Solveig, kan du fortelle oss litt om din bakgrunn og yrkesaktive karriere? |
Etter endt utdannelse, begynte jeg i et større norsk industriselskap med virksomhet over hele verden. Etter noen år i Sales/Marketing, tok jeg en Master i ”International Business Administration” og gikk over til Finans/Cash Management og bygget opp en sentralstyrt Cash Management-funksjon i selskapet. |
Da jeg begynte i Handelsbanken i 2006 var – og er fortsatt Cash Management et satsningsområdet hvor det skjer veldig mye innen så vel produkt- som organisasjonsutvikling. |
Vi jobber tett med kundene våre og satser på å være gode analytikere og rådgivere. Det er hard konkurranse der ute, men vi har et bredt utvalg av markedsledende produkter og tjenester innenfor Cash Management (Betalingsløsninger, Fakturatjenester, Likviditetsstyring og International Cash Management). Disse produktene og tjenestene har som formål å effektivisere den daglige likviditetsstyringen i bedriften med tanke på betalinger, kortsiktige fordringer og gjeld. |
Navnet Handelsbanken kan kanskje forlede noen til å tro at dere er en bank for næringslivet? |
Ja, noen tror kanskje det, men vi er nesten like store på personmarkedet som i bedriftsmarkedet. |
Dere åpner stadig nye kontorer og mener at lokal tilstedeværelse gir bedre lokal service? |
Lokal tilstedeværelse er vårt særpreg. Vi har ingen sentralt styrte salgskonkurranser eller salgskampanjer, og deler ikke inn kundene våre i grupper eller konsepter. Vi er opptatt av at kundene skal være fornøyde med de løsningene vi tilbyr, og tar derfor alltid utgangspunkt i kundenes behov fremfor rent salg av produkter og tjenester. |
Dette mener vi er grunnen til at Handelsbanken i år igjen kåres til banken med de mest fornøyde kundene, ref. EPSI Kundeundersøkelse Bank 2007. Det kommer også frem i undersøkelsen at vi leverer høyt over alle de andre bankene når det gjelder kundenes tilfredshet, samtidig som det er våre kunder som har høyest forventninger til banken sin. |
For øvrig er Handelsbanken er et av Nordens største finanskonsern med ca. 10 500 ansatte, 600 kontor og en forvaltningskapital på SEK 1 950 mrd. I Norge har vi 47 kontor. Utenom Norden er Handelsbanken representert i 20 land. |
Jeg trives godt i Handelsbanken, og vil påstå at vi har motiverte ansatte med stor breddekompetanse. Vi har en flat organisasjon, med lite byråkrati og hver enkelt medarbeider har et bredt ansvarsområde. Handelsbank kontorene har gode fullmakter og gjør det meste selv; godt støttet av de sentrale fagavdelingene. Dette betyr at vi i Handelsbanken har korte beslutningsveier og kan møte kundens krav og behov så vel lokalt som sentralt. |