![]() |
Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm |
![]() |
Eidsivating lagmannsrett – Dom ifm krav om heving og erstatning, subsidiært utmåling av prisavslag |
Saken gjelder krav om heving og erstatning, subisidært utmåling av prisavslag. Hevingskravet førte ikke frem. Utbedringskostnadene utgjorde kun 7,2 % av kjøpesummen og gjaldt samlet sett forhold av mindre alvorlig betydning. |
At det var gitt uriktige opplysninger om enkelte forhold, endret ikke vurderingen. Prisavslag, som alternativ til heving, ble ansett som en tilstrekkelig reaksjon på det kontraktsbruddet som forelå. Kilde: lovdata.no |
Les mer |
12.10.20 |
![]() |
Borgarting lagmannsrett – Dom ifm mangel |
Saken gjaldt spørsmål om mangel. Selger var kjent med sprekkdannelse i huset men hadde ikke opplyst om det i egenerklæringen ved salget. |
Kjøper burde ha sett noen av sprekkene før kjøpet. Selger ble likevel dømt til å betale et prisavslag. Kilde: lovdata.no |
Les mer |
02.10.20 |
![]() |
Finans-klagenemndas årsberetning 2019 |
Årsberetningen inneholder blant annet statistikk fra saksbehandlingen i Finansklagenemndas sekretariat og nemnder. |
Les mer |
29.05.20 |
![]() |
Dette har du krav på om ferieturen blir kansellert |
Mandag møtes aksjonærene i Norwegian til en ekstraordinær generalforsamling om selskapets fremtid. Dette har du krav på som forbruker. Kilde: vg/msn.com |
Les mer |
04.05.20 |
![]() |
Konflikt, mekling og rettsmekling |
Mekling er en meget effektiv konfliktløsningsform som i økende grad tas i bruk av domstolene og andre tvisteløsningsorganer. |
Denne boken handler om alle sidene ved mekling i både teori og praksis. Den henvender seg til dommere, advokater, medlemmer av konfliktråd, meklere av konflikter i arbeidslivet og næringslivet, studenter og mer generelt til alle som er interessert i mekling i sivile saker. Boken består av tre deler: Kilde: universitetsforlaget.no |
Les mer |
01.04.20 |
![]() |
Hålogaland lagmannsrett – Dom ifm krav om prisavslag på grunn av mangler |
Kjøper av en ny eierseksjonsleilighet gikk til søksmål mot selger/utbygger med krav om prisavslag på grunn av mangler. Saksøkte gjorde gjeldende at flere av kravene allerede var tvistegjenstand i et søksmål mellom sameiet og utbygger, og at deler av den nye saken dermed skulle avvises, jf. tvisteloven § 18-1. |
Tingretten tok ikke avvisningspåstanden til følge, men pådømte alle kravene. Etter anke, blant annet over saksbehandlingen, opphevet lagmannsretten tingrettens dom delvis. Kilde: lovdata.no |
Les mer |
28.01.20 |
![]() |
Slik klager du på en vare |
Selger kan prøve å vri seg unna - dette har du krav på om en vare slutter å virke. |
Når du skal klage er det i forbrukerkjøpsloven du finner rettighetene dine. Dersom du ønsker å klage på en mangel ved en vare du har kjøpt, må du i utgangspunktet ta direkte kontakt med selgeren først. Kilde: nettavisen/msn.com |
Les mer |
03.12.19 |
![]() |
Lokkepriser og aggressive selgere skaffer strømselskapene tusenvis av klager |
Fem selskaper skiller seg klart ut, viser tall Nettavisen har innhentet. |
- Vi mener dette er juks, og resultatet er at forbrukerne blir lurt. Det sier Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet. Kilde: nettavisen/msn.com |
Les mer |
26.11.19 |
![]() |
Ny klagefrist truer forbruker-rettighetene |
Skylder noen deg penger, eller du skal klage på noe, må du gjøre det innen bestemte frister. Hvis ikke, kan du miste retten på kravet. |
Nå er det kommet en dom som gir deg maks to måneder til å kreve kompensasjon, hvis flyet ditt har vært forsinket eller innstilt. Mange forbrukere kjenner ikke til rettighetene sine. Med en slik frist så vil flere bli hindret i muligheten til å få det de har rett på, forteller direktør Inger Lise Blyverket. Kilde: forbrukerradet.no |
Les mer |
12.11.19 |
![]() |
En mann fikk skreddersydd to kjoler i Thailand som ikke passet - sendte regningen til banken |
Da de to skreddersydde kjolene mannen hadde kjøpt i Thailand ikke passet, krevde han at banken måtte dekke tapet. Kilde: dn.no |
Les mer |
30.09.19 |
![]() |
Nå blir det slutt på å selge boligen «som den er» |
- det går mot endringer i avhendingsloven som skal få bukt med useriøse aktører i eiendomsbransjen og gjøre boligkjøp enklere for forbrukerne |
Torsdag kom kommunal- og forvaltningskomiteen med sin innstilling til endringer i avhendingsloven, som regulerer kjøp og salg av fast eiendom. |
Ettersom regjeringspartiene stiller seg bak endringsforslaget, tyder alt på at forslaget går gjennom. Første stemmegivning finner sted 16. mai. Kilde: aftenposten.no |
Les mer |
13.05.19 |
![]() |
Norske forbrukere kjenner ikke klagereglene |
- halvparten av oss er usikre på hva vi har krav på når ting ikke funker |
Det er dårlig nytt for lommebok og miljø. Kjenner du forskjellene på garanti og reklamasjon? Kilde: forbrukerradet.no |
Les mer |
23.04.19 |
![]() |
Dette fikk vi klager på i 2018 |
- Forbrukertilsynet |
I 2018 mottok Forbrukertilsynet totalt 14 661 skriftlige tips og klager. Dette er klagerekord, med en økning på over 1400 henvendelser fra 2017. |
I år som i fjor er strøm på klagetoppen. Klagene gjelder stort sett telefonsalg og villedende markedsføring. I 2018 kom det også inn mange klager på internettjenester, mobilbransjen og kredittmarkedsføring. |
Les mer |
06.02.19 |
![]() |
Reklamasjons-frist |
- fem års reklamasjonsfrist gjelder fortsatt i Norge |
Norske forbrukere får beholde fem års reklamasjonsfrist på varer. Det er resultatet etter flere års forhandlinger med EU som ville redusere fristen. Kilde: abcnyheter.no |
Les mer |
01.02.19 |
![]() |
Store endringer i forbruker-apparatet |
Regjeringen har besluttet å omorganisere forbrukerapparatet |
Behandlingen av forbrukerklager skal samles under Forbrukertilsynet. Kilde: forbrukertilsynet.no |
Les mer |
28.01.19 |
![]() |
Credit News: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm |
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA |
---|