Chief Risk Officer Tore Widding, Bank Norwegian


  Kredittprofilen - Chief Risk Officer Tore Widding, Bank Norwegian

- kredittleder i nyetablert bank

I Bank Norwegians kontorer i Lybekkergaten i Oslo tar vi en prat med en kredittmann som virkelig er ”midt i smørøyet” for tiden, nemlig Chief Risk Officer Tore Widding.

Tore, kan du først innledningsvis fortelle oss litt om din bakgrunn og yrkesaktive karriere ?

Ja, jeg studerte fysikk og industriell matematikk ved NTH og gikk ut derfra i 1994. Studiet inneholdt forøvrig mye statistikk. Jeg fikk jobb i GfK Norge som driver med forbruksundersøkelser. Jeg arbeidet mye med databaser. Jeg ble der i tre år før jeg begynte i MarketInform som var forretningsdataene til CreditInform (nå Experian). Etter bare kort tid der fikk jeg imidlertid et tilbud jeg ikke syntes jeg kunne si nei til, fra Super Office. Som IT-konsulent der var jeg mye ute hos kundene. I 1999 kom jeg så tilbake til CreditInform (nå Experian), opprettet analyseområdet og fikk virkelig brukt utdannelsen min. Jeg har nok mine viktigste erfaringer derfra.

I 2006 fikk jeg jobb i Santander som Risk Manager. Etter relativt kort tid der fikk jeg så forespørsel om å være med i Bank Norwegian; i praksis fra starten. Det trigget meg noe utrolig, så her er jeg.

Hva er spesielt med Bank Norwegian ?

Fra prosjektgruppen ble etablert til banken ble operativ, i November 2007, gikk det ikke mange månedene. Det har vært- og er en svært hektisk og meget interessant reise å være med på. Vi fikk jo ”flying start” på grunn av merkenavnet Norwegian og kundebasen. Vi ser ut til å ha truffet markedet bra, har fått god respons og skal akselrere og utnytte momentumet videre fremover. Vi skal være en så automatisert bank som mulig.

Hvordan blir man kunde i Bank Norwegian ?

Da velger du produktet du ønsker å bestille i toppmenyen på vår nettside www.banknorwegian.no, og følger anvisningene på skjermen. Skulle du mot formodning stå fast, er du velkommen til å ringe oss på 02929.

Hva er bankens verdier ?

Vi skal være et SMART alternativ for norske bankkunder: S (ervice), M (odig), A (ktuell), R (ask), T (ilgjengelig).

Forretningsideen er at vi skal være en fullskala nettbank som leverer enkle, intuitive, smarte og konkurransedyktige produkter og tjenester til privatmarkedet.

Basert på markedets beste e-handels/selvbetjenings-løsninger, attraktive og aktuelle tilbud til markedet og bransjens mest kostnadseffektive driftsoppsett skal vi være et lønnsomt alternativ for våre kunder og eiere.

Mange av Credit News sine lesere vil nok være interessert i å få høre mer om hvilke utfordringer en kreditt/riskmann har stått- og står overfor i en slik setting . Litt om det, Tore ?

Ja, det har som sagt vært litt av en reise siden jeg kom ombord ifjor sommer.

Den største utfordringen var og er at vi ikke har noen historikk. Dermed måtte vi bygge alle regelsett basert på eksterne data og våre egne erfaringer. Vi har fått hjelp av et scorekort fra Experian til å vurdere kundenes betalingsvilje.

Det at våre søkere kun kommer via internett og skal få et ja eller nei med en gang medfører også noen spesielle utfordringer for kredittavdelingen vår. Vi har våre første mislighold nå og KrediNor vil ta seg av innfordingen. De er en av våre viktigste samarbeidspartnere.

Det vil si at de gjør den praktiske jobben fra og med purring, mens vi, i tett samarbeid med KrediNors avdeling i Fredrikstad, konsentrerer oss om å komme fram til optimal behandling av hvert enkelt kravløp.

Tore, er du involvert i kreditt/riskarbeide for flyselskapet og eventuelt det nye mobiltelefonselskapet ?

Nei, per i dag er det lite arbeid på tvers, men vi ser hele tiden etter måter å optimalisere driftsoppsettene, så hvem vet.

Vi regner med at dere har noen nye produkter på beddingen i banken ?

Ja, vi har nylig lansert et av markedets beste kontokredittprodukt og jobber for tiden på høytrykk med boliglån. Vi har også flere andre nye produktideer, så utfordringen blir å prioritere hvilke som skal realiseres først.

Hvordan ser du på kredittfagets ”standing” i norsk næringsliv i dag ?

Min følelse er at faget stadig får en sterkere og sterkere forankring både hos ledelsene og inn i styrerommene som en av de faktorene som virkelig har betydning for utviklingen av topp- og bunnlinje. I tillegg ser vi at den kredittfaglige kompetansen i selskapene er i sterk vekst.

Hva tror du blir din største, kredittfaglige utfordring fremover ?

Å lage en så optimal som mulig kredittpolicy for vårt kommende boliglånsprodukt.

Avslutningsvis, Tore, hva foretrekker du å holde på med i fritiden ?

Vi har to jenter på seks år som selvfølgelig skal ha sin del av oppmerksomheten, sammen med familie og venner. Det gjør at fritidsproblemer ikke finnes. Jeg er glad i fritidsaktiviteter som ski, sykkel og golf men pt blir det litt for lite tid til slikt. Forøvrig er jeg glad i å lese bøker.

Credit News takker for en hyggelig og interessant prat og ønsker Tore og Bank Norwegian lykke til videre.

Bank Norwegians