Kreditt- risikovurdering |
Sikkerhetskrav |
Varer/faktura |
Relativt korte betalingsbetingelser |
Rask oppfølging |
Inkasso |
|
Dog differensierer vi innfor de forskjellige kundegruppene.
Det betyr at vi håndterer våre egen eide butikkers kunder, dvs stort sett mindre kunder, på en måte og grossistens kunder, dvs til dels veldig store kunder på en annen.
|
1. Egeneide butikkers kunder, stort sett mindre krav linjeoverføres Lindorff etter forfall og følges opp derfra.
Linjekommunikasjon mellom oss og Lindorff fungerer optimalt: Fakturaens opprinnelig kid-referanse følger alle transaksjoner vedrørende fakturaen. Det effektiviserer rutinen og frigjør tid og sist men ikke minst reduserer feilkilder.
Dette er et program vi har vært med å utvikle sammen med Share Consulting AS. Se link til www.shareconsulting.no Share PayIT , veldig bra.
|
2. Grossisten, større/store krav. Vi er tett på, på svake kunder daglig kommunikasjon
telefonisk og pr e-post. Ikke minst viktig er
bruk av sikkerhet. Vi er ikke helt på linje
med bankene når det gjelder sikkerhetskrav,
men vi er kommet mye nærmere de siste
5 årene.
|
Følgende sikkerhetselementer benyttes mest: |
Bankgaranti/kontantinnskudd |
Pant i varer, fordringer og driftsmidler |
Pant i eiendom |
Aksjepant |
Morselskapsgarantier |
Private garantier |
|
Vi mener selv vi har funnet en formel som fungerer meget godt. |
|
|
Foto: 4 av kredittavdelingens ansatte på jobb på Elektrofil i juni, en messe som Expert avholder hver år i Oslo Spektrum. De første dagene er det lukket fagmesse de siste to dagene er det publikumsdager. Fra venstre Liv Mari D.Lium, Elisabeth Jonhaugen, May-Brit Hunnestad og Britt Haugstvedt. |
Kredittavdelingen består av syv personer, syv damer, hvor alle har sitt klart definert ansvarsområde og ikke minst tar ansvar. Jeg rapporterer til CFO. |
I tillegg har vi ansvaret for oppfølging av kundefordringene til ca 20 handlereide butikker som går under det vi kaller servicekonseptkunder, samt diversefakturering. |
Hva mener du generelt er Kredittsjefens viktigste oppgaver i en bedrift?
Lavest mulig tap på fordringer uten å miste omsetning, optimal kredittid i forhold til bedriftens betalingsbetingelser. God kontroll og kunnskap om kundeporteføljen
Være på ballen.
|
Hvor stor andel (prosentvis) av din arbeidstid bruker du til hhv
proaktivt kredittarbeid og mer direkte inkassorelaterte oppgaver ?
|
Vanskelig å si, glidende overganger. Tipper 50/50.
|
Britt, hvilke krav stiller du til hhv kredittopplysningsbyrået og
inkassobyrået ?
|
Korrekt informasjon, logiske konklusjoner, hurtighet og handlekraft. |
Hvilken leverandør tar du kredittopplysningene fra ? |
De tar vi fra Lindorff Decision. Vi har forøvrig laget en scoremodell, til bruk i Expertbutikkene, i samarbeid med Lindorff, som fungerer meget bra. |
Ellers benytter vi både Brønnøysundregistrene, Bedriftsdatabasen, samt informasjon vi mottar fra kundene direkte. |
Hvilket inkassobyrå benytter du ? |
Vi bruker Lindorff og Sergel (tidl. Moneto Kapital) |
Har bedriften en nedfelt kredittpolitikk og/eller en kreditthåndbok ?
Ja takk, begge deler.
|
Hva vektlegger du i dine perioderapporter/statusrapporter ? |
Rapportenes mål må være å gi ledelsen et fyllestgjørende bilde av kundefordringene, med definering av handlingsplan av risikoengasjement.
Hos oss har vi høy fokus på selskapets arbeidskapital fra ledelsen side derfor følges kundefordringenes utvikling med argusøyne. Vi rapporterer utviklingen ukentlig.
|
Hvordan er ditt samarbeid med salgsfunksjonen? |
Som sagt er samarbeidet veldig bra. Helt klart vår viktigste interne samarbeidspartner. |
Hvordan ser du på Kredittfagets "standing" i norsk næringsliv i dag ? |
Bra, bedre, men fortsatt med store forskjeller fra bedrift til bedrift, bransje til bransje.
Veldig store forskjeller mellom liten og stor bedrift.
|
Du er fremdeles like begeistret for kredittfaget ? |
Ja, trives godt, enkelt og greit. Mye av årsaken til det er nok fordi arbeidsoppgavene er veldig varierte, spennende og ikke minst utfordrende. Man må kunne spille på mange strenger. |
Hva blir den største utfordringen for norske Kredittsjefer fremover ? |
Snu i tide. Etter noen nesten usannsynlig flotte år for det meste av norsk næringsliv er det igjen på tide å stramme inn livremmen og tilpasse seg det markedet som er underveis. |
Noe annet du vel benytte sjansen til å få frem ? |
Ja, jeg vil gjerne få benytte anledningen til å skryte litt av økonomisystemet SAP og de muligheter systemet gir for god kredittstyring. Enhver ny ordre vektes mot bedriftens kredittgrense i Expert Norge sammen med eksisterende saldo og allerede godkjente ordre, ikke fakturerte ordre. Gir svært god kontroll.
I tillegg må jeg berømme mine kolleger i avdelingen. De er initiativrike, tar ansvar og løser oppgavene på en utrolig bra måte. Faktisk veldig stolt av avdelingen.
|
Hvordan ser du på kredittportalen Credit News i det totale informasjonsbildet? |
Veldig bra, flott informasjonstilskudd til bransjen. |
Avslutningsvis, Britt, hva liker du å gjøre i fritiden ? |
Ha det hyggelig, få andre impulser. Først og fremst fjellet både sommer som vinter. Etter en nesten perfekt sommerferie med padling og bading i fjellvann, sykling og fotturer samt sekken full av gode bøker. Balsam for sjelen. Kan man ha det bedre ? |
Credit News takker for en hyggelig kredittprat og ønsker Britt og Expert lykke til fremover. |
|
|