Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 25.04.2024
Foto: Advokat Tone Thomassen

Digitalt inkassovarsel

Papirløs inkasso - Advokat Tone Thomassen med foredrag på Sergels frokostseminar

ENDELIG!!!! - Kravet til «skriftlig på papir» i inkassoloven er erstattet med «skriftlig». Ny § 3a sidestiller «skriftlig» med «elektronisk kommunikasjon». Det innebærer at der hvor det før var nødvendig med godt gammeldags brev; purringer (hvor det kreves gebyr), inkassovarsel og betalingsoppfordring, nå er åpnet for å sende slike henvendelser elektronisk.

KRAV TIL "BETRYGGENDE SENDT" - Det er fremdeles et vilkår at varslene må være «betryggende sendt». Hva dette innebærer sier loven ikke noe om. Det er åpnet for at det nærmere innhold i begrepet kan utdypes i forskrifter. Foreløpig er ikke slike forskrifter gitt. Lovens forarbeider gir noen retningslinjer til hva som anses å være «betryggende». Det avgjørende er at mottaker mottar varselet på en måte som gir vedkommende god oppfordring til å lese det, slik at vedkommende kan innrette seg. EKSEMPLER NEVNT I FORARBEIDENE: - digitale postkasser hvor mottaker selv har åpnet for bruk av denne, og hvor det mottas enten SMS eller e-post slik at mottaker blir oppmerksom på at det er mottatt post. - digitale portaler som avsenderen vanligvis bruker til å kommunisere med mottakeren gjennom. Forutsetningen om at mottaker selv må ha åpnet for slik kommunikasjon, og at det mottas melding pr. SMS eller e-post, gjelder også for dette alternativet. Stikkordene her er at mottaker selv har åpnet for å kommunisere elektronisk, og at det er tilstrekkelige sikkerhetsmekanismer for at avsender har korrekt kontaktinformasjon. Vi må altså være helt sikre på at vi sender varsel til rett person!

HVA MED ORDINÆR E-POST???? - E-post kan anses for «betryggende», - igjen bare hvis mottaker har åpnet for det, eksempelvis at partene nylig har kommunisert via denne e-postadressen, og vi er helt sikre på at det er rett person. Men e-post kan være problematisk av flere grunner. Både fordi kontaktinformasjon og om e-post blir lest, er usikker. Det er også en utfordring at e-post (visstnok) lett kan komme på avveie, eller være gjenstand for hacking. Vær derfor inntil videre litt forsiktig med ordinær e-post. Som med alle nye lovendringer vet vi foreløpig lite om hvor rettsapparatet og tilsynsmyndigheter legger listen for hva som er «betryggende». Det blir spennende å se fremover.

GEBYR/INKASSOSALÆR - Her er det (foreløpig) ingen endringer. Det kan kreves ordinært gebyr/salær for varslene som før. FREMDELES KRAV TIL TYDELIGHET! - Husk at krav til innhold og tydelighet i varslene er uendret. Det må fremgå tydelig hvem som er fordringshaver, og hva varslet gjelder. Ikke fall for fristelsen å pakke inn budskapet slik at varslene kan forveksles med reklame eller «spam». Er du i tvil? Send brev!

NY INKASSOLOV "PÅ BEDDINGEN" - Finanstilsynet har bedt Justisdepartementet om lov til å lage forslag til revisjon av inkassoloven. Det blir spennende tider for alle som driver med innfordring fremover, - følg med! - - - For mer informasjon rundt dette temaet, kontakt gjerne Advokat Tone Thomassen, e-post: tone.thomassen@advokatthomassen.no. Tlf: 33 13 77 81.

05.12.17
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA