Credit News Fakturering
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 20.09.2021

VELKOMMEN TIL MODHI FORUM FAKTURA 2021

Konferanse den 22.oktober

Les mer
15.09.2021

Coops bedriftskunder må betale «svindyre gebyrer»: – Går imot all praksis

Hos Coop-kjeden har man som kunde muligheten til å være Coop-medlem. Dette gjelder også for bedrifter. Gjennom ordningen kan man sikre bedriften «bedre kontroll og styring på alle innkjøp.», heter det på Coop sine hjemmesider. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
24.08.21

Mangelfulle bredbåndsfakturaer skaper problemer i arbeidslivet

Når leverandørene slår sammen prisen for tv og bredbånd på fakturaen, skaper det problemer for ansatte som får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Det kan også være brudd på bokføringsforskriften. Kilde: simployer.no

Les mer
28.06.21

Dulting ga stor effekt på kredittkort-gjelden

Billige tiltak kan ha stor effekt. Et enkelt påbud om utformingen av fakturaer for kredittkort satte fart i nedbetalingen av kredittkortgjeld. Kilde: dn.no

Les mer
30.04.21

Betalings-påminnelse via SMS er mest effektivt

Modhi: Penger kan ikke kjøpe lykke, heter det seg. Likevel føles det godt å gjøre opp for seg. Det er også hva de fleste av oss vil. Når regninger ikke betales i tide, noe som skjer i 10-15 prosent av tilfellene, er tidlig, tydelig og vennlig kommunikasjon nøkkelen til en rask løsning.

Purretjenester: Når Modhi etablerer purretjenester, skreddersyr vi systemer som er tilpasset vår oppdragsgivers ønsker, med aktiviteter som for eksempel: utgående telefoner, utsendelse av SMS og e-post. Formålet er å minne betalere om et uoppgjort pengekrav og sikre betaling før saken går videre til inkasso.

En vennlig påminnelse på SMS: Det er fort gjort å glemme – det skjer den beste. Men vi vet at alle egentlig ønsker å gjøre opp for seg, så når en faktura forfaller, sender vi ofte en betalingspåminnelse på SMS på vegne av oppdragsgiver.

Hvis vi har e-postadressen vi kan benytte, sender vi også påminnelsen dit. Men SMS er mer effektivt, fordi alle leser dem med en gang. Når vi tar utgangspunkt i at det hele er en forglemmelse, opplever kunden det som en vennlig påminnelse. Det er ofte nok til at de betaler regningen der og da. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.smarterebetaling.no

Les mer
17.03.2021

Ropo Capital kjøper BAHS Kapital - Mål om å være den ledende leverandøren av fakturering og innfordrings-tjenester i Norge og Norden

Ropo Capital, den ledende invoice lifecycle leverandøren i Finland, kom inn på det norske markedet med oppkjøpet av faktura distribusjonsselskapet Posti Messaging i november 2020. Nå utvider selskapet tjenestespekteret i Norge med oppkjøpet av inkassoselskapet BAHS Kapital; Målet er å være ledende innen forvaltning av fakturaens livssyklus i Norden, med den egenutviklede programvaren Ropo 24.

Ropo 24 dekker hele verdikjeden fra fakturautsendelse til pengene er på konto. Dette betyr at kunden kun produserer fakturagrunnlaget, og derifra vil fakturautsendelse og hele innfordringsløpet skje i Ropo 24.

Det raskt voksende Ropo Capital fortsetter å øke hastigheten på sin vekststrategi i Norden gjennom oppkjøp. Nå har selskapet inngått en avtale om å kjøpe inkassoselskapet BAHS Kapital AS. Med oppkjøpet fremskynder Ropo Capital lanseringen av sin invoice lifecycle tjeneste i det norske markedet. Kilde: News.cision.com

“Vi er i ferd med å introdusere vårt invoice lifecycle konsept i Norge og fornye bransjen med vår unike single service plattform. Vår løsning automatiserer hele faktureringsprosessen fra fakturalevering til betalingsovervåking og inkasso, sier Rickard Westlund, administrerende direktør i Ropo Capital. "Med BAHS Kapital er vi klare til å utvide våre tjenester i Norge og ta vår ledende teknologi til det norske markedet."

BAHS Kapital er en kjent aktør i inkassobransjen i Norge med et sterkt fotavtrykk i markedet. BAHS Kapital ble etablert i 2014 av fire personer med lang erfaring fra ledende posisjoner innen inkassobransjen. Selskapet har på kort tid blitt en sterk utfordrer i bransjen og er kjent for sin fleksibilitet, innovative tankesett og kundefokus. Etter at transaksjonen er gjennomført vil BAHS Kapital’s administrerende direktør Tove Giske være representert i Ropo Capital Group Management Team med ansvar for Ropo Capital i Norge. Kilde: bahs.no/News.cision.com

Les mer
10.03.21

Økt oppmerksomhet på digital inkasso er et viktig bidrag for å avskaffe papirfakturaen

Ifølge Nets ligger Norge foran mange andre land på digitaliseringen av fakturaer. Anna-Karin Østlie, direktør for Payments Norge i Nets, ønsker å fjerne papirfakturaen helt. – Betalingsgraden og betalingskvaliteten på innbetaling er dårligere for papirfakturaene, sier hun til FinansWatch. Kilde: m.finanswatch.no

Les mer
20.01.21

Rekord – 14 mill. eFakturaer i oktober 2020

I oktober passerte antall formidlede eFakturaer gjennom eFakturatjenesten for første gang 14 millioner krav på en måned. Dette representerer en vekst på ca. 10% sammenlignet med volum i oktober 2019 (ca. 12.8 mill.) Oktober 2020 målt mot oktober 2018 viser en formidabel vekst på ca. 62%.

For 2020 som helhet er det forventet en total vekst på over 14% % ved årets slutt (estimert til 160 millioner krav mot 140 mill. krav i 2019). Kilde: bits.no

Les mer
09.11.20

Ropo Capital förvärvar Posti Groups informations-logistik-verksamhet i Sverige och Norge

Fakturatjänstleverantören Ropo Capital har tecknat ett avtal om att förvärva hela aktiekapitalet av Posti Messaging AB i Sverige samt Posti Messaging AS i Norge (tillsammans “Posti Messaging Scandinavia”).

Genom förvärvet kommer Ropo Capital att stärka sitt avtryck i Skandinavien avsevärt genom att expandera till Norge och därtill ytterligare stärka sitt erbjudande på den svenska marknaden. Kilde: ropocapital.se

Les mer
28.10.20

81 prosent av foretakene sendte elektroniske fakturaer som ikke egner seg til automatisert behandling

- men flere foretak velger elektroniske fakturaer fremfor papir. Elektroniske fakturaer er i ferd med å ta over for papirfakturaer hos norske foretak.

I motsetning til 2017, var det flere som sendte elektroniske fakturaer enn papirfakturaer i 2019.

Stadig flere norske foretak med minst ti sysselsatte benyttet fakturaer i elektronisk format for fakturering.

Nye tall fra undersøkelsen Bruk av IKT i næringslivet viser at 65 prosent av foretakene sendte e-fakturaer, og 81 prosent av foretakene sendte elektroniske fakturaer som ikke egner seg til automatisert behandling i 2019. Dette var en betydelig økning på henholdsvis 12 og 17 prosent sammenlignet med 2017. Kilde: ssb.no

Les mer
23.09.20

Ditt verste regnskaps-mareritt og hvordan du unngår det

Har du opplevd å sende ut feil faktura? Enten til feil person, til feil adresse eller i verste fall – med feil sum? Det kan være en krevende oppgave å holde orden i fakturaer ut og inn av firmaet og en ørliten, menneskelig feil vil kunne få enorme konsekvenser. Med et automatisert system behøver du knapt å stole på menneskelige ressurser.

STORE FAKTURA-VOLUMER SKAL HÅNDTERES: Mange kunder ønsker å betale på den måten de selv synes er best, enten det er god gammeldags brevgiro eller i Vipps Faktura.

Oversikt, avviksmeldinger og gode oppfølgingsrutiner, er alfa og omega. Om du skal håndtere store mengder med fakturaer tilpasset ulike kundebehov vil et bunnsolid og automatisert reskontro-system hjelpe deg å bevare gode kundeforhold for fremtiden.

Etter at varen eller tjenesten er levert settes systemet i gang og de ulike operasjonene følger en gitt rekkefølge: Kilde: conecto.no

Les mer
21.07.20

Ny rapport om elektronisk faktura

Overgang til elektronisk faktura gir en potensiell besparelse på 4,2 mrd. kroner per år viser en rapport som to departementer har bestilt fra Oslo Economics. Kilde: revisorforeningen.no

Les mer
10.07.20

Betalingsgrad for ulike fakturakanaler

I 2020 kommer Fair til å distribuere over 15 millioner fakturaer på vegne av våre kunder. Hvilke valg man tar når det kommer til distribusjonskanal kan være avgjørende for om kundene dine betaler på forfall eller ikke.

Nye kanaler popper stadig opp, og den siste trenden vi har sett er utsendelse av sms hvor sluttkunden selv bestemmer hvordan man ønsker å gjøre opp. Kort, Vipps, eFaktura eller ePostfaktura er alle populære valg. Kilde: fair.no

Les mer
15.05.20

Det ble betalt 140 millioner eFakturaer i 2019

Økningen i antallet eFakturaer fra 2018 til 2019 var like stor som de fire foregående årene til sammen. Kilde: e24.no

Les mer
10.01.20

Varsler slutten for forhatt betalingsmetode

Nordmann vraker papirfakturaen: Nå vil Vipps fjerne den helt innen tre år.

Papirfaktura og det forhatte KID-nummeret ligger an til å forsvinne innen veldig kort tid. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
22.11.19

Offentlige virksomheter skal kreve e-faktura

Bruk av e-faktura sparte samfunnet for nesten 4,5 milliarder kroner i 2018

Digitaliseringsminister Nikolai Astrup forventer at gevinstene blir enda høyere når regjeringen nå pålegger stat og kommune å kreve elektronisk faktura.

Elektronisk handelsformat (EHF) er en standard for elektronisk utveksling av informasjon mellom oppdragsgiver og leverandør gjennom hele anskaffelsesprosessen.

Standarden gjør at dokumenter som sendes fra for eksempel en oppdragsgiver, kunne leses av leverandørens datasystem selv om systemene er ulike. Kilde: cw.no

Les mer
03.04.19

Slik lager du en god faktura

- sjekkliste

Du taper penger på kunder som ikke betaler i tide, men visste du at du antakeligvis har en påvirkning i saken? Her er 6 tips til hvordan lage en god faktura – slik at du får betalt raskere. Kilde: smarterebedrift.no

Les mer
19.02.19

Nå skal papirfakturaen bort for godt

- de fleste nordmenn hater å bruke papirfaktura

Nå tror Vipps de kan kvitte seg med den for godt. Kilde: nettavisen.no

Les mer
11.02.19

100 millioner e-fakturaer

- antallet utsendte e-fakturaer hadde en solid vekst i 2018

Mer digitale forbrukere og komforten ved å slippe manuell innlegging av kid-numre er forklaringen, mener Nets. Kilde: cw.no

Les mer
23.01.19

Foto: Ane Wiig Syvertsen er Direktør for Salg og Marked i Conecto

Den store hodepinen: Likviditets-problemer i norske småbedrifter

Av Ane Wiig Syvertsen 5. desember 2018

Likviditetsproblemer er en stor hodepine for mange norske bedrifter. Har du merket smerter selv? Eller kanskje er du i gang med et firma og sliter med å få hodet over vannet? Du er ikke alene. Undersøkelser viser at små norske firmaer sliter med likviditeten i oppstarten. Hver tredje norske bedrift har hatt problemer med likviditeten det siste året. Verst er det for de små, viser en undersøkelse fra noen år tilbake: 37 prosent av bedrifter med 1-4 ansatte. 33 prosent av bedrifter med 5-19 ansatte.

DET Å HA GOD KONTROLL PÅ BEDRIFTENS LIKVIDITET ER EKSTREMT VIKTIG. Likviditet er et uttrykk for evnen til å kunne betale løpende utgifter som regninger, lønn, utviklingskostnader, skatt m.m. For små og mellomstore bedrifter kan det være avgjørende å ha tilgang på penger når man trenger det. Det kan være muligheter man ønsker å være med på eller uforutsette utgifter som dukker opp.

I tredje kvartal i fjor opplevde Norge 953 konkurser, mens tallet for andre kvartal i år var på 1361. Dette er en økning på hele 42 prosent. Tallene jevner seg nok ut over lengre tidsspenn, men i hele 2018 har konkurstallene ligget rundt 1300.

LIKVIDITETSSKVIS SVEKKER HANDLEFRIHETEN

Det er flere årsaker til dårlig likviditet. Mange opplever at fakturerte oppdrag ikke blir betalt innen frist eller i verste fall ikke blir betalt i det hele tatt. Det er særlig bedrifter i oppstartsfasen og/eller bedrifter som opplever sterk vekst som får utfordringer med likviditeten. Dette fører til at bedriften sliter med å få dekket de løpende kostnadene. SMB-bedriften Brødboksen, som gikk konkurs i vinter er et eksempel på en slik historie. Så hva gjør du når du i slutten av måneden må velge mellom å betale leverandøren din eller lønn til dine ansatte?

Les mer - Den store hodepinen: Likviditetsproblemer i norske småbedrifter
12.12.18
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2021 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA