Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 20.04.2024
Foto: Adm. direktør Sven Ingebretsen i Sergel og Advokat Tone Thomassen.

Advokat Tone Thomassen på Sergel-dagen 2014

- Viktig med godt samarbeid mellom fordringshaver og inkassator

Torsdag 11. september arrangerte Sergel Norge sin tiende Sergel-dag, på Radisson SAS Plaza Hotel i Oslo. Advokat Tone Thomassen har bred erfaring fra juridiske problemstillinger innen inkassofaget og har bl.a. jobbet som sekretariatsleder for Inkassoklagenemda. Hennes foredrag på Sergel-dagen 2014 gav faglig påfyll for deltakerne og omhandlet, blant annet, forutsetninger for å kunne sende saker til inkasso, og omtvistede krav i inkassosammenheng.

Å få inn pengene, med god kundebehandling, det jobber Sergel med daglig. Et rettslig godt fundert kravsgrunnlag er viktig. Temaer som krav til tydelighet, kravene til et inkassovarsel og konsekvenser hvis det er feil i dette, samt hvilket krav som er gjenstand for inkasso ble gjennomgått, i tillegg til hvilke vurderinger som må gjøres dersom skyldner fremmer innsigelser til kravet.

En av Tone Thomassens kjepphester er dette med at inkasso er et samarbeid mellom fordringshaver og inkassator. God kommunikasjon mellom fordringshaver og inkassator en forutsetning for vellykket inkasso. Dette gjelder særlig informasjon om evt. innsigelser fra skyldner, og ikke minst er det viktig at fordringshaver raskt gir tilbakemelding til inkassator når innsigelsene er oversendt fordringshaver for uttalelse. Dette gjelder også forespørsel om dokumentasjon. Det er i strid med god inkassoskikk å drøye for lenge med å gi svar på en innsigelse til skyldner, og inkassoforetaket har ikke annet valg enn å avslutte saken hos seg dersom fordringshaver ikke innen noen få måneder gir en tilbakemelding som kan formidles skyldner.

For å høyne kvaliteten i innfordringsarbeidet, er det en fordel at inkassator har kompetanse om kravene og ikke minst grunnlaget for kravene til fordringshaver. Dette gjelder både avtaler og standardvilkår. På denne måten kan inkassoforetaket ofte selv besvare innsigelsene som fremkommer, hvilket gir et godt grunnlag for effektiv innfordring. Det viktigste er imidlertid at da settes inkassator i stand til å gi kundene til fordringshaver gode og riktige svar, - hurtig. Og det er god kundebehandling.

Avslutningsvis gikk advokat Thomassen gjennom noen saker/avgjørelser fra Inkassoklagenemdas virksomhet (f.eks. «Manglende vurdering av innsigelse før iverksettelse av inkasso»). Husk! Inkassovarsel og betalingsoppfordring MÅ fremdeles sendes skriftlig, på papir.

23.09.14
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA