Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 20.04.2024

Stor interesse for gjeld

Flere nordmenn har behov for rådgivning knyttet til egen gjeld. Tallene fra NAVs gjeldsrådgivningstjeneste viser en kraftig økning i antall henvendelser hittil i år. Også blant Lindorffs kunder er interessen stor for gjeldsspørsmål knyttet til privatpersoner. Det ble på nytt bekreftet da vi avholdt et frokostseminar nylig.

Fredag 3. juni satte vi søkelyset på det viktige arbeidet som gjøres innen gjeldsproblematikk og gjeldsordninger. Totalt var det 110 kunder, samarbeidspartnere og ansatte som deltok på frokostseminaret på Smestad. De fikk en innføring i hva det arbeides med i det offentlige og hvordan vi i Lindorff samarbeider med andre aktører for å oppnå gode løsninger. Alle de store bankene var representert blant deltagerne, og ga gode tilbakemeldinger på foredragsholderne. Rundt 17.000 personer tok i fjor kontakt med NAVs rådgivningstjeneste 800GJELD. Ferske tall viser at antallet henvendelser økte med hele 74 prosent i årets fire første måneder. Tallene viser at det er mange som lurer på hvordan de skal håndtere egen gjeld og som strever med dette. Folk fra alle samfunnslag tar kontakt med NAV. Mange tar kontakt fordi de på en eller annen måte er rammet av oljekrisen.

Etterlyser mer sosialfaglig rådgivning. - Under frokostseminaret presenterte Egil Rokhaug, seniorrådgiver i Barne- og likestillingsdepartementet og en av landets fremste eksperter på gjeldsordningsloven, arbeidet som gjøres i samarbeid mellom blant annet NAV, Statens innkrevingssentral og Lindorff. Denne arbeidsgruppen har laget forslag til en standard for behandling av saker. Denne skal bidra til effektiv saksflyt ved gjeldsforhandlinger og utarbeidelse av utenrettslige gjeldsavtaler, samt felles og enhetlig forståelse for hvordan økonomisk rådgivning bør foregå. Rokhaug la vekt på behovet for nødvendig kompetanse for å forebygge at folk kommer i et økonomisk uføre, samtidig som han understreket at både private og offentlige aktører har et ansvar for å legge til rette for tilgjengelig og forbrukertilpasset informasjon. Rokhaug mener det er riktig å koble inn sosialfaglig rådgivning i større grad enn tidligere i forbindelse med gjeldsordninger. Dagens gjeldsordning er en form for konkurslov. Den kan ikke avhjelpe sosiale og psykososiale problemer. Det har selvsagt heller ikke namsmannen kompetanse til. Rokhaug mente derfor at det burde åpnes kanaler fra finansieringsapparatet over i det sosiale hjelpeapparatet for de som trenger det. Dette er imidlertid ikke et behov som alle gjeldsofre har, presiserte han.

Finner frem til gode løsninger. - Advokat Lotte L. Kristiansen og faglig rådgiver Kate Selsvoll ga deltagerne et innblikk i hvordan de følger opp avtaler i forhold til oppdatert rettspraksis. Gjennom to ulike caser ga de også et innblikk i hvilke trender som går igjen blant personer med offentlig gjeldsordning. De delte sine erfaringer med hvordan Lindorff kommer frem til de gode løsningene – både når det gjelder økonomi, samfunnsansvar og rettssystemet.

Trendutvikling: Økende mislighold blant de unge. - Frokostseminaret ble avsluttet av Erik Haugen som tok for seg gjeldsutviklingen i Norge og ga en statusrapport på hvordan det står til med misligholdet; både i næringslivet og hos privatpersoner. Oljekrisen merkes stadig mer og mer, og det synes i bransjene som støtter opp under oljebransjen. Eksempelvis transportselskaper og servering/overnatting. En annen tydelig trend er at misligholdet blant unge øker. I fjor viste rapporter at unge var flinke til å betale for seg, men dette har nå snudd.

Engasjerende tema. - Tilbakemeldingene fra deltagerne var i all hovedsak positive – både til oss som arrangør og valg av tema om gjeldsproblematikken. Flere av deltagerne tok seg også tid til å gi innspill på temaer for fremtidige frokostseminarer. Også her gikk temaer rundt gjeldproblematikken igjen. Forslag som ble sendt inn var blant annet inkasso – saksgangen rundt inkasso, utenrettslige og offentlige gjeldsordninger, frivillig kredittsperre, samt flere caser med eksempler på gode og dårlige resultater og flere trender innen mislighold. Med utgangspunkt i deltagernes evaluering er det tydelig at vi har truffet et aktuelt og engasjerende tema som vi kan bygge videre på; både i fremtidige frokostseminarer og andre kommunikasjonskanaler.

08.06.16
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA