner for oppfølging rett etter du inngår avtaler med kundene dine. Slurves det i faktureringsarbeidet trues virksomhetens likviditet.

Det igjen fører til negative ringvirkninger. Her er mine konkrete tips til hvordan du bør organisere arbeidet. Kilde: Pål Christian Linnerud, Avdelingsleder Bedrift, Modhi Norge /smarterebetaling.no

Les mer
22.06.21

«Luksusfellen»-profilene utvikler inkassoregister

Skal bli lettere å bli gjeldfri.

Lene Drange og Hallgeir Kvadsheim vil gjøre det lettere for privatpersoner å rydde opp i økonomien.

- Vi jobber med å lage et inkassoregister, så du kan finne dine inkassosaker samlet på én plass og få god oversikt, sier Hallgeir Kvadsheim, leder for Pengeverkstedet.no og programleder for TV3/Viaplay-programmet «Luksusfellen». Kilde: nettavisen.no

Les mer
21.06.21

Modhi: Slik integrerer du helautomatisk purre- og inkassotjeneste

Innfordring av utestående fordringer må tas mer på alvor. Dere skal jo ha inn pengene kundene skylder dere. Men enda viktigere er at prosessene gjøres skikkelig. Integrasjonsplattformen som nå er utviklet forenkler alle prosessene og leverer en helautomatisk purre- og inkassotjeneste fra Modhi Norge uavhengig av hvilket økonomisystem bedriften benytter.

Det sier seg selv at alt går digitalt i dag. Det skulle bare mangle, synes vi. Purrearbeid er sjelden det som prioriteres høyest, og det tar ofte mye tid, men dette er nå løst. Nå kan alt gå helautomatisk, med purring og inkasso-oppfølging, uten at du er nødt til å bruke tid på dette.

I tillegg styres alt direkte fra ditt økonomisystem, noe som gir bedre oversikt og kontroll. Samtidig sparer du mye tid og penger, ikke minst ettersom bedre integrasjoner gjør at pengene kommer raskere inn på konto.

MODERNE SYSTEMPLATTFORM: Integrasjonsplattformen er utviklet på en slik måte at du som ansvarlig regnskapmedarbeider velger Inkassomodulen fra Modhi Norge når du er logget inn i eget økonomisystem. Din åpen post liste vil da bli vist i et enkelt grensesnitt og du markerer de fakturaene som skal overføres til inkassoselskapet Modhi Norge.

Via egne API er henter Modhi Norge daglig fakturaer elektronisk som leses automatisk inn i inkassosystemet og det sendes en kvittering tilbake til økonomisystemet hvor Modhi Norge sitt saksnummer legges på fakturaen i reskontroen. Alt helautomatisk. Kilde: Petter Adde, Industry Lead / Strategic Sales i Modhi Norge, smarterebetaling.no

Les mer
31.05.21

Foto: Rolf Eek-Johansen, administrerende direktør i Modhi Finance AS

Modhis satsing på bank og finans gir uttelling med flere nye kontrakter i 1. kvartal

Finanskonsernet Modhi etablerte i 1. kvartal 2021 fem nye store kontrakter med nordiske og nasjonale bank- og finansaktører, med en samlet utlånsmasse på nesten 50 milliarder kroner.

- Vår satsning på optimalisering av kundereisen i kombinasjon med dedikert fokus på ECL-forbedringer, viser at vi blir det foretrukne valget når aktørene vurderer leverandørene opp mot hverandre, sier Rolf Eek-Johansen, administrerende direktør i Modhi Finance.

Det er ifølge Eek-Johansen en hårfin linje mellom det å få rask betaling og å opprettholde kundenes omdømme. At innfordringene skjer på en respektfull måte, er blitt mer og mer viktig, og noe Modhi selv tar på største alvor. Aktørene bak kontraktene har en kundemasse på mer enn 3 millioner kunder.

- Det viser tillit når Modhi har fått oppgaven å redusere forventede tap innenfor rammen av en tilfredsstillende kundereise for deres kunder, understreker Eek-Johansen. Kilde: mynewsdesk.com

Les mer
28.05.21

Foto: Magnus Solstad, analysesjef i Kredinor

Kredinor: Krisen som aldri kom

Det har ikke manglet på dommedagsprofetier som har spådd gjeldskrise og inkassoboom som følge av korona. Når Norge nå begynner å se enden på pandemien, konkluderer Kredinor med at det ble helt feil.

Det har ikke blitt noen inkassokrise, sier analysesjef i Kredinor Magnus Solstad. Under nær sagt alle økonomiske kriser de siste tiårene har tallene vist en stor økning i antall saker til inkasso. For eksempel under finanskrisen i 2008-2009 var oppgangen på opptil 20 prosent.

Vi er nå på vei ut av koronakrisen, og denne gang ble det ingen inkassoøkning. Fasiten er tvert imot at det har vært en betydelig nedgang i antall inkassosaker, og at folk har doblet sparingen sin, sier Solstad. Han reagerer på at flere aktører har forsøkt å skape et inntrykk av en gjeldskrise.

Selv om vi jevnlig har kunnet lese dommedagsprofetier og skremselspropaganda om en kommende krise, har ingenting av dette materialisert seg for de aller fleste nordmenn.

Solstad peker på at enkelte kommuner og bransjer har møtt veggen, men at dette er unntak fra hovedbildet. Kilde: kredinor.no

Les mer
19.05.21
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2021 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA