Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 25.04.2024
Foto: Kredinors analysesjef, Magnus Solstad.

Hvilke kjennetegn har skyldnere med flere inkassosaker?

- Et interessant tema- og spørsmål, som vel sannsynligvis plager de fleste kreditt/ inkassoansvarlige

Hos Kredinor ser vi riktignok at skyldnere med mange saker er noe overrepresentert blant enslige forsørgere og at de sjelden er blant de aller yngste, altså under 25, eller blant de eldre, her definert som 58+. Den typiske storskyldner er altså en person i alderen 35 – 45 med ligningsinntekt rundt 200 000 og uten formue som alene forsørger enten barn eller ektefelle. Magnus Solstad tok utgangspunkt i Kredinors egen portefølje.

PÅ HVILKE OMRÅDER KAN ANALYSEAVDELINGEN BISTÅ KUNDER? - Rapporter, Retroanalyse (innsikt i egen kundeportefølje - kvalitetssikring av egen kredittpolicy), Bonitetsanalyse (porteføljekvalitet), Utvikling av scorekort på søknadstidspunkt. Kredinor ønsker å gi våre kunder økt innsikt i egen inkassoportefølje. Det kan eksempelvis handle om å kartlegge kjennetegn ved dem man har på inkassolisten. Kan det tenkes at man kan redusere andelen slike kunder ved å gjøre endringer i søknadsprosessen? På den annen side er det også mulig at økt risiko mer enn oppveier for tapene som kommer, hvilket tilsier at kravene til nye kunder i så fall bør reduseres for å maksimere lønnsomhet. I en bonitetsanalyse ser vi på andelen kunder eller andel søkere som allerede er registrert med inkassosak hos Kredinor. Dersom man allerede har aktive eller nylig avsluttede inkassosaker er det en klar indikasjon på at risikoen for fremtidige økonomiske problemer er høyere. Mange av våre kunder bruker derfor bonitet som ett av flere verktøy for å bedrive porteføljestyring.

STORSKYLDNER - Definisjon av storskyldner: En skyldner som hadde flere enn 3 aktive inkassosaker høsten 2013. - Det er naturligvis ingen objektiv definisjon på begrepet “storskyldner”. Tester vi har gjort viser imidlertid at om man har fler enn 3 saker, så er sannsynligheten for at de økonomiske problemene er varige, vesentlig høyere. Det betyr at kreditor ikke kan forvente å få inn vesentlig av utestående fra denne skyldnergruppen hverken på kort eller mellomlang sikt.

Ofte er det kun banker som evner å hente inn penger fra “storskyldneren”, og det er trolig forårsaket av at banker i det alt vesentlige går rettslig med sine krav ved manglende betaling. Aldersfordelingen er meget samsvarende med «normale» skyldnere. Gjennomsnittsalder er 41 år. Betalingsproblemene er varige.

EN RIKTIG KREDITTVURDERING ER MED PÅ GJØRE JOBBEN ENKLERE FOR INKASSOBYRÅET. - Det er ingen tvil om at en godt gjennomført kredittvurdering forenkler hverdagen for Kredinor. Gitt at kredittsøkers betalingsevne er vurdert som tilfredsstillende på søketidspunkt er det langt mer sannsynlig at vi evner å løse saken. Med evne menes her at man ikke har betalingsanmerkninger og at inntekten står i rimelig i forhold til summen av eksisterende forpliktelser og nye kreditter. Til sist er det også viktig for oss å få frem betydningen av hyppig, gjerne månedlig fakturering. Det er ingen tvil om selskaper som tilbyr abonnementer: bredbånd, TV, strøm, telefoni osv. har mye å hente dersom de ikke allerede fakturer sine kunder hver måned. For mer informasjon, kontakt gjerne Kredinor, tlf. 22 00 91 00.

16.12.14
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA