Kredittprofilen – Kredittsjef Kjetil H. Liland, GNT Norway AS


  Kredittprofilen – Kredittsjef Kjetil H. Liland, GNT Norway AS

- Kredittsjef med styreerfaring fra inkassobransjen

Litt om selskapet først, Kjetil ?

GNT Norway AS er en ledende volumdistributør av IKT produkter til IT-forhandlere i Norge. Vi er i Norge lokalisert i Sandefjord og Lysaker. Vårt fokus er volumsalg og logistikk. GNT er en del av ALSO Holding AG som er børsnotert i Sveits. Vi er i 7 europeiske land og er Europas 3. største IT distributør. Vi er total 1.670 ansatte og omsatte i 2008 for NOK 28 milliarder, herav i Norge 115 ansatte og omsetning NOK 2 milliarder.

Hvordan ser kundemassen ut, i korte trekk ?

Vår kundemasse er kun IT-forhandlere, stort sett alle som videreselger PC, servere, pereferi og software. Vi har ca. 2.700 kunder.

Spesielle utfordinger med disse, utenom de utfordingene som finanskrisen eventuelt steller i stand ?

Egentlig ikke, de utfordringene kommer i så fall godt i skyggen av finanskrisen. IT-bransjen har blitt en mer voksen bransje år etter år, og kunder og nøkkelpersoner kjenner vi stortsett godt. Vi vet hvordan vi ønsker å samarbeide, hvor vi er gode og skal hjelpe hverandre til å få det endelige salget. Finanskrisen har naturligvis forstyrret utvikling, og da noe hardt mot enkelte. Jeg ser generelt at en god del selskap innen IT-bransjen som har gode resultatregnskap, med fordel burde styrket balanseregnskapet mer, da sammenlignet med en del andre bransjer.

Kjetil, når begynte din karriere i kredittfaget ?

I februar 1998 begynte jeg på kredittavdelingen. Da fikk jeg føre innbetalinger og etter et par måneder begynte jeg med collection og inkasso. Siste halvdel av 1999 fikk jeg muligheten til å få ansvaret for avdelingen, den gang 9 ansatt på kreditt.

Hvordan er kredittfunksjonen organisert- og hvem er din nærmeste overordnede ?

Vi har i dag 6 (herav 4 deltidsstillinger) meget dyktige og erfarne kredittkonsulenter + meg selv. Vi er under økonomiavdelingen og jeg rapporterer til CFO.

Hva mener du generelt er Kredittsjefens viktigste oppgaver i en bedrift ?

Tilrettelegge økt omsetning til minst mulig risiko. Dette gjøres ved å identifisere og til en hver tid inneha så ny og bred informasjon som mulig. Være effektiv på innbetalinger, collection og inkasso. Besvare kunder på reklamasjoner og kommunisere høflig men bestemt. Følge med i markedet på potensielle samarbeidspartnere mener vi er riktig for avdeling og bedrift.

Hvor stor andel (prosentvis) av din arbeidstid bruker du til hhv proaktivt kredittarbeid og mer direkte inkassorelaterte oppgaver ?

Oppgjennom årene har prosenten endret seg av forskjellige årsaker, men føler vi de siste 2 årene har mer tid til mer proaktivt kredittarbeid enn inkassorelaterte oppgaver. Selv bruker jeg ikke mange timene i måneden på inkassorelaterte oppgaver, si under 5%. Antall inkassosaker har gått ned og DSO (Days Sales Outstanding) har riktig utvikling. For å få til dette må man sitte i førersettet. Vi er på en måte klare for en norsk finanskrise, selv om vi håper og tror, at den blir mindre enn i andre europeiske land.

Hvilket opplegg har bedriften mht behandling/oppfølging av betalingsinnsigelser ?

Vi kan registrere på fakturanivå at det er en innsigelse. Vi følger opp ved å kjøre reklamasjonsrapport 2 ganger i måneden. Dette er enkelt og viktig å måle, og vi har satt oss mål på hvor mange vi kan ha åpne i mer enn 30 dager.

 
 

Outsourcer dere noen kredittoppgaver ?

Vi bruker kredittforsikring, dvs vi får bekreftet eller avkreftet en del av våre regnskapsanalyser. Det er alltid en god læringskurve å følge med på hva som er kredittverdig og ikke. Vi har som de fleste også outsourcet inkasso og generell ratingscore (kredittopplysningsbyrå som samler all offentlig informasjon).

Kjetil, hvilke krav stiller du til hhv kredittopplysningsbyrået og inkassobyrået ?

Begge må være profesjonelle annerkjente, inneha høy produkt kvalitet og ha oversiktlige og raske websider. Vi er opptatt av løsningsgrad, men det er en selvfølge så det er ikke det viktigste. Vi har store saker og få saker, så enkelte uheldige inkassosaker vil uansett påvirke løsningsgraden enormt.

Hvilken leverandør tar du kredittopplysningene fra ?

Lindorff Decision.

Hvilke inkassobyråer benytter du ?

KrediNor, hovedsakelig.

Hvilket økonomisystem benytter bedriften- og hva er dets styrker/svakheter, sett fra ditt ståsted ?

Vi bruker et internutvilket ERP-system fra Finland som heter DBM. Det er godt utviklet som salgs- og kredittverktøy. Regnskapsmessig (bokføring) sliter vi nok mer enn gjennomsnittet.

Ja, vi har noe og da mot kreditt, vi sjekker foretaket opp mot ratingscore fra kredittopplysningsbyrå. Skulle de ikke være kredittverdige må de betale upfront.

Hva er bedriftens målsetting for hhv tap på kundefordringer, kredittid og aldersfordelingen i fordringsmassen ?

Vi forventer noe tap på kundefordringer. Vi har en standard betalingsbetingelse for mesteparten av kundemassen, mens de store kundene får noe lenger kredittid. Aldersfordelingen er eksepsjonelt god. Mest av æren skal gis kredittmedarbeiderne som har riktig fokus på collection.

Hvilken forsinkelsesrentesats benytter bedriften- og hvorfor ?

Den lovbestemte forsinkelsesrenter som justeres hver 6. måned. Alle kunder, store som små, betaler forsinkelsesrenter hvis de betaler utover avtalt forfallsdato.

Har bedriften en nedfelt kredittpolitikk og/eller en kreditthåndbok ?

Ja, vi har både en konsern kredittpolitikk på engelsk og en lokal norsk kreditthåndbok vi forholder oss til.

Hva vektlegger du i dine perioderapporter/statusrapporter ?

De 3 viktigste er 1) tap på krav, 2) DSO (kredittid) og 3) utestående fordringer + 30 dager over forfall. Alle andre kredittmål/rapporter vil ha en eller annen påvirkning mot nettopp disse 3. Vi måler utvikling og effektivitet som antall og beløp på ordre, faktura, kreditnota, renter, efaktura, krediteringsprosent, kreditthold av ordre i prosent og antall, kontantrabatter, en rekke utestående beløp og antall, antall kunder innen forskjellige kriterier, uløste inkasso, reklamasjoner, erstatninger/etterlysninger, uløste innbetalinger, egenrisiko, tap og konkurser, en rekke DSO-kriterier og sikkert mer.

Hvordan er ditt samarbeid med salgsfunksjonen ?

Samarbeidet med salg fungerer bra, og dette er alfa omega viktigste samarbeidspartner for suksess for vårt selskap og vår avdeling. Vi er begge avdelinger avhengig av å samarbeide og tenke smart. Vi er på kundemøter sammen, vi innhenter nyere regnskap, vi løser reklamasjoner og vi prøver å finne best mulig løsning per case per enkelt kunde.

Hvordan ser du på kredittfagets "standing" i norsk næringsliv i dag ?

I de senere år har en del brent seg skikkelig på overraskende konkurser, og jeg tror flere og flere har lært at kredittfaget er en viktig brikke for å lykkes. Gode effektive og internasjonale løsninger er lettere tilgjengelig, og det har fått fokus høyere opp i ledelse og styrearbeid. Ok, det er nok fortsatt en forskjell mellom stor og liten bedrift.

Hva blir den største utfordringen for norske kredittsjefer fremover ?

Akkurat nå og ubestemte måneder og år fremover, hvor dypt skal finanskrisen synke i Norge (eller i ditt marked), når nåes bunnen.

Har du vært- eller er du pt engasjert i noen form for kredittarbeid utenom bedriften ?

Jeg har vært med i styrearbeid i Norges nest største inkassobyrå i 5-6 år. Det har vært utfordrene og meget lærerikt. Ellers deler jeg generelle impulser med andre selskap innen kredittfaget, og så har vi i vårt konsern regelmessige kredittfaglige møter. I tillegg er det veldig interessant å sparre kredittvurderinger og erfaringer med kredittforsikringsselskapene.

Hva er din oppfatning av det som finnes av kurs- og utdannelsestilbud innen kredittfaget ?

Jeg forstår Credit Management på BI er et godt utdanningstilbud, videre bruker vi flere av KrediNor’s kurs innen inkasso og kredittfaglige tema.

Hva ser du først og fremst etter når du vurderer nye kandidater til kredittstillinger ?

Positive og interesserte mennesker.

Hva er hovedårsaken til at du fremdeles er så interessert i kreditt/inkassofaget ?

Faget er stadig i endring og varierende. Samarbeidet og løsningsorientering med salg og kunder er spennende.

Hvordan ser du på kredittportalen Credit News i det totale informasjonsbildet ?

Jeg synes det er flott at vi har et slikt tilbud i Norge. Dere er synlige og engasjerte innen fagområdet vi jobber i og det setter jeg pris på.

Avslutningsvis, Kjetil, hva liker du å gjøre i fritiden ?

Jeg liker å bruke mye fritid med kone og 3 barn. Vi er alle sportslige aktive, liker å være ute i naturen sommer og vinter. Vi liker å reise, reiser mye nedover i Europa.

Credit News takker for en hyggelig og interessant kreditt/inkassoprat og ønsker Kjetil og GNT Norway lykke til fremover.

GNT Norway AS