Credit Manager Unni Austad, Alcatel-Lucent


  Kredittprofilen - Credit Manager Unni Austad, Alcatel-Lucent

Det er fin vårdag når Credit News ankommer det gamle terminalbygget på Fornebu, der Alcatel-Lucent holder hus. Her skal vi møte Credit Manager Unni Austad, en dame som har arbeidet lenge med økonomi/regnskap og, ikke minst, kreditt/innfordringsrelaterte oppgaver.

Litt kort om selskapet først, Unni ?

Ja, Alcatel-Lucent er som kjent en global aktør og har virksomhet i mer enn 130 land. Selskapet er en av verdens ledende leverandører av kommunikasjonsløsninger. Porteføljen inkluderer faste, mobile og konvergerte nett, IP-teknologi, applikasjoner og tjenester. Alcatel-Lucents enheter i Norden og Baltikum jobber sammen som et virtuelt selskap og har ansvaret for markedsføring og salg av disse løsningene i regionen. Organisasjonen teller 220 ansatte. Jeg har ansvaret for kredittfunksjonen i denne regionen.

Har du jobbet lenge i selskapet ?

Ja, totalt i ca 20 år. Jeg har hatt denne stillingen i rundt 5 år. Før det jobbet jeg innen regnskap i samme bedrift. Tidligere har jeg hatt forskjellige jobber, alt fra sekretær for advokater, saksbehandler i inkassobransjen, drevet eget foretak og også fått med meg en nyttig periode hos en revisor. Har tatt økonomi og markedsføring etter hvert.

Litt om kundemassen deres ?

Vi har et par hundre kunder, bl.a. Telia Sonera, TDC og Telenor med datterselskaper.

Unni, hva mener du generelt er Kredittsjefens viktigste oppgaver i en bedrift ?

Å gjøre bedriftens kredittpolitikk kjent for alle involverte. Hos oss er det salgsapparatet, kontraktsansvarlige, supportavdeling, ordreadministrasjon, samt ledelsen. Kredittansvarlig må ha forståelse for salgsfunksjonen og salgsfunksjonen ha forståelse for kredittfunksjonen, dette legger hele grunnlaget for at kredittfunksjonen skal lykkes. Noe som er helt vesentlig er at alle er inneforstått med at salget ikke er i boks før pengene er på konto. Viktig at vi er på samme lag og trekker i samme retning. Dette fungerer bra hos oss selv om vi er stasjonert i flere land.

Alcatel-Lucent

Hva mener du kjennetegner en god Kredittsjef ?

Å ha kunnskap om hva kreditt gjelder og ha myndighet til å si nei når det ikke er tilrådelig å gi kreditt. Ha en god personlig dialog med salgsapparatet og andre involverte. Evnen til å forklare et avslag. Godt teamarbeid. Viktig å være tidlig inne i tilbudsfasen for å sette de riktige betingelsene. Må også holde seg oppdatert om status på eksisterende kunder for eventuelt å justere kredittbetingelsene underveis.

Hvor stor andel (prosentvis) av din arbeidstid bruker du til hhv proaktivt kredittarbeid og mer direkte inkassorelaterte oppgaver ?

I og med at jeg er alene om både kredittfunksjonen og sørge for at pengene kommer inn, varierer dette. Jeg har brukt mye tid på å få et personlig forhold til kundene våre. Dette har i ettertid vist seg å være svært nyttig.

Hvilke krav stiller du til hhv kredittopplysningsbyrået og inkassobyrået ?

Jeg har benyttet inkassobyrå, bare ved et par tilfeller. Av Kredittopplysningsbyrået forventer jeg oppdatert info til enhver tid, og god hjelp når jeg tar kontakt for å få hjelp med info jeg ikke finner online. Vi har våre norske kunder på 24 timers overvåking og slik blir det lettere og holde seg oppdatert . Jeg vurderer også å legge noen av våre utenlandske kunder på overvåking. Slik får jeg rask info om endringer hos kundene.

Hvilket selskap tar du kredittopplysninger fra ?

Fra Dun & Bradstreet. Jeg er veldig fornøyd med dette samarbeidet.

Unni, hvilket opplegg har bedriften mht behandling/oppfølging av betalingsinnsigelser ?

Innsigelser blir umiddelbart meldt til kontrakts/salgs-ansvarlig. Samtidig har jeg daglig dialog med ordreadministrasjonen. Kontakten med ordreadministrasjonen gjør at vi raskt kan finne ut status på leveranser. Dette gjør at vi løser innsigelser raskt.

Alcatel-Lucent

Hvilken forsinkelsesrentesats benytter bedriften- og hvorfor ?

Vi følger Finansdepartementets sats.

Hva er bedriftens målsetting for hhv tap på kundefordringer, kredittid og aldersfordelingen i fordringsmassen ?

Vi har minimalt med tap på kundefordringer. Kredittiden forsøker vi å holde på 30 dager. Men vi er jo 7 land så betingelsene varierer. Det er stor fokus sentralt på disse tallene.

Har bedriften en nedfelt kredittpolitikk og/eller en kreditthåndbok ?

Ja, vi har en streng kredittpolitikk. Den er distribuert til alle involverte i alle land.

Hva slags perioderapporter/statusrapporter utarbeider du- og hva vektlegger du i denne/disse ?

Månedlig rapport på Nordic&Baltic-nivå over de største forfalte fordringer med forklaring hvorfor og når forventes løst blir sendt sentralt. Sender også ut en rapport månedlig sortert på land til alle involverte ned på kundenivå, hva det utestående gjelder, hvem som er ansvarlig for kunden, hva som er solgt og med aksjonspunkter. Jeg rapporterer forøvrig organisatorisk til Finansdirektør.

Hvilket økonomisystem benytter bedriften- og hva er dets styrker/svakheter, sett fra kredittsjefens ståsted ?

Vi kjører SAP i Norge, Sverige og Danmark. Når det gjelder Finland og Balticum har de andre systemer. Dette krever da manuell oppfølging. SAP har jeg brukt i mange år. Når det gjelder kredittområdet, varsler systemet når man legger inn nye bestillinger og det samtidig ligger forfalte fordringer i kundereskontroen. Likeledes får man varsel hvis kreditlimit er overskredet. Dette krever at jeg må ta en beslutning i hvert enkelt tilfelle. Slik har jeg god oversikt.

Hvordan er ditt samarbeid med salgsfunksjonen ?

Det anser jeg som veldig bra.

Hva angår bedriftens omsetning i utlandet; foregår dette på kreditt eller er det sikret ?

Alt går i åpen regning.

Alcatel-Lucent

Hvordan ser du på Kredittfagets "standing" i norsk næringsliv i dag ?

Har høy fokus og er sett på som en veldig viktig funksjon, er mitt inntrykk.

Hvorfor så interessert i kredittfaget ?

Kredittfaget er veldig variert. Stadig nye utfordringer gjør at arbeidsoppgavene er spennende. Den personlige kontakten både med kollegaer og kunder på tvers av landene trives jeg godt med.

Hva blir den største utfordringen for norske Kredittsjefer fremover ?

Å følge utviklingen med argusøyne og stenge kreditten i tide.

Hvordan ser du på kredittportalen Credit News i det totale informasjonsbildet ?

Jeg har ikke vært medlem så lenge, men synes det er et flott tilskudd til kredittbransjen. Enkelt å hente informasjon relatert til mitt daglige arbeide. Synes også det er interessant å lese siste nytt om kredittprofiler.

Hva liker du å gjør i fritiden, Unni ?

Jeg er glad i å lese bøker og gå turer. Ellers skal jo datteren på 16 kjøres til og fra forskjellige aktiviteter.

Credit News takker så mye for et hyggelig møte og ønsker Unni og Alcatel-Lucent lykke til fremover.

Alcatel-Lucent