Sergel we care
Credit News
Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm
Dato: 25.04.2024
Foto: Ane Wiig Syvertsen er Direktør for Salg og Marked i Conecto

Rykter sprer seg fort i sosiale medier – velg et inkassobyrå som verner om din merkevare

Noen ganger ønsker du å bli omtalt i avisa eller på sosiale medier på grunn av noe bra bedriften har gjort

Det kan være gode resultater, nye metoder eller en ansatt som har utmerket seg. Men stort sett ønsker du å unngå å havne i spaltene, for det kan ofte handle om en negativ opplevelse for dine kunder.

Så hvordan skal du unngå å havne i avisa hvis du ikke vil? Hvordan tar du vare på din merkevare, og hvordan sikrer du at bedriften din ikke blir hengt ut i sosiale medier? Det enkle svaret er selvsagt at du ikke må gjøre noe som skaper grunnlag for negativ omtale. Men det blir for lett. For kundens opplevelse med din bedrift er lang, fra oppmerksomhet til gjennomført betaling. Underveis kan mye skje. Så har du egentlig oversikt over hele kundereisen? Også den som handler om inkasso?

KUNDERELASJONER

Faktum er at du har en relasjon til kunden hele veien, også etter at fordringene er overlatt til inkassoselskapet. Og da gjelder det å velge sitt inkassoselskap med omhu. Det finnes nemlig inkassoselskaper som ikke akkurat imponerer myndighetene. "Vi må ta et inkassooppgjør", har forbrukerdirektør Randi Flesland sagt til E24, og peker spesielt på at noen inkassoselskaper sender ut krav som er direkte ugyldige. Resultatet av slike krav er misfornøyde forbrukere. Da er veien kort til Facebook eller avisspaltene.

Men det er ikke bare Forbrukerrådet som følger med. Det gjør også Finanstilsynet. Finanstilsynet fører en oversikt over antall klager på inkassoselskapene, og dette gir deg en viss pekepinn på kvaliteten til disse selskapene. Det er også blitt lettere å klage, og det gir enda større gjennomsiktighet i bransjen.

Les mer - Rykter sprer seg fort i sosiale medier – velg et inkassobyrå som verner om din merkevare

10.04.18
Personvernerklæring for Credit News NUF
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2024 Credit News
Org.nr.: 988 295 515 MVA