Credit News Fakturering
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 23.04.2024

Forbrukertilsynet ser på høye fakturagebyr fra teleselskap

– Høye fakturagebyrer har blitt en praksis i mange bransjer. Vi undersøker nå i flere bransjer om denne praksisen er lovlig eller ikke, sier direktør Trond Rønningen i Forbrukertilsynet. Kilde: ntb/msn.com

Les mer
12.09.23

Forbrukerrådet mener Telenor tar ulovlig høye fakturagebyr

En lovendring 1. januar gjorde det ulovlig å ta mer i fakturagebyr enn det faktisk koster å sende regningen. Denne loven bryter Telenor, mener Forbrukerrådet. Kilde: dn.no

Les mer
11.07.23

Tibber snur etter klagestorm og kundeflukt

Må få vekk denne dritten.

Fem måneder, en klagestorm og flere tapte kunder etter «krisegrepet» i høst, har strømselskapet Tibber bestemt seg for å snu. Fra mars vil selskapet gå tilbake til «helt vanlig» etterskuddsfakturering av kundenes faktiske forbruk. Kilde: e24.no

Les mer
17.02.23

Foto: Administrerende direktør Tove Giske i Ropo Capital

Ropo Capital endrer normen i markedet for fakturadistribusjon og innfordring

Credit News tar en prat med Administrerende direktør Tove Giske i Ropo Capital

Ropo Capital har tatt den tekniske utviklingen videre innenfor fakturering- og innfordringsmarkedet, for å kunne levere en helhetlig prosess fra faktura genereres til pengene er på konto. Gjennom sin egenutviklede plattform Ropo 24, leverer Ropo Capital nå hele fakturaens livssyklus i ett og samme system. Dette vil bli den nye normen i markedet, og det er Ropo Capital som nå er i førersetet for denne endringen, sier Administrerende direktør i Ropo Capital Tove Giske.

Tove, du har ca 25 års erfaring i bransjen hvorav de 15 siste årene som medgründer i to suksessfulle oppstartsselskaper, deriblant Ropo Capital. Hvilke tanker gjør du deg når du ser tilbake?

Min første jobb i denne bransjen var hos Lindorff, da var de et selskap med 100 ansatte i Norge. Jeg trodde da at jeg hadde funnet drømmejobben og arbeidssted, men det bodde nok en skjult Gründerspire i meg. Den fikk lov til å blomstre etter 10 år i Lindorff da jeg tok jobben som Administrende direktør i et lite Gründerselskap i Sandefjord, som i dag er Sergel Norge. Det er Gründerne fra dette selskapet jeg startet opp igjen sammen med og som nå er Ropo Capital.

Det har fra jeg startet for ca 25 år siden vært en fantastisk reise i et marked som har vært under stadig endring teknologisk og ikke minst i forhold til regelverk. Det jeg imidlertid har sett og som hele tiden har forundret meg er at bransjen, etter min mening, har levert en stykkevis og delt tjeneste. Det har vært utmerkede leveranser på deler av verdikjeden, men jeg har lenge hatt en idè om at verdikjeden i vårt marked starter når fakturaen skal genereres og distribueres til kunde.

Da Ropo Capital i Finland tok kontakt med oss (den gang BAHS Kapital) vedrørende oppkjøp tenkte vi at dette er for tidlig, men da vi forsto hva de hadde utviklet i en egen plattform - Ropo 24 - falt brikkene på plass. En plattform for hele verdikjeden. Dette har vært en stor suksess i Finland hvor hver 6. faktura går gjennom Ropo 24 og dette ruller vi nå ut i Norge. Jeg gleder meg veldig til reisen videre sier Tove Giske.

Les hele artikkelen
14.09.22

Skyhøye gebyrer i helsetjenesten – Forbrukerrådet ber om regulering

Å få tilsendt en digital faktura etter et fastlegebesøk kan koste deg over 70 kroner.

Urimelig, mener Forbrukerrådet, som nå foreslår å innføre en maksgrense på hvor høyt et fakturagebyr kan være. Kilde: forbrukerradet.no

Les mer
08.07.22

Modhi: Gode integrasjonsløsninger sikrer oppdatert saldo i kundereskontroen - alltid

Til tross for gode avtaler og klare rutiner for fakturering, er det ikke alle kunder som gjør opp for seg i tide - dessverre. I slike tilfeller må regnskapsførere brette opp ermene og gjøre det de kan for å få inn det de har utestående hos kundene sine.

Denne prosessen er sjelden veldig givende, ettersom den hjemsøkes av en rekke manuelle arbeidsoppgaver og flere lover og regler som må hensyntas. I tillegg må kundereskontroene være oppdatert.

Heldigvis finnes det innovative og digitale integrasjonsløsninger på markedet, som automatiserer disse prosessene, reduserer risikoen for menneskelige feil og sørger for at saldoen alltid er oppdatert med riktige tall.

Løsninger som kobler regnskapsbyråets ERP-system sammen med inkassoselskapets fagsystem på en god måte, sørger for at saldoen alltid er oppdatert i begge systemer. Helt automatisk. Det gjør straks regnskapsmedarbeiderens jobb mye enklere. Kilde: Vegard Aakervik, Key Account Manager i Modhi/smarterebetaling.no

Les mer
12.04.22

Tvistehåndtering: 6 tips for å unngå at kunden klager på faktura

De aller fleste mottar en klage på en faktura fra tid til annen. Likevel er det en situasjon man helst skulle vært foruten. Advokaten vår, Espen Rustad, deler sine beste tips for for å unngå innsigelse og tvist. Kilde: visma.no

Les mer
29.03.22

Strømselskap tar betalt for efaktura - En måte å lure kundene for penger, sier Forbrukerrådet

Strømleverandøren Agva Kraft tar like mye betalt for å sende ut efaktura som papirfaktura. – En måte å lure kundene for penger, sier Forbrukerrådet. Kilde: e24.no

Les mer
25.01.22

Nå blir eFaktura enda enklere

Fra og med 1. desember innføres ny eFaktura-løsning som vil forenkle behandling av faktura for både forbruker og utsteder.

Med den nye løsningen vil fakturautstedere kunne sende fakturakrav elektronisk til nettbanken med én gang slik at kunder slipper å motta første faktura på papir. Kilde: finansnorge.no

Les mer
06.12.21

Til venstre i bildet er prosjektleder for kundeunersøkelsen og markedssjef, Ingjerd Grenne Thurmer fra Kredinor. Til høyre er leder for Fakturaservice, Siri Jensen fra Kredinor.

Kredinor: Kundene er samstemte: Faktura er en jobb for spesialister

I en nylig gjennomført kundeundersøkelse blant oppdragsgivere som oursourcer fakturering, reskontro og betalingsoppfølging til Kredinor sier 79 prosent at de ikke har tenkt å insource igjen.

Hele 81 prosent er fornøyde med Kredinors produkter og tjenester innenfor fakturahåndtering. Ved å la Kredinor gjøre jobben frigjør bedriften ressurser og sparer årsverk, samtidig som de er trygge på at kundene deres får god oppfølging og pengene kommer inn. Det gir fornøyde kunder.

– Våre oppdragsgivere roser oss særlig på løpende kommunikasjon, vår evne til å sette oss inn i bedriftens situasjon og at vi leverer løsninger som skaper lønnsomhet, sier markedssjef Ingjerd Thurmer, som er prosjektleder for kundeundersøkelsen i Kredinor.

Kundeundersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet Aalund for Kredinor. Aalund har intervjuet et representativt utvalg oppdragsgivere av Kredinor. Kundene til Kredinor har behov for hjelp til alt fra noen tusen fakturaer, til mer enn to millioner fakturaer hvert år. Totalt administrerer Kredinor om lag 8,2 millioner fakturaer årlig for sine oppdragsgivere. Kilde: kredinor.no

Les mer
16.11.21

VELKOMMEN TIL MODHI FORUM FAKTURA 2021

Konferanse den 22.oktober

Les mer
15.09.2021

Coops bedriftskunder må betale «svindyre gebyrer»: – Går imot all praksis

Hos Coop-kjeden har man som kunde muligheten til å være Coop-medlem. Dette gjelder også for bedrifter. Gjennom ordningen kan man sikre bedriften «bedre kontroll og styring på alle innkjøp.», heter det på Coop sine hjemmesider. Kilde: nettavisen/msn.com

Les mer
24.08.21

Mangelfulle bredbåndsfakturaer skaper problemer i arbeidslivet

Når leverandørene slår sammen prisen for tv og bredbånd på fakturaen, skaper det problemer for ansatte som får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Det kan også være brudd på bokføringsforskriften. Kilde: simployer.no

Les mer
28.06.21

Dulting ga stor effekt på kredittkort-gjelden

Billige tiltak kan ha stor effekt. Et enkelt påbud om utformingen av fakturaer for kredittkort satte fart i nedbetalingen av kredittkortgjeld. Kilde: dn.no

Les mer
30.04.21

Betalings-påminnelse via SMS er mest effektivt

Modhi: Penger kan ikke kjøpe lykke, heter det seg. Likevel føles det godt å gjøre opp for seg. Det er også hva de fleste av oss vil. Når regninger ikke betales i tide, noe som skjer i 10-15 prosent av tilfellene, er tidlig, tydelig og vennlig kommunikasjon nøkkelen til en rask løsning.

Purretjenester: Når Modhi etablerer purretjenester, skreddersyr vi systemer som er tilpasset vår oppdragsgivers ønsker, med aktiviteter som for eksempel: utgående telefoner, utsendelse av SMS og e-post. Formålet er å minne betalere om et uoppgjort pengekrav og sikre betaling før saken går videre til inkasso.

En vennlig påminnelse på SMS: Det er fort gjort å glemme – det skjer den beste. Men vi vet at alle egentlig ønsker å gjøre opp for seg, så når en faktura forfaller, sender vi ofte en betalingspåminnelse på SMS på vegne av oppdragsgiver.

Hvis vi har e-postadressen vi kan benytte, sender vi også påminnelsen dit. Men SMS er mer effektivt, fordi alle leser dem med en gang. Når vi tar utgangspunkt i at det hele er en forglemmelse, opplever kunden det som en vennlig påminnelse. Det er ofte nok til at de betaler regningen der og da. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.smarterebetaling.no

Les mer
17.03.2021

Ropo Capital kjøper BAHS Kapital - Mål om å være den ledende leverandøren av fakturering og innfordrings-tjenester i Norge og Norden

Ropo Capital, den ledende invoice lifecycle leverandøren i Finland, kom inn på det norske markedet med oppkjøpet av faktura distribusjonsselskapet Posti Messaging i november 2020. Nå utvider selskapet tjenestespekteret i Norge med oppkjøpet av inkassoselskapet BAHS Kapital; Målet er å være ledende innen forvaltning av fakturaens livssyklus i Norden, med den egenutviklede programvaren Ropo 24.

Ropo 24 dekker hele verdikjeden fra fakturautsendelse til pengene er på konto. Dette betyr at kunden kun produserer fakturagrunnlaget, og derifra vil fakturautsendelse og hele innfordringsløpet skje i Ropo 24.

Det raskt voksende Ropo Capital fortsetter å øke hastigheten på sin vekststrategi i Norden gjennom oppkjøp. Nå har selskapet inngått en avtale om å kjøpe inkassoselskapet BAHS Kapital AS. Med oppkjøpet fremskynder Ropo Capital lanseringen av sin invoice lifecycle tjeneste i det norske markedet. Kilde: News.cision.com

“Vi er i ferd med å introdusere vårt invoice lifecycle konsept i Norge og fornye bransjen med vår unike single service plattform. Vår løsning automatiserer hele faktureringsprosessen fra fakturalevering til betalingsovervåking og inkasso, sier Rickard Westlund, administrerende direktør i Ropo Capital. "Med BAHS Kapital er vi klare til å utvide våre tjenester i Norge og ta vår ledende teknologi til det norske markedet."

BAHS Kapital er en kjent aktør i inkassobransjen i Norge med et sterkt fotavtrykk i markedet. BAHS Kapital ble etablert i 2014 av fire personer med lang erfaring fra ledende posisjoner innen inkassobransjen. Selskapet har på kort tid blitt en sterk utfordrer i bransjen og er kjent for sin fleksibilitet, innovative tankesett og kundefokus. Etter at transaksjonen er gjennomført vil BAHS Kapital’s administrerende direktør Tove Giske være representert i Ropo Capital Group Management Team med ansvar for Ropo Capital i Norge. Kilde: bahs.no/News.cision.com

Les mer
10.03.21

Økt oppmerksomhet på digital inkasso er et viktig bidrag for å avskaffe papirfakturaen

Ifølge Nets ligger Norge foran mange andre land på digitaliseringen av fakturaer. Anna-Karin Østlie, direktør for Payments Norge i Nets, ønsker å fjerne papirfakturaen helt. – Betalingsgraden og betalingskvaliteten på innbetaling er dårligere for papirfakturaene, sier hun til FinansWatch. Kilde: m.finanswatch.no

Les mer
20.01.21

Rekord – 14 mill. eFakturaer i oktober 2020

I oktober passerte antall formidlede eFakturaer gjennom eFakturatjenesten for første gang 14 millioner krav på en måned. Dette representerer en vekst på ca. 10% sammenlignet med volum i oktober 2019 (ca. 12.8 mill.) Oktober 2020 målt mot oktober 2018 viser en formidabel vekst på ca. 62%.

For 2020 som helhet er det forventet en total vekst på over 14% % ved årets slutt (estimert til 160 millioner krav mot 140 mill. krav i 2019). Kilde: bits.no

Les mer
09.11.20

Ropo Capital förvärvar Posti Groups informations-logistik-verksamhet i Sverige och Norge

Fakturatjänstleverantören Ropo Capital har tecknat ett avtal om att förvärva hela aktiekapitalet av Posti Messaging AB i Sverige samt Posti Messaging AS i Norge (tillsammans “Posti Messaging Scandinavia”).

Genom förvärvet kommer Ropo Capital att stärka sitt avtryck i Skandinavien avsevärt genom att expandera till Norge och därtill ytterligare stärka sitt erbjudande på den svenska marknaden. Kilde: ropocapital.se

Les mer
28.10.20

81 prosent av foretakene sendte elektroniske fakturaer som ikke egner seg til automatisert behandling

- men flere foretak velger elektroniske fakturaer fremfor papir. Elektroniske fakturaer er i ferd med å ta over for papirfakturaer hos norske foretak.

I motsetning til 2017, var det flere som sendte elektroniske fakturaer enn papirfakturaer i 2019.

Stadig flere norske foretak med minst ti sysselsatte benyttet fakturaer i elektronisk format for fakturering.

Nye tall fra undersøkelsen Bruk av IKT i næringslivet viser at 65 prosent av foretakene sendte e-fakturaer, og 81 prosent av foretakene sendte elektroniske fakturaer som ikke egner seg til automatisert behandling i 2019. Dette var en betydelig økning på henholdsvis 12 og 17 prosent sammenlignet med 2017. Kilde: ssb.no

Les mer
23.09.20
Smarterebetaling.no er en blogg fra Modhi
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA