Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 23.04.2024
Foto: Advokat Stine Andreassen hos Conectos juridiske avdeling på Hamar påpeker at det er viktig å opptre korrekt i forbindelse med utsendelse av inkassovarsel.

«Feilskjær» i forhold til inkassoloven kan koste deg dyrt

”Feilskjær” i forhold til ulike bestemmelser i inkassoloven er et stadig tilbakevendende tema i Inkassoklagenemnda. Fordringshaver kan miste retten til å kreve inkassoomkostningene erstattet av skyldneren ved overtramp i relasjon til god inkassoskikk eller kravene som stilles til et inkassovarsel.

Inkassovarsel, purring og betalingspåminnelse må være klare og utvetydige

Det er for eksempel viktig at et inkassovarsel er klart og utvetydig. I sak nummer 42-2012 hadde fordringshaver brukt uttrykket «betalingsvarsel» som overskrift i inkassovarslet. Nemnda uttalte at dette da gav inntrykk av faktisk å dreie seg om et betalingsvarsel og ikke et inkassovarsel, selv om innholdet for øvrig i varslet var klart nok. Tilsvarende vil gjelde for begrep som «purring» og «betalingspåminnelse». Skyldneren i nevnte sak pliktet således ikke å erstatte fordringshaverens inkassoomkostninger. Nemnda kom til det samme resultatet i sak nummer 54-2012 hvor oppsigelsen lød på ett beløp, mens girodelen i inkassovarslet hadde et lavere beløp. Nemnda mente dette skapte uklarhet om kreditten var oppsagt i sin helhet og hvilket beløp klager faktisk var skyldig.

God inkassoskikk

Det er for øvrig i strid med god inkassoskikk å bruke inkassometoder som utsetter noen for urimelig påtrykk, skade eller ulempe. I flere avgjørelser i den senere tid har nemnda gitt uttrykk for at det er i strid med god inkassoskikk å skrive for eksempel «ytterligere kostnader vil påløpe» eller «inkassosalær vil påløpe» i inkassovarslet. Nemnda mener dette gir uttrykk for at en oversittelse av betalingsfristen i inkassovarslet uten videre vil medføre økte kostnader. Dette er ikke korrekt sett hen til at skyldneren ikke vil være ansvarlig for inkassoomkostningene dersom han fremmer innsigelser som han har rimelig grunn til å få vurdert. Nemnda fremholder således at slike utsagn øker betalingspresset og utsetter klager for et urimelig påtrykk i strid med god inkassoskikk.

26.06.13
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA