Brukernavn:
Passord:
Credit News - Temasider
Startsiden Credit News
Betalingsløsninger
Cash Management
Factoring & Leasing
Fagbøker & Publikasjoner
Fakturering
IKT
Inkasso
Jobbmarked
Jus
Konkurser
Kreditt
Kurs & Konferanser
Nyheter Internasjonale
Nyheter Nasjonale
Privatøkonomi
Regnskap & Revisjon
Reklamasjoner
Økonomisk kriminalitet
Økonomisystemer
Om Credit News
Ønsker Nyhetsbrev
Kontakt oss
Bank/Finans
Autolease
Bank Norwegian
DNB Finans
Finfo
Handelsbanken
Santander
Storebrand Bank
Inkasso og fordringsadministrasjon
Aptic
Fenca
Inkassoklagenemda
Maik
NAV Innkreving
Ropo Capital
Sergel
Settl
Statens Innkrevingssentral
Virke Inkasso
Kreditt
Axeptia
Billigeforbrukslån.no
Creditsafe
Dun & Bradstreet
Eiendomskreditt
Fecma
Forbrukslån
Forbrukslån på dagen
Kjøpe Bitcoin
Kredittkort
Låne-penger.com
Lånepenger24.no
Norgeskreditt
Norsk Gjeldsinformasjon
Proff Forvalt
Regnskapstall.no
Søk Forbrukslån
UC
Kurs/Utdannelse
BDO
Deloitte
Dun & Bradstreet
EY
KPMG
PWC
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 25.04.2024
Foto: Kredinors analysesjef, Magnus Solstad.
Hvilke kjennetegn har skyldnere med flere inkassosaker?
- Et interessant tema- og spørsmål, som vel sannsynligvis plager de fleste kreditt/ inkassoansvarlige
Hos Kredinor ser vi riktignok at skyldnere med mange saker er noe overrepresentert blant enslige forsørgere og at de sjelden er blant de aller yngste, altså under 25, eller blant de eldre, her definert som 58+. Den typiske storskyldner er altså en person i alderen 35 – 45 med ligningsinntekt rundt 200 000 og uten formue som alene forsørger enten barn eller ektefelle. Magnus Solstad tok utgangspunkt i Kredinors egen portefølje.
PÅ HVILKE OMRÅDER KAN ANALYSEAVDELINGEN BISTÅ KUNDER? - Rapporter, Retroanalyse (innsikt i egen kundeportefølje - kvalitetssikring av egen kredittpolicy), Bonitetsanalyse (porteføljekvalitet), Utvikling av scorekort på søknadstidspunkt. Kredinor ønsker å gi våre kunder økt innsikt i egen inkassoportefølje. Det kan eksempelvis handle om å kartlegge kjennetegn ved dem man har på inkassolisten. Kan det tenkes at man kan redusere andelen slike kunder ved å gjøre endringer i søknadsprosessen? På den annen side er det også mulig at økt risiko mer enn oppveier for tapene som kommer, hvilket tilsier at kravene til nye kunder i så fall bør reduseres for å maksimere lønnsomhet. I en bonitetsanalyse ser vi på andelen kunder eller andel søkere som allerede er registrert med inkassosak hos Kredinor. Dersom man allerede har aktive eller nylig avsluttede inkassosaker er det en klar indikasjon på at risikoen for fremtidige økonomiske problemer er høyere. Mange av våre kunder bruker derfor bonitet som ett av flere verktøy for å bedrive porteføljestyring.
STORSKYLDNER - Definisjon av storskyldner: En skyldner som hadde flere enn 3 aktive inkassosaker høsten 2013. - Det er naturligvis ingen objektiv definisjon på begrepet “storskyldner”. Tester vi har gjort viser imidlertid at om man har fler enn 3 saker, så er sannsynligheten for at de økonomiske problemene er varige, vesentlig høyere. Det betyr at kreditor ikke kan forvente å få inn vesentlig av utestående fra denne skyldnergruppen hverken på kort eller mellomlang sikt.
Ofte er det kun banker som evner å hente inn penger fra “storskyldneren”, og det er trolig forårsaket av at banker i det alt vesentlige går rettslig med sine krav ved manglende betaling. Aldersfordelingen er meget samsvarende med «normale» skyldnere. Gjennomsnittsalder er 41 år. Betalingsproblemene er varige.
EN RIKTIG KREDITTVURDERING ER MED PÅ GJØRE JOBBEN ENKLERE FOR INKASSOBYRÅET. - Det er ingen tvil om at en godt gjennomført kredittvurdering forenkler hverdagen for Kredinor. Gitt at kredittsøkers betalingsevne er vurdert som tilfredsstillende på søketidspunkt er det langt mer sannsynlig at vi evner å løse saken. Med evne menes her at man ikke har betalingsanmerkninger og at inntekten står i rimelig i forhold til summen av eksisterende forpliktelser og nye kreditter. Til sist er det også viktig for oss å få frem betydningen av hyppig, gjerne månedlig fakturering. Det er ingen tvil om selskaper som tilbyr abonnementer: bredbånd, TV, strøm, telefoni osv. har mye å hente dersom de ikke allerede fakturer sine kunder hver måned. For mer informasjon, kontakt gjerne Kredinor, tlf. 22 00 91 00.
16.12.14
Oslo Børs-noterte Univid begjært konkurs
Varsler masseoppsigelser
Dun & Bradstreet: Forventer et konkursras på nyåret
Gikk konkurs - igjen
151 konkurser i uke 51-52, inkl. Oslo Bilspa AS, Umi Sushi AS og Spot Nattklubb AS
Firma med over 60 ansatte konkurs: – Det er ekstreme tider
Frykter eksplosjon av strømregninger som går til inkasso
Firma gikk konkurs med en gjeld på 13,3 millioner kroner
96 konkurser i uke 50, inkl. PRA Bygg AS, Tasty Thaimat AS og Den Runde Pizza AS
Oslo Børs-noterte Univid begjært konkurs
Skulle på børs med musikkprosjekt – endte i dundrende konkurs etter tap på over 80 mill.
Økt bekymring for nordmenns privatøkonomi
89 konkurser i uke 49, inkl. Totalrenovering AS, Balkongsenteret AS og Gullsmed AS
Utelivsgigant konkurs
Byggefirma slått konkurs av Skatteetaten
Nå avvikles siste del av 350-kronersgrensen
Fiskeri-selskap gikk konkurs
Rørleggerfirma gikk konkurs
Sverige: konkurser
Bilverkstedsgigant konkurs etter 60 år
Byggefirma gikk konkurs
Forbrukerrådet advarer mot å heve klagegrensen til 5000 kroner
Stenger dørene: 40 ansatte berørt
Profilert reklamebyrå konkurs
Båtbutikk gikk konkurs
Kontormøbel-firma gikk konkurs
Steinleggingsfirma gikk konkurs
Transportfirma ble tvangsoppløst
Så mye tjener staten på dårlige betalere: − Absurd
Dun & Bradstreet: Én tredel av konkurser i bygg- og anleggsbransjen
Svensk nettbutikk har begjært seg konkurs
Stort firma i oljebransjen gikk konkurs
Boligutbygger konkurs
Transportfirma ble slått konkurs
Frykt for konkursbølge for boligbyggere
Foto: adm.dir. Klaus-Anders Nysteen i Kredinor
Kredinor–sjef Klaus-Anders Nysteen får sparken
117 kan miste jobben etter entreprenørkonkurs
Cateringfirma gikk konkurs
Antall konkurser i Norge øker
83 konkurser i uke 48, inkl. Polar Cruising AS, Togreiser Nord AS og Lisa Frisør AS
Forbrukertilsynet ser på høye fakturagebyr fra teleselskap
Danmark: konkurser
Husholdningenes økonomiske fremtidstro svekkes
Staten er gjeldsinnkrever og kan hjelpe de som skylder penger
Datafirma gikk konkurs
Distribusjonsfirma gikk konkurs
Sparebankalliansene samler kreftene i felles kredittselskap
Historisk søksmål mot Google for retten i USA
Murerfirma gikk konkurs
Her er avgiftsøkningene for hver enkelt bilmodell
Hvilket problem skal inkassoloven løse?
81 ansatte mister jobben etter at bemanningsselskap går konkurs
Enorme forskjeller på billån
Samlet forbruksgjeld har økt det siste året
Dette er fullstendig krise for leasing
Foto: Marie Louise Sunde, Daglig leder i Equality Check og Ken Andersen Head of Sales & Marketing i Sergel
Sergel: Mangfold og likestilt arbeid
Nedbemanner rundt 50 årsverk
Hjørnesteinsbedrift stenger dørene
Har gått fra seks til én butikk
Bilbransjen vil ha omstridt leasing-gebyr
81 konkurser i uke 47, inkl. Bass Mat & Bar AS, ZNM Bygg AS og Kvitfjell Alpingrend AS
Wework er konkurs
Arkitektkontoret bak Ruten er konkurs for andre gang
Byggmakker er nødt til å ta krise-grep
Norges største vinbar er konkurs
Fra neste år må skattemeldingen leveres digitalt via årsoppgjørsprogram
Nå er det nye triste nyheter fra SAS
Transportselskap konkurs: 27 ansatte mister jobben
Slutt for ferjeselskap etter store pengeproblemer
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA