Brukernavn:
Passord:
Credit News - Temasider
Startsiden Credit News
Betalingsløsninger
Cash Management
Factoring & Leasing
Fagbøker & Publikasjoner
Fakturering
IKT
Inkasso
Jobbmarked
Jus
Konkurser
Kreditt
Kurs & Konferanser
Nyheter Internasjonale
Nyheter Nasjonale
Privatøkonomi
Regnskap & Revisjon
Reklamasjoner
Økonomisk kriminalitet
Økonomisystemer
Om Credit News
Ønsker Nyhetsbrev
Kontakt oss
Bank/Finans
Autolease
Bank Norwegian
DNB Finans
Finfo
Handelsbanken
Santander
Storebrand Bank
Inkasso og fordringsadministrasjon
Alektum Group
Aptic
Fenca
Inkassoklagenemda
Kredinor
Maik
Modhi
NAV Innkreving
Ropo Capital
Sergel
Settl
Solvencia
Statens Innkrevingssentral
Totalkapital AS
Virke Inkasso
Zolva
Kreditt
AICDP
Asiakastieto
Axeptia
Billigeforbrukslån.no
Creditsafe
Dagbladet Forbrukslån
Dun & Bradstreet
Eiendomskreditt
Fecma
Forbrukslån
Kredd
Kredittkort
Låne-penger.com
Lånepenger24.no
Nettavisen forbrukslån
Norgeskreditt
Norsk Gjeldsinformasjon AS
Proff Forvalt
Regnskapstall.no
Rettssjekk
Sumo Finans
Søk Forbrukslån
UC
Kurs/Utdannelse
BDO
Deloitte
Dun & Bradstreet
EY
KPMG
Kredinor
PWC
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 01.07.2022
Modhi: Gode integrasjonsløsninger sikrer oppdatert saldo i kundereskontroen - alltid
Til tross for gode avtaler og klare rutiner for fakturering, er det ikke alle kunder som gjør opp for seg i tide - dessverre. I slike tilfeller må regnskapsførere brette opp ermene og gjøre det de kan for å få inn det de har utestående hos kundene sine.
Denne prosessen er sjelden veldig givende, ettersom den hjemsøkes av en rekke manuelle arbeidsoppgaver og flere lover og regler som må hensyntas. I tillegg må kundereskontroene være oppdatert.
Heldigvis finnes det innovative og digitale integrasjonsløsninger på markedet, som automatiserer disse prosessene, reduserer risikoen for menneskelige feil og sørger for at saldoen alltid er oppdatert med riktige tall.
Løsninger som kobler regnskapsbyråets ERP-system sammen med inkassoselskapets fagsystem på en god måte, sørger for at saldoen alltid er oppdatert i begge systemer. Helt automatisk. Det gjør straks regnskapsmedarbeiderens jobb mye enklere. Kilde: Vegard Aakervik, Key Account Manager i Modhi/smarterebetaling.no
Les mer
12.04.22
Tvistehåndtering: 6 tips for å unngå at kunden klager på faktura
De aller fleste mottar en klage på en faktura fra tid til annen. Likevel er det en situasjon man helst skulle vært foruten. Advokaten vår, Espen Rustad, deler sine beste tips for for å unngå innsigelse og tvist. Kilde: visma.no
Les mer
29.03.22
Strømselskap tar betalt for efaktura - En måte å lure kundene for penger, sier Forbrukerrådet
Strømleverandøren Agva Kraft tar like mye betalt for å sende ut efaktura som papirfaktura. – En måte å lure kundene for penger, sier Forbrukerrådet. Kilde: e24.no
Les mer
25.01.22
Nå blir eFaktura enda enklere
Fra og med 1. desember innføres ny eFaktura-løsning som vil forenkle behandling av faktura for både forbruker og utsteder.
Med den nye løsningen vil fakturautstedere kunne sende fakturakrav elektronisk til nettbanken med én gang slik at kunder slipper å motta første faktura på papir. Kilde: finansnorge.no
Les mer
06.12.21
Til venstre i bildet er prosjektleder for kundeunersøkelsen og markedssjef, Ingjerd Grenne Thurmer fra Kredinor. Til høyre er leder for Fakturaservice, Siri Jensen fra Kredinor.
Kredinor: Kundene er samstemte: Faktura er en jobb for spesialister
I en nylig gjennomført kundeundersøkelse blant oppdragsgivere som oursourcer fakturering, reskontro og betalingsoppfølging til Kredinor sier 79 prosent at de ikke har tenkt å insource igjen.
Hele 81 prosent er fornøyde med Kredinors produkter og tjenester innenfor fakturahåndtering. Ved å la Kredinor gjøre jobben frigjør bedriften ressurser og sparer årsverk, samtidig som de er trygge på at kundene deres får god oppfølging og pengene kommer inn. Det gir fornøyde kunder.
– Våre oppdragsgivere roser oss særlig på løpende kommunikasjon, vår evne til å sette oss inn i bedriftens situasjon og at vi leverer løsninger som skaper lønnsomhet, sier markedssjef Ingjerd Thurmer, som er prosjektleder for kundeundersøkelsen i Kredinor.
Kundeundersøkelsen er gjennomført av analyseselskapet Aalund for Kredinor. Aalund har intervjuet et representativt utvalg oppdragsgivere av Kredinor. Kundene til Kredinor har behov for hjelp til alt fra noen tusen fakturaer, til mer enn to millioner fakturaer hvert år. Totalt administrerer Kredinor om lag 8,2 millioner fakturaer årlig for sine oppdragsgivere. Kilde: kredinor.no
Les mer
16.11.21
VELKOMMEN TIL MODHI FORUM FAKTURA 2021
Konferanse den 22.oktober
Les mer
15.09.2021
Coops bedriftskunder må betale «svindyre gebyrer»: – Går imot all praksis
Hos Coop-kjeden har man som kunde muligheten til å være Coop-medlem. Dette gjelder også for bedrifter. Gjennom ordningen kan man sikre bedriften «bedre kontroll og styring på alle innkjøp.», heter det på Coop sine hjemmesider. Kilde: nettavisen/msn.com
Les mer
24.08.21
Mangelfulle bredbåndsfakturaer skaper problemer i arbeidslivet
Når leverandørene slår sammen prisen for tv og bredbånd på fakturaen, skaper det problemer for ansatte som får dekket bredbånd av arbeidsgiver. Det kan også være brudd på bokføringsforskriften. Kilde: simployer.no
Les mer
28.06.21
Dulting ga stor effekt på kredittkort-gjelden
Billige tiltak kan ha stor effekt. Et enkelt påbud om utformingen av fakturaer for kredittkort satte fart i nedbetalingen av kredittkortgjeld. Kilde: dn.no
Les mer
30.04.21
Betalings-påminnelse via SMS er mest effektivt
Modhi: Penger kan ikke kjøpe lykke, heter det seg. Likevel føles det godt å gjøre opp for seg. Det er også hva de fleste av oss vil. Når regninger ikke betales i tide, noe som skjer i 10-15 prosent av tilfellene, er tidlig, tydelig og vennlig kommunikasjon nøkkelen til en rask løsning.
Purretjenester: Når Modhi etablerer purretjenester, skreddersyr vi systemer som er tilpasset vår oppdragsgivers ønsker, med aktiviteter som for eksempel: utgående telefoner, utsendelse av SMS og e-post. Formålet er å minne betalere om et uoppgjort pengekrav og sikre betaling før saken går videre til inkasso.
En vennlig påminnelse på SMS: Det er fort gjort å glemme – det skjer den beste. Men vi vet at alle egentlig ønsker å gjøre opp for seg, så når en faktura forfaller, sender vi ofte en betalingspåminnelse på SMS på vegne av oppdragsgiver.
Hvis vi har e-postadressen vi kan benytte, sender vi også påminnelsen dit. Men SMS er mer effektivt, fordi alle leser dem med en gang. Når vi tar utgangspunkt i at det hele er en forglemmelse, opplever kunden det som en vennlig påminnelse. Det er ofte nok til at de betaler regningen der og da. Kilde: Terje Kvitrud, Administrerende Direktør Modhi Norge / blogg.smarterebetaling.no
Les mer
17.03.2021
Ropo Capital kjøper BAHS Kapital - Mål om å være den ledende leverandøren av fakturering og innfordrings-tjenester i Norge og Norden
Ropo Capital, den ledende invoice lifecycle leverandøren i Finland, kom inn på det norske markedet med oppkjøpet av faktura distribusjonsselskapet Posti Messaging i november 2020. Nå utvider selskapet tjenestespekteret i Norge med oppkjøpet av inkassoselskapet BAHS Kapital; Målet er å være ledende innen forvaltning av fakturaens livssyklus i Norden, med den egenutviklede programvaren Ropo 24.
Ropo 24 dekker hele verdikjeden fra fakturautsendelse til pengene er på konto. Dette betyr at kunden kun produserer fakturagrunnlaget, og derifra vil fakturautsendelse og hele innfordringsløpet skje i Ropo 24.
Det raskt voksende Ropo Capital fortsetter å øke hastigheten på sin vekststrategi i Norden gjennom oppkjøp. Nå har selskapet inngått en avtale om å kjøpe inkassoselskapet BAHS Kapital AS. Med oppkjøpet fremskynder Ropo Capital lanseringen av sin invoice lifecycle tjeneste i det norske markedet. Kilde: News.cision.com
“Vi er i ferd med å introdusere vårt invoice lifecycle konsept i Norge og fornye bransjen med vår unike single service plattform. Vår løsning automatiserer hele faktureringsprosessen fra fakturalevering til betalingsovervåking og inkasso, sier Rickard Westlund, administrerende direktør i Ropo Capital. "Med BAHS Kapital er vi klare til å utvide våre tjenester i Norge og ta vår ledende teknologi til det norske markedet."
BAHS Kapital er en kjent aktør i inkassobransjen i Norge med et sterkt fotavtrykk i markedet. BAHS Kapital ble etablert i 2014 av fire personer med lang erfaring fra ledende posisjoner innen inkassobransjen. Selskapet har på kort tid blitt en sterk utfordrer i bransjen og er kjent for sin fleksibilitet, innovative tankesett og kundefokus. Etter at transaksjonen er gjennomført vil BAHS Kapital’s administrerende direktør Tove Giske være representert i Ropo Capital Group Management Team med ansvar for Ropo Capital i Norge. Kilde: bahs.no/News.cision.com
Les mer
10.03.21
Økt oppmerksomhet på digital inkasso er et viktig bidrag for å avskaffe papirfakturaen
Ifølge Nets ligger Norge foran mange andre land på digitaliseringen av fakturaer. Anna-Karin Østlie, direktør for Payments Norge i Nets, ønsker å fjerne papirfakturaen helt. – Betalingsgraden og betalingskvaliteten på innbetaling er dårligere for papirfakturaene, sier hun til FinansWatch. Kilde: m.finanswatch.no
Les mer
20.01.21
Rekord – 14 mill. eFakturaer i oktober 2020
I oktober passerte antall formidlede eFakturaer gjennom eFakturatjenesten for første gang 14 millioner krav på en måned. Dette representerer en vekst på ca. 10% sammenlignet med volum i oktober 2019 (ca. 12.8 mill.) Oktober 2020 målt mot oktober 2018 viser en formidabel vekst på ca. 62%.
For 2020 som helhet er det forventet en total vekst på over 14% % ved årets slutt (estimert til 160 millioner krav mot 140 mill. krav i 2019). Kilde: bits.no
Les mer
09.11.20
Ropo Capital förvärvar Posti Groups informations-logistik-verksamhet i Sverige och Norge
Fakturatjänstleverantören Ropo Capital har tecknat ett avtal om att förvärva hela aktiekapitalet av Posti Messaging AB i Sverige samt Posti Messaging AS i Norge (tillsammans “Posti Messaging Scandinavia”).
Genom förvärvet kommer Ropo Capital att stärka sitt avtryck i Skandinavien avsevärt genom att expandera till Norge och därtill ytterligare stärka sitt erbjudande på den svenska marknaden. Kilde: ropocapital.se
Les mer
28.10.20
81 prosent av foretakene sendte elektroniske fakturaer som ikke egner seg til automatisert behandling
- men flere foretak velger elektroniske fakturaer fremfor papir. Elektroniske fakturaer er i ferd med å ta over for papirfakturaer hos norske foretak.
I motsetning til 2017, var det flere som sendte elektroniske fakturaer enn papirfakturaer i 2019.
Stadig flere norske foretak med minst ti sysselsatte benyttet fakturaer i elektronisk format for fakturering.
Nye tall fra undersøkelsen Bruk av IKT i næringslivet viser at 65 prosent av foretakene sendte e-fakturaer, og 81 prosent av foretakene sendte elektroniske fakturaer som ikke egner seg til automatisert behandling i 2019. Dette var en betydelig økning på henholdsvis 12 og 17 prosent sammenlignet med 2017. Kilde: ssb.no
Les mer
23.09.20
Ditt verste regnskaps-mareritt og hvordan du unngår det
Har du opplevd å sende ut feil faktura? Enten til feil person, til feil adresse eller i verste fall – med feil sum? Det kan være en krevende oppgave å holde orden i fakturaer ut og inn av firmaet og en ørliten, menneskelig feil vil kunne få enorme konsekvenser. Med et automatisert system behøver du knapt å stole på menneskelige ressurser.
STORE FAKTURA-VOLUMER SKAL HÅNDTERES: Mange kunder ønsker å betale på den måten de selv synes er best, enten det er god gammeldags brevgiro eller i Vipps Faktura.
Oversikt, avviksmeldinger og gode oppfølgingsrutiner, er alfa og omega. Om du skal håndtere store mengder med fakturaer tilpasset ulike kundebehov vil et bunnsolid og automatisert reskontro-system hjelpe deg å bevare gode kundeforhold for fremtiden.
Etter at varen eller tjenesten er levert settes systemet i gang og de ulike operasjonene følger en gitt rekkefølge: Kilde: conecto.no
Les mer
21.07.20
Ny rapport om elektronisk faktura
Overgang til elektronisk faktura gir en potensiell besparelse på 4,2 mrd. kroner per år viser en rapport som to departementer har bestilt fra Oslo Economics. Kilde: revisorforeningen.no
Les mer
10.07.20
Betalingsgrad for ulike fakturakanaler
I 2020 kommer Fair til å distribuere over 15 millioner fakturaer på vegne av våre kunder. Hvilke valg man tar når det kommer til distribusjonskanal kan være avgjørende for om kundene dine betaler på forfall eller ikke.
Nye kanaler popper stadig opp, og den siste trenden vi har sett er utsendelse av sms hvor sluttkunden selv bestemmer hvordan man ønsker å gjøre opp. Kort, Vipps, eFaktura eller ePostfaktura er alle populære valg. Kilde: fair.no
Les mer
15.05.20
Det ble betalt 140 millioner eFakturaer i 2019
Økningen i antallet eFakturaer fra 2018 til 2019 var like stor som de fire foregående årene til sammen. Kilde: e24.no
Les mer
10.01.20
Varsler slutten for forhatt betalingsmetode
Nordmann vraker papirfakturaen: Nå vil Vipps fjerne den helt innen tre år.
Papirfaktura og det forhatte KID-nummeret ligger an til å forsvinne innen veldig kort tid. Kilde: nettavisen/msn.com
Les mer
22.11.19
Foto: Ken Andersen, Head of Sales & Marketing i Sergel Norge
Sergel scorer høyt på kundetilfredshet
Dun & Bradstreet: Ny kreditt-opplysningslov
Foto: Lisa S. Legallais-Hansen, er ansatt som direktør for Operasjonell drift i Kredinor
Ny konsernledelse i Kredinor
Bilfirma slått konkurs av Skatteetaten
Modhi: Gode integrasjonsløsninger sikrer oppdatert saldo i kundereskontroen - alltid
Foto: Adm. direktør Sven Ingebretsen i Sergel Norge
Sergels frokostseminar, den 05.04: Et arrangement med lærerike foredrag, inspirasjon og hygge
Gikk konkurs med en gjeld på 7.420.320 kroner
Konkurser uke 25, inkl. Amtrucks AS, Malerfirma Sundt AS og Promaker Bygg AS
Oslo-institusjon er slått konkurs
Arkitekt slått konkurs av Skatteetaten
Norges Høyesterett – Dom ifm grov regnskaps-overtredelse
Konkurser uke 24, inkl. Betongservice AS, Comfort Renhold AS og Vi To Utemiljø AS
Arbeidsledig mann slått konkurs av Skatteetaten
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
Elektrikerfirma slått konkurs av Skatteetaten
Borgarting lagmannsrett – Kjennelse ifm gjeldsordning
Maskingigant A-K maskiner er konkurs
Kostnadene til lastebil-gründer Bjørn (62) skyter til værs
Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor
Kraftig inkasso-økning blant småbedrifter
Nordmenns tillit til norsk økonomi på bunnivå
Foto: Jon Waalen, Partner i Deloitte
Deloittes Jon Waalen med foredrag på Sergels frokostseminar - «Endringer i CFO-rollen – hva blir viktig fremover?»
Robuste banker i krisescenario
Foto: Brit Elise Melhus Analytiker, Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet: Kvinnelige styreledere i større virksomheter leverer bedre resultater
Hadde en gjeld på 346.806 kroner – ble slått konkurs av Skatteetaten
Styringsrenten
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
Byggefirma som omsatte for 131 millioner kroner gikk konkurs
Firma som har drevet med matkasser gikk konkurs
Gå ikke i forliksrådsfella
Gulating lagmannsrett – Kjennelse ifm påståtte feil begått av dommeren
Datatilsynet: Håndtering av avvik
Disse nøkkeltallene må du ha kontroll på som styremedlem
Garderobemannen konkurs for andre gang
Bankene kan bedre sikre seg mot ID-tyveri ved å verifisere telefonnummeret til kundene
Ekspertene advarer: Her er feriepenge-fellene du bør unngå
Mange misforstår reglene om hovedferie-perioden
Konkurstall pr. bransje pr. mai 2022
Dom i omfattende straffesak mot tidligere advokat
Konkurser uke 23, inkl. Cowboy Grill AS, Landa Elektro AS og Randsfjord Foods AS
Foto: Sjeføkonom Elisabeth Holvik i SpareBank 1
Rentene skal raskt og mye opp!
Datatilsynet har oppdatert sin gjennomgang av reglene for kredittvurdering
Firma i olje- og gassbransjen slått konkurs av Skatteetaten
Rørleggerfirma ble tvangsoppløst
Nordea med svindeladvarsel: - Mange kunder er berørt
Modhi avsluttet et veldig godt 2021 med en nordisk prestisjekontrakt
Vil du jobbe i et team med stor fagkunnskap innenfor kreditt?
Har din virksomhet tatt i bruk det moderniserte Folkeregisteret?
Transportfirma slått konkurs
Ny smell for Flyr i første kvartal
Byggefirma gikk konkurs med en gjeld på 35 millioner kroner
Ledig kredittstilling i Eidsberg Sparebank
Sjeføkonom varsler skrekk-serie med renteøkninger
Danmark: konkurser
Nytt nummer av Finansrett
Dun & Bradstreet - ny rapport: Slik påvirkes globale virksomheter av Russland-Ukraina krisen
Foto: Leder for fakturaservice Siri Jensen i Kredinor
Nyhet! Kredinor Innsikt – for bedre kredittstyring
Handelsbanken goes for payment cards made of recycled ocean plastic
Regnskapsførere tiltalt for grov økonomisk kriminalitet
Google gjør det enklere å fjerne personopplysninger fra søk
Hvor mye feriepenger blir det i år?
Svensk elbil-satsing konkurs
Konkurser uke 22, inkl. Bygg Midt AS, Øygarden FK og Mote AS
Digitalt skifte av dødsbo
Tvistehåndtering: Slik håndterer du kundens klage på faktura
Bygg- og anleggsfirma gikk konkurs
Sverige: konkurser
Høyer Egertorget er begjært konkurs
Slik bruker du faktura som tvangsgrunnlag
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2022 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA