Credit News Inkasso
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 01.07.2022

Foto: Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge

Sergel scorer høyt på kundetilfredshet

Utfordrer i kredittbransjen med fokus på økonomisk bærekraft.

Vi i Sergel ønsker å utfordre markedet ved å skape en bærekraftig økonomi basert på kreditt. Bransjens oppdrag har lenge vært å kreve inn mest mulig gjeld som skyldnere har til kreditorer. Vi tror på det å være et inkassoselskap med en positiv merkevare som aktivt jobber for å hjelpe enkeltpersoner og bedrifter til å komme seg ut av sine betalingsproblemer.

– Det er ingen hemmelighet at vi anser oss for å ha bransjens beste saksbehandlere og team. Dette viser seg i de svært positive tilbakemeldingene vi får fra kundene våre. Vi er stolte av at kundene som er i kontakt med oss scorer 9 av 10 på kundeopplevelse, sier Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge.

TILLIT SOM KONKURRANSEFORTRINN: Tillit i kredittmarkedet er grunnleggende for alle utviklede samfunn. I Norge har vi ett samfunn med tillit mellom folk og selskaper – når vi stoler på hverandre, blir alle transaksjoner og relasjoner billigere, enklere, og mer effektive. Vi i Sergel tar samfunnsansvaret vårt på alvor, og er opptatt av å finne bærekraftige løsninger for kunden og de som skylder penger. Med omtanke og lidenskap sørger vi for ​at selgere og kjøpere møtes, og gjør forretninger.

– Det handler ikke bare om å sende enkeltpersoner direkte til namsmannen, men om en individuell behandling. Det å se individet, og med ulike virkemidler møte den som skylder penger med riktig retorikk i de rette kanalene. Individuelle løsninger, basert på data og innsikt, gjør at vi kan skape bedre forutsetninger for at flere skal kunne betale gjelden sin, sier Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge. Kilde: sergel.no

Les mer
21.06.22

Slik bruker du faktura som tvangsgrunnlag

Mange selskaper sliter med å få betalt for sine ytelser. De sender faktura etter utført oppdrag, men hører ingenting fra motparten, heller ikke etter purringer.

Dette koster tid og sliter på likviditeten. Heldigvis kan selve fakturaen være tvangsgrunnlag i seg selv. Kilde: sticos.no

Les mer
24.05.22

Foto: Lisa S. Legallais-Hansen, er ansatt som direktør for Operasjonell drift i Kredinor

Ny konsernledelse i Kredinor

Vår administrerende direktør, Klaus-Anders Nysteen, har nå fått på plass sin ledergruppe som skal være operativ når fusjonen mellom Kredinor og SpareBank 1-eide Modhi gjennomføres.

Lisa S. Legallais-Hansen, er ansatt som direktør for Operasjonell drift i Kredinor og skal lede kundearbeidet i selskapets desidert største forretningsområde. Den nye ledergruppen har en lik fordeling av kvinner og menn.

I mars kunngjorde Kredinor og Mohdi Finance planene om å slå seg sammen, og at det nye selskapet vil få navnet Kredinor. Allerede i slutten av april fikk vi grønt lys fra konkurransemyndighetene. Partene legger opp til at det nye selskapet fusjoneres i løpet av tredje kvartal i år. Det nye selskapet vil bli et av Norges største inkassoselskap.

Kredinor AS vil ha følgende konsernledelse: Kilde: kredinor.no

Les mer
20.05.22

Gå ikke i forliksrådsfella

Den 29. april 2022 avsa Borgarting lagmannsrett en dom hvor en entreprenør tapte alle sine krav fordi søksmålsfristen i NS 8407 punkt 35.2 (åtte måneder fra overtakelse av kontraktsarbeidene) var oversittet.

Lagmannsretten kom til dette til tross for at entreprenøren i utgangspunktet hadde avbrutt søksmålsfristen ved å sende en forliksklage innen utløpet av søksmålsfristen. Kilde: bygg.no

Les mer
18.05.22

Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor

Kraftig inkasso-økning blant småbedrifter

Små og mellomstore bedrifter sliter med å betale regningene sine. I årets første fire måneder er økning i inkasso mot foretak opp hele 40 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra Kredinor.

– Norsk økonomi kom seg bra gjennom pandemien. Statlige støtteordninger kombinert med oppgang i norske næringer som olje, fiskeri og teknologi gjorde at vi kom ut av pandemien med den laveste arbeidsledigheten på 15 år.

Samtidig viser våre siste inkassotall en bekymringsfull utvikling. Mens inkassovolumet for privatpersoner faller med drøyt 5 prosent i første kvartal sammenlignet med fjoråret, er det en oppgang på over 40 prosent for foretak.

Det er altså foretak som i større grad enn privatpersoner opplever utfordringer med å betale regninger, sier administrerende direktør i Kredinor, Klaus-Anders Nysteen.

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, og tallene er derfor en god indikator på utviklingen i norsk økonomi. Kilde: kommunikasjon.ntb.no

Les mer
06.05.22

Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor

Grønt lys for fusjon mellom Kredinor og Modhi

Konkurransetilsynet har godkjent søknaden om fusjon mellom Kredinor og SpareBank 1-eide Modhi.

Partene legger opp til at det nye selskapet fusjoneres i løpet av tredje kvartal i år. Nyheten om fusjon ble tatt godt imot av oppdragsgivere. Både utviklingen i markedet, økt fleksibilitet i tilbudet og den nordiske posisjonen fremheves som klare fordeler.

– Dette var en gledelig nyhet fra Konkurransetilsynet og helt i tråd med våre forventninger. Kredinor og Modhi er trygge på at prosessen vi har startet kommer godt i havn. Inkassobransjen har et stort ansvar for å ivareta mennesker med økonomiske problemer.

Den nye organisasjonen kan investere enda mer i å følge opp enkeltmennesker ved hjelp av god kundeservice, ny teknologi og innovative løsninger, sier administrerende direktør Klaus-Anders Nysteen i Kredinor. Kilde: kredinor.no

Les mer
04.05.22

Inkassoalarm etter økte strømutgifter og økte priser

Inkassobransjen slår alarm om at flere sliter etter skyhøye strømregninger og prisøkning på matvarer og drivstoff.

Mange sliter med å få månedsbudsjettet til å gå opp, og konsekvensen er at stadig flere lar regninger ligge for lenge, ifølge inkassobyråer VG har vært i kontakt med. Kilde: abcnyheter.no

Les mer
29.04.22

Dun & Bradstreet: 6 tips for å få raskere betaling

En rask handel er ofte en god forretning. Likevel har mange foretak problemer med sene betalinger og kunder som ikke betaler i det hele tatt. Her er seks tips som øker sjansene for å få betalt i tide.

KJENNER DU DEG IGJEN ?: Å ikke få betalt kan få tøffe konsekvenser. Å få betalt kan være avgjørende for at du skal klare deg og kunne utvikle virksomheten.

Så hvordan få kundene til å betale raskere? Ifølge kredittekspert August Molin i Bisnode er hemmeligheten å skape god struktur i betalingsrutinene.

IKKE VÆR BANK FOR DINE KUNDER: – Når du ikke får betalt i tide, er du bank for dine kunder i stedet for å la pengene styrke og utvikle ditt eget foretak. Kilde: Liv Anne Holst, Head of Marketing and Communications/dnb.com

Les mer
12.04.22

Modhi: Gode integrasjonsløsninger sikrer oppdatert saldo i kundereskontroen - alltid

Til tross for gode avtaler og klare rutiner for fakturering, er det ikke alle kunder som gjør opp for seg i tide - dessverre. I slike tilfeller må regnskapsførere brette opp ermene og gjøre det de kan for å få inn det de har utestående hos kundene sine.

Denne prosessen er sjelden veldig givende, ettersom den hjemsøkes av en rekke manuelle arbeidsoppgaver og flere lover og regler som må hensyntas. I tillegg må kundereskontroene være oppdatert.

Heldigvis finnes det innovative og digitale integrasjonsløsninger på markedet, som automatiserer disse prosessene, reduserer risikoen for menneskelige feil og sørger for at saldoen alltid er oppdatert med riktige tall.

Løsninger som kobler regnskapsbyråets ERP-system sammen med inkassoselskapets fagsystem på en god måte, sørger for at saldoen alltid er oppdatert i begge systemer. Helt automatisk. Det gjør straks regnskapsmedarbeiderens jobb mye enklere. Kilde: Vegard Aakervik, Key Account Manager i Modhi/smarterebetaling.no

Les mer
12.04.22

Foto: Jakob Bronebakk finansdirektør i Kredinor

Jakob Bronebakk ny CFO i Kredinor

Kredinor har ansatt Jakob Bronebakk som ny finansdirektør (CFO) i selskapet. Bronebakk kommer fra stillingen som IR-ansvarlig i Kongsberg Automotive. Kilde: kredinor.no

Les mer
18.03.22

Foto: Leder for fakturaservice Siri Jensen i Kredinor

Nyhet! Kredinor Innsikt – for bedre kredittstyring

Vi lanserer nå dashboardløsningen Kredinor Innsikt som skal bidra til økt kundeinnsikt og bedre kredittstyring for deg som benytter våre løsninger innenfor fakturering og reskontro.

Dette verktøyet ligger som en del av våre innloggede løsninger på Kredinor Online, og er enkelt å bruke – samtidig som det gir høy merverdi når det blir brukt over tid.

– Vi er stolte over å kunne lansere Kredinor Innsikt, der alle relevante reskontro- og faktureringsdetaljer presenteres i visualiseringsverktøyet Microsoft Power BI på en, dynamisk og intuitiv måte, sier leder for fakturaservice Siri Jensen, i Kredinor. Kilde: kredinor.no

Les mer
15.03.22

Raser mot strafferentene til Nav: – Dypt urettferdig

Rødt-politiker Mímir Kristjánsson mener Nav-skandalen og sakene om stortingspolitikernes pendlerboliger og reiseregninger har avdekket en urovekkende ulikhet mellom topp og bunn i norsk samfunnsliv:

Nav-brukere som gjør seg skyldig i «forsett eller grov uaktsomhet» må betale en strafferente på ti prosent når de skal betale tilbake. Dersom Nav gjør feil, betaler etaten en forsinkelsesrente på fire prosent. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
14.03.22

Zolva overtar italienske Euro Service, del av en pan-europeisk vekst-strategi

Zolva overtar det italienske selskapet Euro Service S.p.A, og får med dette 350 nye ansatte. Dette er en del av Zolvas strategi om å bli et ledende pan-europeisk selskap innen kjøp av misligholdte lån (NPL) og inkasso.

Zolva har i løpet av de siste ni månedene vokst betraktelig, og har nå en portefølje på totalt EUR 4.521 millioner i hovedstol og renter.

I august 2021 overtok Zolva (tidligere Finans2) det iberiske inkassoselskapet Multigestion, som har en betydelig virksomhet i Spania og Portugal. Ved overtagelsen av Euro Service, forsterkes Zolvas posisjon i det europeiske markedet. Euro Service er en veletablert aktør i det italienske NPL-markedet. Kilde: kommunikasjon.ntb.no

Les mer
17.02.22

Jeg er ingen flau inkassodirektør

I et samfunn som i økende grad baserer seg på kreditt, er inkasso nødvendig. Kilde: nettavisen.no

Les mer
10.02.22

Jeg hadde vært flau om jeg var direktør i et inkassobyrå

Inkasso handler ikke lenger om å hjelpe snekkeren på hjørnet som ikke får inn pengene sine dersom kunden ikke betaler, men det er blitt en reindyrket finansiell tjeneste. Kilde: nettavisen.no

Les mer
10.02.22

Modhi avsluttet et veldig godt 2021 med en nordisk prestisjekontrakt

En nordisk prestisjekontrakt kronet et veldig godt salgsår for Modhi, og gir konsernet god fart inn i det nye året.

Kontrakten omfatter kjøp av store porteføljer i Sverige og Finland, og en betydelig leveranse av tredjepartsinkasso i Norge og Sverige.

2021 ble et svært godt salgsår for Modhi og overgikk et allerede veldig godt 2020. Fokus på å optimalisere kundereisen og å opprettholde oppdragsgiveres omdømme, også når fordringene overdras til Modhi, gir betydelig tillit i alle markedene.

2022 starter bedre salgsmessig for Modhi enn noen gang. Allerede i første kvartal forventes det flere nye kontrakter og økt tillit i markedet.

- Dette gir oss en flying start inn i det nye året, og det er tilfredsstillende å se at vi har en fyldig pipeline av nye muligheter i månedene som kommer, sier Abbe Fransson, Chief Commercial Officer i Modhi. Kilde: mynewsdesk.com

Les mer
09.02.22

Foto: gründer Haakon Dyrnes, i Klarkraft

Kredinor: Derfor triller kundene terningkast 5

På kundesenteret til Klarkraft har det vært hektisk telefonaktivitet de siste ukene. Likevel får kundene svar raskt, som oftest før det er gått 30 sekunder. Hva er energiselskapets suksessoppskrift for kundeservice?

Klarkraft er et nystartet strømselskap med en kundebase som vokser, og god kundeservice er et konkurransefortrinn i å lykkes med rask vekst.

– Vi anser det som svært viktig å være tilgjengelig for våre kunder. Både nye og eksisterende kunder skal oppleve at det er enkelt komme i kontakt med oss og de skal få gode svar.

God kundeservice er et konkurransefortrinn, og vårt samarbeid med Kredinor som drifter vår 1. linje, medfører at vi kan gjøre dette svært effektivt og således sikre lavest mulig pris til våre strømkunder, sier gründer Haakon Dyrnes, i Klarkraft. Kilde: kredinor.no

Les mer
07.02.22

Axactor med tap på over 420 millioner kroner i fjerde kvartal

- faller kraftig på Børsen.

Fredriksen-selskapet Axactor hadde et svært svakt fjerde kvartal, fremgår det av en oppdatering. Kilde: dn.no

Les mer
18.01.22

Foto: Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor

Kredinor: Høye strømpriser – egen rådgivnings-telefon for energikunder

For å forebygge blant de som sliter økonomisk på grunn av høye strømpriser etablerer Kredinor en egen rådgivingstelefon. Vår hjelpetjeneste består av et eget spesialistteam som strømkunder, med en utfordrende økonomi, kan kontakte for å få hjelp.

–Kredinor Strømtelefon skal være en hjelpetjeneste til de som sliter økonomisk på grunn av høye strømpriser. Vi ønsker å forebygge de økonomiske problemene som nå er i ferd med å tårne seg opp, og støtte dem som har ekstra utfordringer, sier Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor.

Kredinor er Norges største inkassoselskap, og følger opp ubetalte krav til om lag halvparten av det norske strømmarkedet. Så sent som i 2019 behandlet vi mer enn en halv million inkassokrav rettet mot norske forbrukere og bedrifter.

– Nå setter vi opp et eget spesialistteam som strømkundene kan kontakte for å få konkret hjelp, slik at de kan få kontroll med sin økonomi og sine utestående strømkrav, sier Thorstensen. Kilde: kredinor.no

Les mer
03.01.22

Inkassoregistrene skal rydde opp i en «jungel»

Det brukes uforholdsmessig mye tid på å kartlegge folks inkassogjeld, ifølge Forbrukerrådet. Nå kommer det inkassoregister fra både private aktører og bransjen selv. Kilde: dinside.dagbladet.no

Les mer
06.12.21
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2022 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA