salgfaktura@lindorff.com Lindorff Faktura

Kredittprofilen

Credit News snakker med mennesker i forskjellige bransjer, bedrifter og stillinger om deres erfaringer og tilværelse i- og rundt kredittfaget. Pengestrøm, kredittid og likviditet er av de viktigste stikkordene. Fra og med høsten 2007 vil altså Kredittprofilene bli liggende åpne en stund, før de flyttes over til abonnementsidene. Der blir de imidlertid til gjengjeld liggende lenge, fordi mye av disse kredittfaglige erfaringene knapt går ut på dato. Sammen med den informasjon som ligger i spalten "Kredittsjefen svarer på 20 kredittspørsmål" vil dette etterhvert utgjøre en kredittfaglig erfarings/informasjonsbank av enorme dimensjoner.
Kredittprofilen - Eldrid Gynnild og Svein Lund, BI/Credit Mgmt.

Credit News var nylig så heldig å få travle Svein Lund og Eldrid Gynnild i tale vedrørende BIs bachelorprogram Credit Management. For Credit News som brenner for kredittfaget var det godt å høre at de begge var optimistiske på vegne av studiet.

For Credit News som brenner for kredittfaget var det godt å høre at de begge var optimistiske på vegne av studiet. Vi vil under studiets gang komme tilbake med reportasjer. Interessant var det også å høre at kursene ”risikostyring og kreditt” og ”økonomi og psykologi” som begge inngår i Credit Management begge også er populære i ”løssalg”. Bachelorprogrammet ble i sin tid utviklet i nært samarbeid mellom BI og Norsk Kredittforum. Målet er å sikre høy kvalitet i kredittarbeidet og samtidig bidra til bedre lønnsomhet og et konkurransedyktig norsk næringsliv. Programmet er spesielt tilrettelagt for næringslivets kreditt- og fordringsmedarbeidere. Deltakerne vil få innsikt i de fagfelt som er relevante for utøvelsen av yrket. Programmet er på mange måter et naturlig neste skritt for de som tar Norsk Kredittforums kredittfaglige grunnutdannelse.

Frist for påmelding er 25.juni. Med forbehold om ledige plasser praktiseres opptak frem til semesterstart, 20.august.

For øvrig finnes flere kredittkurs i BIs høyskolekurs bank og finans.

Så litt om faget IT i kredittstyring, velvillig stilt oss til disposisjon av Høyskolelektor Svein Lund.
Les artiklen her: www.creditnews.no/Kredittprofilen_BI_2.php
Kredittprofilen - Markedssjef Geir Dyran, KrediNor

Denne gang er turen kommet til Markedssjef Geir Dyran i KrediNor.

Litt generelt om KrediNor først, Geir ?

KrediNor ble etablert i 1905 og er i dag et landsdekkende inkassoselskap med 250 ansatte i 13 byer. Gjennom vår medlemsstruktur er det oppdragsgiverne som eier oss. Et utvalg av medlemmene sitter i vårt styre. Dette sikrer at vår tjenesteutvikling skjer på oppdragsgivernes premisser. Store deler av overskuddet blir investert i IT systemer og kurstilbud som kommer våre oppdragsgivere til gode.

Hva er KrediNors grunnleggende forretningside og visjon ?

Fortsatt er forretningsideen ” å arbeide for sunne økonomiske forhold”. Dette har lagt store etiske føringer for KrediNor både i forhold til kompetanse, bedriftskultur og behandling av både kreditorene (oppdragsgiverne) og debitorene (skyldnerne). Vi stiller krav til at kreditor kan dokumentere et reelt krav og vet hvem skyldneren er. Vi kjøper ikke fordringer, men ønsker å bistå selger og kjøper slik at de avtaler som er inngått kan innfris på en juridisk og økonomisk forsvarlig måte. Skyldneren skal behandles korrekt og med menneskelig respekt. Profitt skal ikke alene styre bedriftens handlinger.
Les artiklen her: www.creditnews.no/Kredittprofilen_KrediNor_2.php
Kredittprofilen - Banksjef Grete Branum, DnB NOR

Denne gang er turen kommet til årets kredittprisvinner Grete Branum, Banksjef i DnB NOR, Cash Management Shipping/Industri/Consulting.

Grete Branum har som kjent vært engasjert i interesse-organisasjonen Norsk Kredittforum i mange år, både som styremedlem og driftig og dyktig leder i flere år. Hun er således en meget verdig prisvinner. Primæroppgaven for foreningen er å holde fokus på kreditt og dens betydning i næringslivet. I DnB NOR har Grete gjennom mange års virke innen Cash Management, nasjonalt og internasjonalt, erfart hvor viktig kredittstyring er for enhver bedrift. Hun valgte da også å kalle sitt prisvinnerforedrag for ”Kredittstyring – en hjørnesten i Cash Management”.

Cash Management Consulting (CMC), har du inntrykk av at det er et satsningsområde i norske banker ?

DnB NOR er så vidt jeg vet den eneste banken som har opprettet en egen avdeling for å gjøre CM-analyser. Vi analyserer hele forretningsprosessen fra tilbud sendes til pengene står avstemt på konto/fra tilbud mottas til faktura betales og bokføres, og fokuserer på hvilke delprosesser som, erfaringsmessig, lett kan ta lang tid eller som kan medføre risiko.

Er dette en tjeneste kun for DnB NORs kunder ?
Les artiklen her: www.creditnews.no/Kredittprofilen_DnBNOR_2.php
Kredittprofilen - Kredittansvarlig Kjell Sveberg, AGA

I relasjon til våre faste 20 kredittspørsmål snakker Credit News med kredittfolk i forskjellige bransjer, bedrifter og stillinger om deres karriere og tilværelse i kredittfaget.

Kjell, kan du først fortelle oss litt om bransjen/bedriften du jobber i ?

Det er Industrigasser vi driver med og det er få aktører. AGA er markedsleder, har mange kunder og store fakturavolumer (ca 350.000 fakturaer i 2006). Kundene leier gassflaskene av oss.

Hva var det som førte deg inn i kredittfaget i sin tid ?

Jeg har bakgrunn fra kredittarbeid i bank. Stillingen i AGA dukket opp via bekjente, og ga en god mulighet til å kombinere generell økonomisk kompetanse, kredittforståelse og nye muligheter i en ny jobb. Men det er selvfølgelig store forskjeller i måten å jobbe på.
Les artiklen her: www.creditnews.no/Kredittprofilen_AGA_2.php
Kredittprofilen - Kredittsjef Wenche Garder og Gruppeleder Jean Andre Lindstad, NetCom

Innledningsvis i denne serien slår vi like godt til med en ”spesial” og presenterer kredittfunksjonen i NetCom, ledende aktør innen mobile kommunikasjonsløsninger.

Fortell først litt om deres tid- og erfaringer i faget. Dere har jo begge vært med i mange år, i NetCom. Det har skjedd utrolig mye siden begynnelsen på nittitallet, både i NetCom og i kredittfaget.. De første årene i NetCom var det jo om å gjøre å skape omsetning og kredittfaget hadde trange kår i utrolig risikovillige omgivelser. Over mange år, i hvert fall siden 1997, har så kredittfunksjonen blitt profesjonalisert. Det har vært store endringer i måten å tenke på, kredittmessig. Fra kun å tenke innfordring til nå å tenke mye mer helhetlig på kundepleie og se sammenhenger.

Hvilke spesielle, kredittfaglige utfordringer ser dere i egen bedrift/bransje for tiden ? Det må bli salg av Innholdstjenester, endret ringemønster, unge kunder som må lære. Viktig å finne en balansert risiko/sette riktige kredittgrenser.

Hvor stor andel av deres arbeidstid brukes til henholdsvis proaktivt kredittarbeid og mer direkte inkassorelaterte oppgaver ?

Det er vanskelig å tallfeste eksakt men vi forsøker i hvert fall å jobbe så mye proaktivt som overhodet mulig.
Les artiklen her: www.creditnews.no/Kredittprofilen_NetCom_2.php
First Previous Next Last
       
 
Fra 41 til 45 av totalt 45
 
 

CreditNews: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA