Foto: Kredittsjef Tone Stømner, Elektroskandia AS
Foto: Kredittsjef Tone Stømner, Elektroskandia AS

Kredittprofilen – Kredittsjef Tone Stømner - Elektroskandia AS

 
- Tone, hva er din viktigste oppgave i ES som leder for kredittavdelingen? Hovedsakelig skal jeg sørge for at vi selger på kreditt med minst mulig tap. Det vil si at de rutiner vi har følges og fungerer. Ellers er det bl.a rapportering til eiere, oppfølging av kredittdager vs betalingsbetingelser, sørge for garantier eller forsikring av kundefordringene og dialog alle veier.
 
1. Aller først, Tone, fortell litt om Elektroskandia Norge AS.
Ja, Elektroskandia Norge AS ble etablert i 1897 av Ing.Per Kure som via Norsk Motor- og Dynamofabrikk og er, etter flere fusjoner opp i gjennom med Norsk Motor- og Dynamofabrikk/ National Elektro/ ABB og ASEA Skandia, blitt til Elektroskandia Norge AS som vi heter i dag. Vi er Norges ledende elektrogrossist med en omsetning i fjor på nesten 2,3 mrd. Vi er eid av det børsnoterte franske selskapet Rexel som er verdens største elektrogrossist. Rexel er nr 1 globalt, nr 2 i Europa og nr 1 i Norge.
 
2. Hva slags kunder har dere?
Vi har fire hovedsegmenter som er installatører, E-verk, industri og offshore. Totalt har vi ca 3000 kunder (org.nr) men med prosjekter utgjør det totalt ca 7300 kundenr til oppfølging.
 

3. Noen spesielle utfordringer?

Vi som elektrogrossist kommer, når det gjelder eksempelvis el-entreprenørene, sent inn i en byggeprosess. Dette betyr at budsjettering og avsatte midler til å betale de siste håndverkere til tider kan være vanskelig. Dette igjen påvirker oss som grossist.
 
 
4. Når startet du i kreditt- og inkassofaget?

Jeg gikk over på kredittavdelingen i Europay Norge AS i 1998, hvor jeg var i 7 år. I 2005 begynte jeg her på Elektroskandia Norge hvor jeg i tillegg til min portefølje satt som stedfortreder for kredittsjefen og rapporterte til eierne. Har nå sittet litt over et år som kredittsjef.

 
5. Hvordan er kredittfunksjonen organisert?
Jeg rapporterer til økonomidirektør, og på min avdeling er vi totalt 5 stk inkl. meg. Porteføljen av kunder er delt rent geografisk på tre av de, og sistemann sitter med kontantsalg og større kjeder og kunder.
 
6. Hva er din viktigste oppgave i ES som leder for kredittavdelingen?
Hovedsakelig skal jeg sørge for at vi selger på kreditt med minst mulig tap. Det vil si at de rutiner vi har følges og fungerer. Ellers er det bl.a rapportering til eiere, oppfølging av kredittdager vs betalingsbetingelser, sørge for garantier eller forsikring av kundefordringene og dialog alle veier.
 
7. Hvordan prioriterer du arbeidstiden innenfor ditt arbeidsområde?
Til tider kan det være vanskelig å prioritere det ene fram for det andre, for i et salgsøyeblikk skal gjerne alt det praktiske være på plass ’helst i går’. Men sikkerhet i salget, kontroll på hva som er av utestående fordringer og hvilke kunder som krever mer fokus er viktig.
 
8. Outsourcing av kredittoppgaver?
Vi har ingen outsourcing ut over inkassodelen.
 
9. Hvilke krav stilles til inkassobyrået og kredittopplysningsbyrået?
Fra kredittopplysningsbyrået skal vi ha korrekte opplysninger og de skal være best mulig tilgjengelige. Inkassobyrået bør på lik linje gi oss den til en hver tid relevante informasjon i våre pågående saker, og inneha den faglige kompetanse til å inndrive mest mulig for oss.
 
10. Leverandør, kredittopplysning
Dun & Bradstreet.
 
11. Inkassobyrå
Kredinor.
 
12. Bedriftens målsetning på tap på fordringer, kredittid og aldersfordeltingen i kundeporteføljen?
Målsetningen er selvsagt minst mulig tap, lavest mulig kredittid og ung alder på fordringene. Kravene fra våre eiere er klare, og i forhold til Rexelgruppen er vi en av de beste i klassen. God dialog med kundene, ukentlig oppfølging av forfalte poster, saldo og evt. økende kredittid gir oss en god oversikt på kundene.
 
13. Forsinkelsesrente
Vi benytter den til en hver tid gjeldende rentesatsen.
 
14. Kredittpolitikk?
Ja, vi har en kredittpolicy som inngår i kvalitetsrutinene under ISO 9001.
 
15. Vektlegging i perioderapporter?
Kreditt dager, både bevilgede og benyttede, tap på fordringer, kontantstrøm, aldersfordeling av fordringer og reklamasjoner.
 
 
16. Samarbeid med markeds- / salgsavdeling?
Vi har et veldig bra salgsapparat og den gode dialogen vi har mellom kredittavdelingen og uteselgere/salgssjefer gjør at vi får fulgt opp kundene på en bra måte. Salg har intet direkte ansvar hva gjelder innkreving, men vi samarbeider aktivt i de tilfeller der det gir oss den beste løsningen.
 
17. Kredittfagets standing i norsk næringsliv i dag?
Det har skjedd en gradvis endring over tid hvor kredittfaget og viktigheten av dette har fått større fokus. Jeg som kredittsjef ser naturlig nok på dette som positivt. Våre arbeidsoppgaver og det fagfelt vi jobber med påvirker bedriften i vesentlig grad.
 
18. Største utfordring for norske kredittsjefer fremover?
Krav fra kunder spisses og de økonomiske tider er i stadig endring, så det å holde trykket oppe for både å kunne tilby kundene det de vil ha samtidig som vi sikrer oss best mulig er viktig.
 
19. Engasjert i kredittfaget, utenom jobben?
Nei.
 
20. Hva er din oppfatning av det som finnes av kurs- og utdannelsestilbud innen kredittfaget?
Utdanningstilbudet er bra. Kunne sikkert vært spisset mer. Kurs dukker stadig opp i nye former og det er bra.
 
21. Rekruttering. Hva ser du etter?
Ved rekruttering søker jeg hovedsakelig personer med relevant utdannelse og erfaring fra kredittarbeid. Vi jobber tett sammen på vår avdeling og skal det daglige samarbeidet fungere må vedkommende passe inn, og en miks av menn og damer er positivt.
 
22. Hva er hovedårsaken til at du er i kredittfaget ?
Det er vel så enkelt at jeg havnet inn i det ved en tilfeldighet, tok kredittfaglig utdannelse og her er jeg fortsatt i dag.
 
23. Portalen Credit News i det totale informasjonsbildet?
Jeg synes sidene er veldig bra. Det er variert informasjon hva gjelder kurs, utdannelse, aktuelle saker og hendelser, etc.
 
24. Hva gjør du, ved siden av jobben ?
Vi har to gutter på hhv. 7 og 10 år som er aktive i fotball, ikke bare på banen selv men også i tippeligaen og alle de andre ligaer som sendes på tv, så det blir naturlig nok mye fotball på meg. Ellers liker jeg å jogge i skogen og tar mer enn gjerne en fjelltur. Jeg er med i friluftsgruppa på jobben, så fjellturer, rafting, skiturer og annet er midt i blinken.
 
Credit News takker Tone så mye for at hun stilte opp og ønsker henne og Elektroskandia lykke til fremover.
 
 
Fagartikkel av Owe Rud, Credit News.
 
 

CreditNews: Nyheter og faginformasjon om praktisk økonomi og pengestrøm

 
Redaktør Owe Rud - www.creditnews.no - Copyright © 2009 Credit News - Org.nr.: 988 295 515 MVA
 

Credit News

Nyheter og faginformasjon

30.000 leser vårt ukentlige nyhetsbrev !