Ingun L. Johnsen - Ringnes


  Kredittprofilen - Credit Manager Ingun L. Johnsen, Ringnes AS

- kredittsjef med utstrakt salgserfaring.

Credit News har avtalt møte med Credit Manager Ingun L. Johnsen hos Ringnes, øverst på Grunerløkka i Oslo. Ingun har arbeidet lenge med kreditt/innfordringsrelaterte oppgaver, i tillegg til å ha lang fartstid innenfor salg. Det siste er forøvrig meget sjeldent for kredittsjefer i norsk næringsliv.

Ingun, fortell oss først litt om selskapet?

Ja, Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 1600 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group som er verdens femte største bryggerikonsern. Nylig kjøpte forøvrig Carlsberg også en del av Scottish & Newcastle, så nå er vi blitt enda større. Ringnes leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet. Driftsinntektene i 2006 var på 2,7 milliarder kroner.

Når begynte du i selskapet?

Jeg begynte her i 1990 innenfor salg, og var bla. Key Account på utelivssiden.

Hva holdt du på med før det?

I 1979 var jeg ferdig med Siviløkomstudiet på BI og begynte så å jobbe i Tybring Gjedde ASA. Var salgssjef der i 10 år, for offentlig sektor.

Tilbake til Ringnes. I 1999, etter mange år som Key Account, begynte du med kreditt i Ringnes. Hva trigget det?

For det første har jeg alltid likt tall (ref. utdannelsen) og vært fasinert av dette med at salget ikke er fullført før betaling har skjedd. Jeg syntes også det var en spennende kombinasjon med min bakgrunn fra salg og mente at dette kunne tilføre noe til kredittarbeidet – for vi er jo også selgere både overfor eksterne kunder og internt.

Fortell oss litt om kundemassen?

For det første har vi kjedene innenfor dagligvarehandelen, hotell og restaurant, så har vi bensinselskapene, og en rekke kommunale foretak samt den lille kiosken på hjørnet eller 17. mai komiteen, så spennet er stort.

Vi har totalt ca 15.000 aktive kunder, og utsteder ca 500.000 fakturaer årlig. Antall inkassosaker er lavt; ca. 700.

Hvordan er, kort fortalt, deres opplegg, mht kreditt/inkassoaktiviteter?

For det første har vi relativt korte betalingsbetingelser, vi er kjappe til å purre, og sette på kontant. Vi har innført bankterminaler i våre distribusjonsbiler, og har gode samarbeidspartnere på inkasso. I tillegg må jeg understreke av jeg har en gjeng med utrolig engasjerte og dyktige medarbeidere.

Ellers kan nevnes at Tap på kundefordringer er inne som en del av scorecardet til Salg.

Hvor mye ressurser brukes- og til hva?

Innenfor account receivable er vi nå 8 personer, pluss meg. Jeg rapporterer forøvrig til CFO.

Totalt ansvarsområde innen kredittavdelingen er vanlig reskontroarbeid, print/utsendelse faktura, purringer osv, og i tillegg ligger kjøreoppgjør og masterdata innenfor min gruppe. Dette relativt brede ansvarsområdet medfører også at vi får bredere kontaktflate internt i organisajonen. Det synes jeg er positivt.

Fra venstre: Espen Hamnvik, Brita Tennes, Wenche Hexeberg, Terje Tønnesen, Atif Minhas, Synnøve Trana, Aleksandra Malinska, Marit Bjørnerud, Ingun Lillebo Johnsen

Kredittavdelingen: Fra venstre: Espen Hamnvik, Brita Tennes, Wenche Hexeberg, Terje Tønnesen, Atif Minhas, Synnøve Trana, Aleksandra Malinska, Marit Bjørnerud, Ingun Lillebo Johnsen

Hvor stor andel (prosentvis) av din arbeidstid bruker du til hhv. proaktivt kredittarbeid og mer direkte inkassorelaterte oppgaver?

Jeg vil si at det meste av min tid går til lederoppgaver, interne prosjekter og arbeid med retningslinjer og policies med bakgrunn i at det er flere fagområder innenfor min gruppe. Det viktigste for meg er å legge til rette for at førstelinje mot kunden selv kan ta avgjørelser og har myndighet til det.

Ingun, hvilke krav stiller du til hhv. kredittopplysningsbyrået og inkassobyrået?

Kredittopplysningsbyrået vurderes etter alder på informasjon, men det er også viktig at informasjon er lett tilgjengelig i et brukervennlig format, og selvfølgelig at prisen for tjenesten er på et riktig nivå.

Vi bruker to byråer da jeg tror det er viktig med konkurranse også innefor dette området, og inkassobyrået må være villig til å ha et tett samarbeid med oss. Vi har en god dialog med våre byråer, og de hospiterer hos oss en gang pr. mnd.

Hvem er din leverandør av kredittopplysninger?

Det er Dun & Bradstreet. Forøvrig innhenter vi også en del informasjon fra Bedriftsdatabasen.

Hvilke inkassobyråer benytter du?

Vi bruker KrediNor og Conecto, og er som sagt, svært fornøyd med samarbeidet med disse.

Har bedriften en nedfelt kredittpolitikk og/eller en kreditthåndbok?

Ja, vi har en kredittpolicy fra 2004 som med noen få oppdateringer fortsatt gjelder.

Outsourcer dere noen kredittoppgaver?

Vi jobber i disse dager med å flytte en del av backoffice oppgavene til Carlsberg's shared servicecenter i Poznan i Polen. Overgangen blir 1. mai. Dette medfører noe nedbemanning innenfor AR området, men førstelinje ut mot kunde blir ikke berørt.

Ingun, hva vektlegger du i din perioderapportering?

Jeg rapporterer/kommenterer til ledelsen kvartalsvis om utvikling på forfalte og utestående fordringer, samt utvikling på engasjement, tap og kredittid.

Selv med din lange fartstid fra salg tar vi sjansen: Hvordan er ditt samarbeid med salgsfunksjonen?

Det er veldig bra. Det gjelder å ”selge” kredittfaget internt og få fokus på nettopp dette at salget ikke er gjort før fakturaen er betalt. I tillegg må vi jobbe for at salg ser oss som støttespillere som kan bidra til gode kunderelasjoner. Det er også viktig at vi deltar tidligst mulig i forbindelse med nye kontrakter.

Hvordan ser du på kredittfagets "standing" i norsk næringsliv i dag?

Tror det er ganske store forskjeller mellom bransjer og bedrifter men generelt blir kanskje faget sett på som litt ”sidrumpa”?

Hva blir den største utfordringen for norske kredittsjefer fremover?

Endret holdning til det å ville gjøre opp for seg. Det hjelper ikke lenger at man har hatt relasjoner over lang tid. Tror også økt antall konkurser vil bli en utfordring. I tillegg ser vi at det blir nye konstellasjoner på kundesiden som gir større makt, og vi jobber under stadig større press og krav om økt tempo. Dette stiller nye krav til verktøy som støtter raske beslutninger.

Til slutt Ingun, hva liker du å gjøre i fritiden?

Vi har to hunder som skal mosjoneres og jeg er generelt glad i friluftsliv. I mange år har jeg også jobbet med økonomi i Lambertseter Svømmeklubb, men har nå trukket meg tilbake. Forøvrig kan nevnes at jeg er med i NHOs prosjekt ”Female Future”.

Credit News takker for en hyggelig kredittprat og ønsker Ingun og Ringnes lykke til fremover.

Ringnes