|
Foto: adm.direktør Tove Giske, BAHS Kapital AS |
BAHS Kapital – Først ute med mobilbetaling på inkassostadiet |
- Administrerende direktør Tove Giske i inkassoselskapet BAHS Kapital er stolt over å kunne tilby en mobil betalingsløsning for privatpersoner som har mottatt inkassokrav fra BAHS Kapital. Dette er første steg på en spennende utvikling innenfor inkassobransjen og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier Giske. |
Inkassobransjen har vært preget av gamle tradisjonelle løsninger og trenger nå ett mye sterkere fokus på bruk av ny og tilrettelagt teknologi. Mye av den teknologiske utviklingen innenfor inkassobransjen er begrenset av svært gamle lover og regler som bransjen må forholde seg til, men inntil disse lover endres så må vi benytte de muligheter som finnes. Ett eksempel på en gammel lov er at inkassovarsel fortsatt i 2015 må sendes skriftlig på papir. Det er lite fornuft i dette i 2015, bortsett fra at inkassobransjen er en god bidragsyter i å holde papirproduksjonen i gang, sier Giske med et smil. |
Løsningen vi har utviklet sammen med LinkMobility er en fullverdig betalingsløsning på mobilen integrert i våre systemer, hvor skyldner med få tastetrykk kan betale kravet fra mobilen. Når vi nå sender skyldner en SMS med anmodning om å betale ett skyldig krav til en kunde, så inneholder også SMSen en URL link som rutes direkte til vår betalingsløsning på mobil. Her kan skyldner velge å betale med bankkort og skyldner vil motta kvittering på SMS kort tid etter at betalingen er utført. |
Løsningen erstatter på ingen måte de tradisjonelle lovpålagte kravene for inndrivelse av ubetalte krav, men vil være ett ekstra supplement og med stor sannsynlighet være med på å øke løsningsgraden på kravene til våre kunder, sier Giske. |
Om noen få år så er jeg rimelig sikker på at det meste av kommunikasjon som i dag er i form av papirfakturaer vil være gjennom mobile plattformer, slik som BAHS Kapital nå har startet å ta i bruk. Vi skal være i forkant for denne utviklingen avslutter Giske. |
Ønsker du nærmere informasjon om løsningen, ta kontakt med Tove Giske på mobil 930 63 099 eller send mail til tove.giske@bahs.no |
Har du lest? - Tove Giske, i spissen for en ny, spennende aktør i inkasso-markedet |
|
|
Foto: Fra venstre Trond Myhre (Conecto), Kari Laudani, Trude Christiansen, Jørgen Knap og Lill Iren Solberg (SiO). |
Conecto: Oppdragende purreløp gir resultater |
- Etter å ha satt ut og
strømlinjeformet purreog
inkassorutinene sine,
opplevde
Studentsamskipnaden
i Oslo og Akershus
en enorm nedgang i antall
førstegangspurringer. |
– Vi pleide å ha 16-1700 førstegangspurringer
hver eneste måned. Nå
sender vi over i underkant av 500 saker
til Conecto månedlig, forteller Trude
Christiansen, Regnskapskonsulent ved
SiO.
SiO har vært kunde hos Conecto siden
2006, men har i de siste årene utvidet
samarbeidet etter forhandlinger og i
konkurranse med andre inkassobyråer.
Det er hovedsakelig inndriving av krav
relatert til 8000 studentboliger Conecto
jobber med på oppdrag fra SiO.
– Vi har hatt en grundig og profesjonell
gjennomgang av purrerutiner med
Conecto og har sammen lagd en ny
purreløype tilpasset både organisasjonen
vår og studentene, kommenterer
Regnskapssjef Jørgen Knap. |
Bratt læringskurve. - Nå kommer Conecto inn på banen mye
tidligere i prosessen – fra første varsel
om inkasso. Før det får studentene en
sms og en e-post fra SiO som varsler
om forfalt husleie.
– Overgangen fra å håndtere dette
internt til å la Conecto håndtere hele
livsløpet til fordringen har gått smertefritt
både for oss og studentene. Det
har nok vært en bratt læringskurve for
studentene, men det har vært overraskende
positivt mottatt, forteller Kari
Laudani, Utleiekonsulent hos SiO.
Det er også en stor fordel at studentene
nå forholder seg til én kontaktperson
hos Conecto istedenfor en stor
organisasjon som SiO.
– Vi opplevde at studentene ringte
rundt til flere avdelinger for å finne en
person som var villig til å gi utsettelse
eller tillatelse til gjeninnflytting etter
utkastelse, kommenterer Laudani. |
Antall utkastelser har også gått
drastisk
ned etter at Conecto overtok.
– Det er gått ned med 70 prosent. Vi
er ikke lenger den største kunden til
namsfogden, smiler Christiansen.
Elektronisk samarbeid
Dette betyr at mye papirarbeid er
spart, noe som frigjør viktig arbeidskapasitet
i organisasjonen.
En annen arbeidsbesparende faktor
i samarbeidet er integrasjonen
mellom
datasystemene hos Conecto
og SiO. Dette krevde hyppige samarbeidsmøter
i starten, men gjør at det
daglige samarbeidet
går knirkefritt. |
– Det var viktig for alle parter i starten
at behov og rutiner ble grundig gjennomgått
og diskutert før prosedyrer ble
satt i drift. På den måten avdekket vi
de behov som var viktig for SiO – og for
studentene, sier Trond Myhre som har
vært ansvarlig KAM for SiO siden 2009.
– Studentene har tilgang til informasjon
om inkassosaken sin via «Min
side» på SiO sine hjemmesider. Her
finner de beløp og status på saken
sin, forteller regnskapskonsulent Lill
Iren Solberg som har daglig kontakt
med Conecto via kundeweb-løsningen,
telefon eller e-post.
– Vi har klart å kutte ned tidslinjen
til pengekravet ganske kraftig. Før
Conecto kom inn på hele prosessen
kunne det ta 170 dager før Conecto tok
over, legger hun til. |
Dette innebærer at SiO har færre
uønskede leietagere med den nye og
tiltrengte innstrammingen av kredittpolicy
og rutiner.
– En stor studentmasse krever en viss
firkantethet.
Hvis noen «slipper unna»
med betaling for sent går jungeltelegrafen
fort. Det å forholde seg til
en tredjepart som Conecto gjør nok
at studentene
tar saken mer alvorlig,
avslutter Knap. |
|
|
|
Foto: Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. |
Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling |
SERGEL link lanserer en ny digital betalingsløsning for mail og sms, som gjør det enda enklere for skyldnere å betale sine inkassokrav. 3 tastetrykk er alt som skal til for å gjøre opp for seg. |
Et robust og gjennomtestet betalingssystem. - Vi har jobbet med løsningen i lang tid, og har hatt stort fokus på å lage et system vi vet er gjennomtestet og robust, sier Ken Bøien, markedssjef i Sergel Norge. Det som er unikt med dette systemet, er at det har en stor fleksibilitet, noe vi vet er viktig for å kunne tilfredsstille våre kunders behov. Ingen kunder er like, og derfor har det vært viktig for oss at løsningen tar hensyn til dette. I tillegg er Sergel link et online-system, det betyr at betalingen synliggjøres straks den er betalt.
|
Nordmenn blir stadig latere. - At det i dagens samfunn blir stadig større krav til enkle prosesser, er et faktum. Vi er vant til at det meste kan ordnes fra sofaen, med noen få tastetrykk på mobilen. Er ting enkelt, er det større sannsynlighet for at det blir gjort, dette gjelder også ubetalte regninger. – Vi må følge med i tiden, det er helt klart, sier markedssjefen. - Kundene har forventninger til oss og våre løsninger, det betyr at vi hele tiden må fornye oss. Bøien røper at i tillegg til Sergel link, har de flere andre spennende løsninger på gang.
|
Optimalt for begge parter. - Sergel link er betalingssystem som øker sannsynligheten for at begge parter blir fornøyde, sier Bøien. - Skylderne får en vennlig betalingspåminnelse, og kan raskt og enkelt få saken ut av verden. Bedriften på sin side, får pengene sine raskere, og løsningsgraden øker.
|
I Sergel har det alltid vært et mål å tilby uslåelig kundeservice. - Vår kundeservice, fleksibilitet og tilgjengelighet er selvfølgelig som før. Vi ønsker til enhver å tilby kundene våre det aller beste, innen både rådgivning og tekniske løsninger. Sergel link er et nytt ledd i vår kundeservice. Vi er stolte av å kunne tilby en løsning hvor folk raskt og enkelt kan gjøre opp for seg, og samtidig sitte igjen med en følelse av god kundeservice. |
Vil du vite mer? Ta kontakt med KEN H. BØIEN, MARKEDSSJEF, SERGEL NORGE AS. Mob: + 47 907 50 400
Dir: +47 33 45 60 08 E-mail: kenb@sergel.no
|
Les mer - Sergel link - 3 enkle steg til raskere betaling |
|