Hva mener du generelt er Kredittsjefens viktigste oppgaver i en bedrift ?
|
Å minimalisere tap på utestående fordringer gjennom effektive faktura-, purre- og
inkassorutiner. Det er også viktig å ha god kontakt med salg og drift, slik at man har gode rutiner vedrørende kreditt, innsalg og reklamasjoner. Ovennevnte rutiner gjør at man har god oversikt over egen kundemasse.
|
Hvor stor andel (prosentvis) av din arbeidstid bruker du til hhv proaktivt kredittarbeid og mer direkte inkassorelaterte oppgaver ? |
Her vil jeg anslå circa 30/70. |
Hvilket opplegg har bedriften mht behandling/oppfølging av betalingsinnsigelser ? |
Reklamasjon og purrestopp merkes i reskontro. Reklamasjon behandles av drift/salg.
All korrespondanse kan følges historisk.
|
Outsourcer dere noen kredittoppgaver ? |
Ja, inkasso - bruker to selskap.
Ellers benytter vi Itella Information til å distribuere fakturaene våre.
|
Kaare, hvilke krav stiller du til hhv kredittopplysningsbyrået og inkassobyrået ? |
Kredittopplysningsbyrået må kunne tilby rask og korrekt oppdatering av databaser og integreringsmuligheter i økonomisystem.
Inkassobyrået må kunne vise til høy løsningsgrad , gode rapporteringsverktøy, profesjonell saksbehandler, god advokatbistand og proaktivitet vedrørende arbeidsmetoder.
|
Hvilken leverandør tar du kredittopplysningene fra ? |
Fra Dun & Bradstreet. |
Hvilke inkassobyråer benytter du ? |
Vi benytter KrediNor og SkanKred. |
Aggregates |
|
The features of aggregates as high quality raw material for ready mixed concrete and concrete products depend on the specifics of the quarries from which they originate.
Aggregates are further used for structural fill, road base, railway ballast and many other applications. |
|
Hvilket økonomisystem benytter bedriften- og hva er dets styrker/svakheter, sett fra
ditt ståsted ?
|
SAP økonomisystem. I tillegg fakturerer noen av våre selskaper i andre forsystem.
Styrker:
Stabilt, rask rapportergenerator
Svakhet: stort system med lite spesifikke rapporter som er tilpasset kreditt/inkassofunksjon .
Mye "klipp og lim". Rapporter må derfor ofte egenutvikles.
|
Har bedriften omsetning i utlandet og i tilfelle ja, forgår dette på kreditt eller
er det sikret ?
|
Ja, i flere land bla. Sverige, Danmark, Nederland og Færøyene. Dette foregår på kreditt. |
Hva er bedriftens målsetting for hhv tap på kundefordringer, kredittid og
aldersfordelingen i fordringsmassen ?
|
Lavest mulig tap på krav, lavest mulig kredittid. |
Hvilken forsinkelsesrentesats benytter bedriften- og hvorfor ? |
Den til enhver tid gjeldende lovbestemte rentesats. |
Har bedriften en nedfelt kredittpolitikk og/eller en kreditthåndbok ? |
Ja, bedriften har nedfelte kredittretningslinjer som følges. |
Hva vektlegger du i dine perioderapporter/statusrapporter ? |
Månedlig :
Aldersfordelt utestående – totalt og pr. forretningsområde - mnd utvikling
Kredittsjekk/oppdatering av kunder. Ekstra kontroll på evt.nye kunder.
Mnd/ akkumulert taptotalt og pr forretningsområde.
Inkassostatistikk.
Kredittid.
|
Hvordan er ditt samarbeid med salgsfunksjonen ? |
Det er generelt godt. Jeg har kvartalsvise statusmøter med salg, samt deltakelse på regionsledermøter. |
Concrete |
|
Concrete-like building materials were already used by the ancient Romans. Concrete, the compound formed out of binders, such as cement, and aggregates, such as sand and gravel, has become an integral component in modern architecture and construction engineering.
|
|
Hvordan ser du på kredittfagets "standing" i norsk næringsliv i dag ? |
Det er tydelig at næringslivet i dag, i større grad enn tidligere, ser viktigheten av at denne funksjonen fungerer optimalt. Den kredittfaglige utdannelsen "Credit Management" på BI har også satt større fokus på kredittfaget som eget fagfelt og viktigheten av dette. |
Hva blir den største utfordringen for norske kredittsjefer fremover ? |
Mange selskap vil slite og ting vil skje fort. Det er derfor svært viktig at kredittrutinene som nevnt tidligere fungerer som de skal - fra innsalg til inkasso. På denne måten vil man til en viss grad kunne begrense mulige fremtidige tap, selv om antall konkurser mest sannsynlig vil øke betraktelig den nærmeste tiden. |
Har du vært- eller er du pt engasjert i noen form for kredittarbeid utenom bedriften ? |
Nei. |
Hva er din oppfatning av det som finnes av kurs- og utdannelsestilbud innen kredittfaget ? |
Credit Management via BI er veldig bra.
I tillegg arangeres det en rekke kurs, for eksempel via inkassobyråene og kredittopplysningsbyråene, samt diverse fagseminarer.
|
Hva ser du først og fremst etter når du vurderer nye kandidater til kredittstillinger ? |
Kompetanse, evne til å se helhet i produksjon og evne til å kommunisere. Må kunne ta vare på kundene. |
Hva er hovedårsaken til at du fremdeles er så interessert i kreditt/inkassofaget ? |
Det er givende å bygge opp og strukturere produksjonsrutiner, og se at dette gir fornøyde kunder.Man ser helheten i produksjonen, og hva som kan gi resultater. Jeg har kontakt med mye folk på forskjellige områder, blant annet salg, drift og kunder. |
Hvordan ser du på kredittportalen Credit News i det totale informasjonsbildet ? |
Veldig bra. Spørsmål og endringer som foregår i faget kan enkelt fanges opp og oppdateres via portalen. Dette være seg forslag til lovendringer, foretatte lovendringer, kurs, innslag fra konferanser, samt faglige innspill fra diverse fagpersoner og instanser. |
Avslutningsvis, Kaare, hva liker du å gjøre i fritiden ? |
Jeg er småbarnsfar og liker å være sammen med familien. Forøvrig er jeg veldig glad i musikk og prøver å få med meg noen konserter innimellom. I tillegg følger jeg både norsk og engelsk fotball med stor interesse. |
Credit News takker for en hyggelig og interessant kreditt/inkassoprat og ønsker Kaare og Heidelberg Cement lykke til fremover. |
|
|