Kredittsjefen_svarer_på_20_spørsmål
Annonseinformasjon
Markeds- og Informasjonssjef Kjell-Ola Kleiven


  Kredittprofilen - Markeds- og Informasjonssjef Kjell-Ola Kleiven,
  Dun & Bradstreet

Credit News tok nylig turen til Økern i Oslo, for å besøke Kjell-Ola Kleiven hos Dun & Bradstreet.

Kjell- Ola, vi forstår at dere er iferd med å flytte på dere, etter mange års lokalisering på Økern ?

Ja, vi har etterhvert vokst ut av lokalene og flytter snart ned til Havnelageret, ved Oslo S.

Når og hvor begynte din yrkesaktive karriere ?

Jeg startet tidlig som grunder og etablerte blant annet flere dot.com selskaper. Jeg var daglig leder i Bizweb før jeg begynte i Dun & Bradstreet for 4-5 år siden.

Hva er din utdanningsmesssige bakgrunn ?

Jeg er utdannet innen internasjonal markedsføring.

Kjell-Ola, fortell oss litt om Dun & Bradstreets historie ?

Ja, gjerne, for selskapets historie er utrolig interessant. Dun & Bradstreet var verdens første foretak i sitt slag og har levert kredittopplysninger i siden starten i 1841. I dag har vi verdens største kommersielle database med informasjon om 124 millioner internasjonale foretak i 245 land.

Det startet i Ville Vesten. Gullrushet i USA, 1841: Nyetablerte firmaer gjorde ikke alltid opp for seg, og hva skulle leverandører flere dagsritt unna gjøre med det? Silkeimportøren Lewis Tappan visste råd. Han lot advokater og sheriffer kredittvurdere firmaene, og sendte rapporter til New York med rytter. Grunnlaget for Dun & Bradstreet var lagt !

Selskapet har forøvrig hatt ansatt intet mindre enn fire amerikanske presidenter: Abraham Lincoln, Ulysses S. Grant, Grover Cleveland og William McKinley.

Merkenavnet Dun & Bradstreet står sterkt, etter alle disse årene ?

Ja, for eksempel kan nevnes at hele 90 prosent av de 1.000 største selskapene i verden benytter Dun & Bradstreet som leverandør. Vi kan også hjelpe deg å utvikle potensialet hos dine eksisterende kunder – samt å finne dine mest lønnsomme nye kunder.

Vår visjon – din mulighet:

”Vi skal gjøre Norge til et bedre sted å gjøre forretninger.” I klartekst betyr dette at Dun & Bradstreet, gjennom bedre systemer og høyere krav, skal sette standarden for pålitelig bedriftsinformasjon i Norge.

Hva er egentlig et DUNS-nummer ?

D&B DUNS-nr er et unikt ni-sifret identifikasjonsnr., som identifiserer 124 millioner foretak over hele verden, og er nøkkelen til all foretaksinformasjon i våre databaser. DUNS-nr ble introdusert i 1962 og er godkjent av blant annet EU og FN, som den globale standarden for å identifisere foretak.

Hvilke kilder benytter Dun & Bradstreet ?

Dun & Bradstreet benytter en rekke kilder for innhenting av informasjon til våre databaser:

- Foretaksregisteret

- Regnskapsregisteret

- Inkassobyråer

- Folkeregisteret

- Ligningskontorer

- Løsøreregisteret

- Eiendomsregisteret EDR Norsk Eiendomsinformasjon AS

- Forliksråd

- Norsk Lysningsblad

- Telenor

Hva kjennetegner de såkalte ”betalings-verstingene”, Kjell-Ola ?

Dette er personer med flere enn tre betalingsanmerkninger. Ofte har de en vanlig jobb, og en næringsvirksomhet ved siden av. I tillegg til å drive et foretak, ofte med litt ”venstrehåndsstyring," flytter de ofte på seg.

Hvilke type kunder har Dun & Bradstreet i Norge ?

Bank/finanssektoren var der det hele begynte. Våre kunder har tradisjonelt vært innen denne sektoren. I dag er vår kundemasse like mangfoldig som næringslivet generelt. Alle bransjer og forretningsområder bruker våre tjenester. I det internasjonale segmentet er vi unike og derfor har det alltid vært vår styrke. Ingen annen leverandør kan vise til informasjon på selskap i 245 land.

Hvordan er markedet/konkurransesituasjonen i Norge nå, mht til markedsinformasjon og kredittinformasjon ?

I kredittopplysningsmarkedet er det tre dominerende aktører. De kjenner vel alle som jobber med kreditt. Av de tre antar jeg at vi i dag er størst.

Kjell-Ola, hva vil du si er status for Dun & Bradstreet i Norge nå ?

Vi opplever en utrolig vekst i etterspørselen etter våre produkter. Denne veksten gjenspeiles også i organisasjonen som har blitt betydelig større. D&B er en flott arbeidsplass og de fleste av oss er veldig stolte over å jobbe i verdens første og største kredittopplysningsselskap. Som jeg pleier å si: godt nok for Abraham Lincoln godt nok for meg.

Hva tror du venter selskapet- og bransjen fremover ?

Jeg tror bransjen vil dreie mot mer salg av kompetanse. I ett marked hvor prisene de siste årene vært i fall vil de med de beste folkene og mest kompetanse vinne i lengden. Dun & Bradstreets målsetting er å gi næringslivet grunnlag for å lettere kunne redusere risiko og gi riktige beslutninger. Vårt internasjonale slagord er ”decide with confidence”. Dette følger oss som en rød tråd i alt vi gjør.

Hva mener du om kredittfagets ”standing” generelt i norsk næringsliv ?

Det er et meget sterkt fagmiljø for kreditt i Norge. Jeg har lært masse i min tid i bransjen og fortsetter å lære for hver dag jeg er på kontoret. Jeg vil også fremholde samholdet i kreditt bransjen. Det er unikt at så mange er villige til å dele sin erfaring og kunnskap med andre likesinnede.

Du har også noen verv ved siden av jobben ?

Ja, for tiden er jeg med i et par styrer. Dette er en fin måte å lære mer om styrearbeide. Learning by doing er mitt motto.

Hva synes du om vårt initiativ med nettportalen creditnews.no?

Jeg mener at Creditnews er et flott tilskudd til kredittbransjen. Det at man enkelt kan hente informasjon relatert til ens daglige arbeide eller lese siste nytt om kredittprofiler er med på å skape en felles plattform for alle som jobber kreditt i Norge.

Avslutningsvis, Kjell-Ola, hva foretrekker du å holde på med i fritiden ?

Før ble det mye tennis på meg men i de senere år har det gått mest i seiling. Forøvrig leser jeg mye og er utrolig glad i musikk.

Credit News takker for en hyggelig samtale og ønsker Kjell-Ola og Dun & Bradstreet lykke til videre.

Dun & Bradstreet